torsdag, februar 11, 2010

Crazy Heart







Det er langt mellom Jack Baker, velpleid og neat jazzmusiker, og Bad Blake, alkoholisert og ensom countrystjerne hvis karriere har gått downhill i lang tid. Jeff Bridges er Oscar-nominert for beste hovedrolle, og han er så lik Kris Kristoffersen (med et lite innslag av Nick Nolte) at jeg hadde problemer med å forstå at det virkelig er Bridges.

Filmen har en del likhetstrekk med fjorårets "The Wrestler" - ikke bare fordi filmene er hovedrolleinnehavernes comeback, men også fordi de handler om falne stjerner som må gjøre mer eller mindre ydmykende opptredener på lugubre steder for ikke å bli helt glemt av sine fans. Begge har sviktet barna sine som de nå har lite eller ingen kontakt med, begge er ensomme og ikke akkurat edruelige. Men Bad Blake har nok allikevel litt mer kontroll på livet sitt enn Randy The Ram. Han opplever det bittersøte ved at hans musikalske lærling får stor suksess og overgår mesteren, men når han møter kjærligheten, klarer han å svelge stoltheten - og snur livet sitt 180 grader rundt istedet for å forbli en sinna og syk alkis. (Dessuten satt jeg ikke og strigråt over Bad Blake, i motsetning til hva jeg gjorde i fjor)

Både Jeff Bridges og Colin Farrell (country-læregutten) har gode stemmer, og er troverdige som henholdsvis eldre ordknapp countrysanger - og yngre og glattere countrystjerne av den moderne og velpleide Keith Urban-typen. Musikken er skrevet av T-bone Burnett, som også har produsert filmen. Maggie Gyllenhaal er nominert for beste birolle.

3 kommentarer:

Glamouroversetteren sa...

Jeff Bridges er med på den listen min som begynner med George Clooney, så den blir jeg nødt til å se ;)

Glamourbibliotekaren sa...

:D Håper han fremdeles står på lista etter filmen! :)

Hilde i nord sa...

Jeg var så heldig å få se Crazy Heart som første film under TIFF i Tromsø i år, og den gledet en gammel countryfan stort! Både musikken, historien og bildene var en nytelse, og førte meg raskt inn i nostalgien og tilbake til sånn cirka 17-årsalderen... Hadde for øvrig akkurat samme følelse som deg når det gjaldt Jeff Bridges i forhold til Kris Kristofferson, nifst like de to. Har tidligere syntes Bridges-gutta var litt for glætte, men Jeff er tydeligvis en av dem som bare blir flottere med årene, i likhet med f.eks. Bruce Willis, Clint Eastwood og ikke minst Sean Connery (og btw også hans look-a-like i Trøndelag du vet). Kanskje ikke en typisk Oscarvinnerfilm, men absolutt verdt nominasjonen, og en film jeg kommer til å ha i hjertet mitt lenge.

Populære innlegg