tirsdag, juni 23, 2009

Glamourbibliotekarens rømmekake


Ok. Nå skal jeg innvie dere i en magisk hemmelighet, akkurat i tide til sankthansmoroen: Glamourbibliotekarens rømmekake, velkjent gjennom årtier for alle mine venner og deres venner igjen, da den har en tendens til å gjøre stor suksess og oppskriften sprer seg som ild i tørt gress. Verdens enkleste kake å bake og en av de beste jeg vet. 

2 egg (fortrinnsvis økologiske fra frittgående høns)
2 kopper* sukker (gjerne fruktose, og da kan man vel minske mengden en del)
1 boks lettrømme (økologisk)
Press saft ut av en halv sitron (også økologisk) og hell oppi, og rør alt lett sammen med en visp. 

Tilsett:
2 kopper hvetemel (gjerne økologisk)
2 ts bakepulver 
 - og rør litt mer. Smør en kakeform, ikke for stor og ikke for liten, og hell røra oppi. Stekes på ca 180 grader i ca 35 minutter. 

Den blir forskjellig hver gang - noen ganger høy og lys, noen ganger kjempehøy og plutselig sammensunken, noen ganger flat og mørk. Alt etter type ovn, størrelse på form, månefase... 

Kan pyntes med det man har for hånden. Å drysse melis gjennom en tesil er fint. Blomster fra hage eller balkong, urter, hva som helst. 

Sett i gang!




*=kopp er måleenheten for en gammeldags tekopp

19 kommentarer:

S sa...

Wow, tror jeg må teste den i ettermiddag!

Glamourgrammatikeren sa...

Tusen takk!

Lin sa...

Denne så supergod ut!
Den skal prøves!
Tusen takk!

Trude Julie sa...

Det høres ut som det er en god kake.
Siden du nevnte at resultatet bl.a. er avhengig av månefase et lite tips/kjerringråd: Sjekk om det flør eller fjærer (om sjøen stiger eller synker), hvor godt bakst hever seg er nemlig også avhengig av det. (Jeg får bestandig aller best resultat hvis månen vokser og det flør).
Hilsen ParentesFantomet (Glamourkjerringemne ;)

Cecilie sa...

Den er en evig favoritt,denne:)Har fått oppskriften av vår felles venninne! Og ALLE liker den. Jeg pleier å ha i enda ett egg og da blir den alltid litt høyere og litt luftigere. God St.Hans til deg:)

karen sa...

Denne skal prøves ved første anledning. Dessverre ikke i dag, for tiden strekker ikke til. Her er det rett fra jobb og til St.Hansløyer med slekt og venner, rømmegrøt og alt tilbehør. Her kommer det også til å være en kake med gammeldags oppskrift,etter min bestemor, der målene var angitt i kopper. Min søster lager den. spent på om den blir slik bestemor laget den. Ellers er det morsomt at du nevner månefaser i forbindelse med om kaka blir "høy og lys". Ja det er bare en kjensgjernig, ihvertfall i følge min barnelærdom, at bakst skulle foregå når månen sto i ny. Det er jo ikke alltid det passer, men må innrømme at jeg sjekker månefasen når jeg skal bake. Flo og fjære blir også nevnt som et noe å sjekke. Helt sikkert innflytelse det også. Skal ikke kimse av gamle kjerringråd. Ha en fin St.Hansaften, med og uten rømmekake. Og husk: Legg 7 blomsterslag under puta i kveld. Da vil du drømme om Manden i ditt liv. (vet ikke om det gjelder for dem som har funnet han allerede, men det kan jo være feil mann....sjekk)

Ragnhild sa...

Å, takk!!! Eg diggar kakeoppskrifter med litt andre ingrediensar enn normalt! Rømme i kake - spanande! Oppskrifta er send til mamma, og ho skreiv at denne skulle ho baka til eg kom heim på ferie:-) (Men må erstatta kveitemjølet med noko glutenfritt, noko eg reknar med skal gå bra)

koldfru sa...

