tirsdag, oktober 20, 2009

Små, enkle ting som man blir lykkelig av

Dette er en praktbok. "Den nye boken til deg" av Kerstin Thorvall, utgitt i 1967, med undertittel "Til deg som snart fyller 20 - og til deg som har fylt 20". Her bugner det av tips til hvordan man kan knyte et skjerf, kle seg, rulle opp håret, det er advarsler mot hjemmepermanent, det er øvelser i jazzteknikk (i dette tilfellet gymnastikk, ikke å improvisere over modale skalaer), det er intervjuer med leger og økonomer og arkitekter som gir gode råd til den unge kvinne som nå skal ut i verden.



I dag presenterer jeg et utdrag fra listen "Små, enkle ting som man blir lykkelig av". Det passer fint om høsten, når dagslyset blir en kortere og kortere glede, når det blir vanskeligere og vanskeligere å stå opp om morgenen, og når enkelte av oss (som blir lignet om høsten) får en dundrende baksmell på skatten så kraftig at man tror man skal få en tinnitus i høy frekvens for resten av livet, så stor at man ikke kan kjøpe seg nye vintersko eller ulljakke allikevel, så gedigen man må jobbe overtid en god del kvelder framover for å få endene til å møtes. I allefall - jeg har plukket vekk de tipsene som hører andre årstider til.




Fra "Den nye boken til deg":
  • Gule tulipaner i en vase av blått glass
  • En kopp varm sjokolademelk når man kommer hjem og fryser
  • En bringebærrød genser en dag det regner
  • Vaske håret
  • Bade med olje eller skum i vannet
  • En stor, myk strikkejakke, en lampe med rosa skjerm og en god bok
  • En grammofonplate med Mahalia Jackson og danse barbent til den
  • Cora Sandels noveller
  • Musikk av Mozart
  • Men også en vise av Evert Taube
  • Ta av deg skoene som klemmer over lilletåen
  • En liten eske av einertre
  • I det hele tatt lukten av fersk treverk
  • En nystrøket bomullskjole
  • Rent sengetøy som rasler når man kryper ned i sengen
  • Duften av ren tøyvask som har tørket ute
  • Levende lys
Og det slår meg hvor mange av disse tipsene som gjelder fremdeles! Og som jeg har gitt tidligere her i bloggen. Kanskje med unntak av Mahalia. Danse barbent til Ella Fitzgerald derimot, det kan jeg varmt anbefale!




Uansett, ikke glem de små tingene.




Jeg satt nettopp hos frisøren og leste i et eller annet blad der det var tips om hverdagsglamour. Dog en litt annen type enn den jeg selv dyrker, og en annen definisjon av begrepet - så istedet for å snike meg inn på premierer for å få gratis champagne, plukker jeg heller opp mine fine gamle bøker og tar med meg de tidløse rådene som disse gamle og velmenende forfatterne har formidlet til unge piger i en årrekke.

24 kommentarer:

Kaisa sa...

Ajaj, baksmell om høsten er ikke gøy! Føler med deg / dere.

Det slo meg at listen var veldig i tråd med så mye annet du har skrevet tidligere i bloggen. Kanskje du og forfatteren er tvillingsjeler?

Akeleiedamen sa...

så fint.....så veldig fint...;-)

Guro sa...

En vise av Evert Taube og raslende, rent sengetøy står høyt på min liste over livets mange hverdagsgleder :)

Håper den ringende tinnitusen gir seg snart, og at høsten blir helt fin selv uten ny ulljakke.

Guro

Glamourlektoren sa...

Her ble det også en baksmell, men siden gemalen går i pluss, tar han den ridderlig på sin kappe. Og er så enig, så enig i dine betraktninger omkring hva som gir mer mening enn å snike seg til gratis champagne. Det rådet der er liksom helt UT, føler jeg! INN med bringebærrød genser og AV med sko som klemmer. Da nærmer vi oss en essens. Det er nesten så jeg nynner på Hanne Krogs "Lykken er", her jeg sitter. Men hun synger riktignok her om "å få litt tilbake på skatten" (og å "slippe inn katten".. JA!) - så den sangen passer ikke helt i kveld :)

Anonym sa...

KJipt med baksmell på skatten, men positivt til hverdagglamourtips man kan gjøre hjemme, som ikke krever noen stor innsats, og som gir en masse igjen!

Frøken Hamilton sa...

