torsdag, mai 13, 2010

Småland

For åtte år siden hadde jeg bare én ukes sommerferie. Vi utnyttet den vel og bra - vi dro på biltur i Småland i Sverige.




På denne herregården fikk vi losji. Vi bodde i et lite rødt gjestehus på den andre siden av en åker, og hver morgen fikk vi spise hjemmelaget frokost i hovedbygningen.





Gjestehuset hadde naturligvis gamle tapeter og en stor fin kakkelovn i hjørnet. Satte vi opp vinduet, hørte vi kun suset fra trærne utenfor. Ikke en bil, ikke en liten moped en gang, bare bjørkesus. (Det var nesten så man trodde man hadde fått øresus.)




En dag fikk vi låne et par gamle sykler av dem. Min hadde nesten ikke bremser. Vi syklet rundt på støvete grusveier langs små vann, gjennom koselige små grender, over jernbaneskinner, forbi røde Smålandshus med små hager og gjerder, og følte oss som Lisa og Olle i Bullerbyn.

Jeg tror kanskje vi må gjøre noe lignende i år.

10 kommentarer:

Kristin H sa...

Så sjarmerende og varme bilder som får deg til å føle ro, frisk luft og grønt gress.

Ine sa...

Det så helt fantastisk ut! Er det lov til å spørre hva denne herregården heter, og hvor dere fant den? :)

Glamourbibliotekaren sa...

Kristin H: Ja, nettopp sånn var det :)

Ine: Hadde jeg bare husket det! Det var i 2002, så jeg har ingen mailbekreftelser fra turen lenger, ei har jeg limt inn bildene i album (hvis jeg hadde gjort det, hadde jeg vel skrevet inn navnet der). Jeg husker bare at hjemmesiden deres var ganske basic html anno sent 90tall :) Men det finnes en svensk nettside som har samlet alle slike bondegårdsferiesteder, så du finner sikkert noe lignende der!

Ine sa...

Takk for nettsidetips, skal sjekkes ut. Tror dette blir neste sommers store (lille) reiseplan. I år skal vi til Island, hurra!

Hermia Says sa...

Det ser riktigt mysigt ut! Hoppas dock du har mer än en veckas semester i år!

Polkadotdays sa...

Åh, det så kjempefint ut!

Glamourbibliotekaren sa...

Hermia: Ja, heldigvis, fem uker! :)

Mari sa...

Nydelig! Ikke rart du fortjener en pokal! :-)

Se http://marismorkehjorne.blogspot.com/2010/05/hurra.html

Anonym sa...

Å, så nydelig dette får meg til å tenke på vår bryllupsreise i Skåne med hyggelig besøk på Christinehofs slott m.m. Et nydelig område, og mye å se, og masse ro til bare være...Mvh Astrid

S sa...

Og der kom feriefølelsen susende. :-) Gleder meg til årets ferie, hvor både langsom tid og fornøyelsesparker skal få plass.

Populære innlegg