Denne ble mannen inspirert til å lage, så det vanket kake og en god kopp te da jeg kom fra kveldsvakt. Kaken var supergod-kan tenke meg den funker bra med friske jordbært til også. :D

S sa...

Måtte jo prøve oppskrifta, og kaka slo godt an hos hele familien! Tenkte ta med restene på jobb i morgen. ;-)

Linda Petrine sa...

Kjære glamourbibliotekar (og dere andre som har prøvd denne kaken). Kaken ser særdeles god ut, og gjerne en som kan bakes til spesielle anledninger... Men jeg lurer på: kan den fryses? Og er den like god når den tiner?

Siste arbeidsdag før ferie! God sommer alle sammen!

Mia sa...

Hrmm.. Du kunne ikke målt opp hvor mange deciliter en slik tekopp utgjør for meg? Enkelte av oss har bare sånne svære krus vi drikker te av.

Glamourbibliotekaren sa...

Bak i vei, dere! :)

Linda Petrine: Har ikke prøvd!

Mia: Du får google litt :) Det står sikkert angitt et eller annet sted. Tror det er det samme som heter "cup" på engelsk.

Glamourbibliotekaren sa...

Forøvrig bruker jeg et gammelt desilitermål når jeg baker denne kaken, der 2 kopper ligger farlig nært 2.5 desiliter på målestokken. Jeg vet ikke om det er korrekt, men 2.5 dl funker i allefall veldig bra i denne oppskriften.

Anonym sa...

Mmmm, den høres supergod ut! Hvordan funker det å lage den kvelden i forveien og servere den formiddagen etter - tåler den en overnatting i kjøleskapet, vet du?

- Linea

Anonym sa...

Den kaken holder jeg på med å bake akkurat nå. Fredag 17/7/2009 klokken 2030. Men jeg har gjort et eksperiment og byttet ut lettrømme med vanlig rømme... Jeg tenkte jeg skulle smøre på litt. Dessuten liker jeg denne bloggen, nå har jeg vært innom hver dag siste dagene. Surfet enormt mange blogger den siste uken, bare for å researche litt. Det var ikke så mye som jeg fant så veldig frescht... De fleste er blåkopier av hverandre. Men denne her stakk seg ut i all positiv forstand! Du har identitet.

HildeSofie sa...

Ahhhh, for en deilig, deilig kake! Tok den ut av ovnen for en time siden, denne ble høy og luftig og nydelig frisk :)
Hadde oppi litt ekstra limesaft også, og den er perfekt til ettermiddagsteen!

Grace sa...

Tenkte bare å melde fra at jeg har bakt denne kaken noen ganger nå, og den er kjempegod!

Jeg har også brukt oppskriften som et utgangspunkt og for eksempel byttet ut lettrømme med creme fraiche eller yoghurt naturell, begge deler er kjempegodt. Nå sist laget jeg med yoghurt naturell, eplejuice i stedet for sitron, og en god dæsj kanel. Veldig godt, og enda bedre dagen etter.

Ha en fin dag!

Glamourbibliotekaren sa...

Høres fint ut! Man kan variere den i det uendelige.

Ellen sa...

Tusen takk for Tidenes Kakeoppskrift! Jeg elsker den og har laga den hundreogfemti ganger. I det siste har jeg forsøkt meg på to varianter, som begge er helt vidunderlige, og som jeg tenkte du, Glamourbibliotekar, eller noen andre kunne hatt moro av å vite om:
1. variasjon: Saft og skall av to økologiske sitroner + 1,5 ss svarte valmuefrø.
2. variasjon: Dropp sitronsaft. Tilsett i stedet fire-fem stilker rabarbra kuttet opp i bittesmå biter + 1,5 ss svarte valmuefrø og 2 ts vaniljesukker.
Dessuten har jeg flere ganger laga den glutenfri - bare bytta ut 5 dl hvetemel med 3,3 dl blått jyttemel og stekt den 10 minutter lenger. Funker finfint.

Populære innlegg