De små er så viktig, alltid godt å bli minnet på det! Enten det gjelder sur og håpløs restskatt eller bare en litt grå tirsdagskveld.. Så takk:) Sengen skal definitivt skiftes på nå- jeg vil ha knitrende sengetøy i natt :)

Sulvis sa...

Wow, for en fantastisk liste! De små tingene er de beste.

Og isj! for baksmell.

Anonym sa...

Dette var supert! Takk for påminnelsen:) Er boken i salg enda?

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: På et og annet loppemarked i allefall :) Min bok tror jeg har tilhørt en slektning som var i målgruppa da boka kom.

Alt godt sa...

Uff, det har eg jammen ikkje tenkt på, det der med skatten. Då er det berre å stålsette seg, og vente på posten...

Drottning Victoria sa...

Åh, jag älskade den här boken när jag var tonåring, fyndade den på en bokrea i nyutgivning när jag var kanske 13? 31 år nu så det var inte på 60-talet..:-) Minns att jag använde en hel del tips (var det inte ett recept på ngn alkoholfri bål i eller något?) och bläddrade fram och tillbaka bland klädtips mm.:-)

Fornuftig forsker sa...

Kjære Glamourbibliotekar, håper de gode tipsene tar vekk det verste av ettervirkningene av baksmellen! Det var ihvertfall akkurat det jeg trengte å lese idag, nå som vi går inn i den mørkeste tiden.

glamouringeniøren sa...

Hjemme fra jobb med en grusom migrene i dag, så jeg skal i alle fall ta i bruk opptil flere av tipsene. Dog er ikke min lampeskjerm rosa og jeg har ikke orket å vaske håret, men kanskje gjør jeg det senere :) Det er virkelig de små ting som teller!

Til Glamourbibliotekaren, restskatt er noe kjipe greier ja, men som de sier, skjedd er skjedd og det hjelper i alle fall ikke å bekymre seg over det :) Det løser seg alltid på et vis!

Lauren B sa...

Jeg elsker disse bøkene, og hamstret opptil flere da jeg var i Fjærland tidligere i år.

Nylig fant jeg forresten ut at forfatteren av den ypperlige "Bo alene og trives" (omtalt her i bloggen) også har skrevet en bok om å leve på trangt budsjett: "Orchids on Your Budget: Or Live Smartly on What You Have". Den har nettopp kommet i nytt opplag (takket være finanskrisen, tror jeg) og finnes på amazon. Tittelen er i alle fall lovende :D

S sa...

Trøsteklem til deg som fikk restskatt. Synes tipsene du siterte var særs gode, og nettopp i tråd med din bloggs budskap.

Monika S. Nyhagen sa...

Det er egentlig litt trist at en trenger å bli påmint disse små gledene. Tenk så stor gleden er om en vet å sette pris på slike øyeblikk helt på egenhånd.

Hermia sa...

Tack!

Och lycka till med skatten!

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Takk for sympati! Det går nok bra, må bare omprioritere litt :)

Annikken sa...

Kloke ord! Og vakkert bilde:)

Og stemmer i med de andre her - lykke til, restskatt er kjiiiipt!

Ragnhild sa...

Så fine tips og fin bok! Og veldig fine skildringar. Kven vil vel ikkje gå i "bringebærrød" genser, f.eks.?:-) Skal hugsa dette når vi er over gråe november ...

Fruen sa...

Lurer på hva Kerstin Thorvall gjør i dag... Hadde vært moro å høre en oppdatert liste fra henne til dagens 20-åringer (sjøl om utdraget som blir vist her er nokså tidløst).

En liten, enkel ting jeg liker på denne tiden av året: Nå er det endelig stjernehimmel igjen! De to siste kveldene har det vært klarvær, og jeg har ikke gått inn før jeg har sett minst ett stjerneskudd. (Tirsdag så jeg tre, og ønsket meg det samme tre ganger!) Og her oppe i Trondheim mener jeg vi ser en planet mot sør nå. Noen som vet hvilken? Hvis du vil se etter den: Den står lavt på horisonten, og i motsetning til stjernene, så skimrer den ikke, men lyser rolig som en bitteliten halvmåne:-)

Anita sa...

Herlig!

Maria sa...

man blir så lykkelig av å lese bloggen din

Glamourbibliotekaren sa...

Maria: Så hyggelig, takk! :)

Populære innlegg