tirsdag, september 28, 2010

Glamourspørsmål fra leser: Stavanger?


Hei!

Lurte på om du eller noen av leserne har noen tips til en helg i Stavanger?
Min kjære og jeg tenker oss en tur i midten av november. Vi har lyst til å bo på hotell, men når jeg googler "koselig -hotell -Stavanger" er resultatene mer shabby enn chic.
Hva burde man få med seg og hvor har de god kake?

Puss och kram fra Ingvild.


Her overlater jeg ansvaret til mine lesere igjen! Jeg har faktisk aldri vært i Stavanger, men det tenker jeg å endre på om ikke lenge. Pøs på med tips til Ingvild!

21 kommentarer:

Anglofilia sa...

Morn!

Det er mange koselige hoteller i området Sandnes-Stavanger. Det kommer bare an på hva man har tenkt seg. For en stille og rolig kjærestehelg med god mat og drikke ville jeg anbefale Gamlaværket gjestgiveri midt i Sandnes, Kronen Gaard Hotell like i utkanten av Sandnes eller Sola Strandhotell på nettopp Solastranda. På Sola Strandhotell får dere også muligheten til å bruke det nyåpnede spasentret, gå lange turer på den fantastiske stranden, eller kose dere foran peisen i lobbyområdet. Kan virkelig anbefales. I selve Stavanger bør dere prøve Skagen Brygge Hotell midt i sentrum. Dette passer perfekt for mer urbane weekendplaner med shopping, kafe og restaurantbesøk. Pass på å ta turen innom kafe/bar Bøker og Børst i Øvre Holmegt 32, dette er et supert sted for å "...drikke kaffen, spise brødskivene, nyte vinen, høre musikken, lese bøkene, varme deg ved peisen og bare bli" iflg dem selv!
Lykke til i Rogaland, Glamourbibliotekaren burde absolutt også avlegge et besøk ved anledning!

Elisabeth sa...

Champagnelunch på Tango (http://www.tango-bk.no/#/HOVEDSIDE-01-00/) er fast takst hver gang jeg er i Stavanger. En deilig treretters lunch med champagne til. Er dere bare to er det koselig å sitte i bar-delen av restauranten. Er man en jentegjeng er det rundbord i restauranten som gjelder.
Også er jeg helt enig med Anglofilia: Bo på Skagen Brygge Hotel om du vil bo midt i Stavanger.

Strikkelaura sa...

Victoria hotell eller Skagen hotell er hyggelig, begge to ligger midt i sentrum.

Av resturanter vil jeg anbefale Sting (mer cafè enn resturant), god mat og ikke så dyrt. Er Stavangers jazzscene.
http://www.cafe-sting.no/

Av andre steder har du Renaa matbar, oppe er det billigere enn nede som er 8-retters resturant.
http://www.restaurantrenaa.no/

Ostehuset er min favoritt, alltid fullt. Lager verdens beste BLT.
http://www.ostehuset.no/newsread/news.asp?n=5011

Anbefaler også Bøker og Børst jeg også, samt Sjokoladepiken.

Jeg synes det er for langt å dra til Sola og Sandnes, siden det ikke er "noe" der. Hadde heller satset på Stavanger.

Kvadrat er et kjempe stor kjøpesenter på utsiden av byen.
I sentrum har de også masse butikker, du finner det meste.

God tur!

NB! Husk regntøy.

Linn sa...

Hei
Det ligger en veldig bra 2-hand butikk på venstre siden av kaia...når du ser rett ut:)
Den ligger ganske langt borte på kaia, men bra vintage...tror den ligger der fremdeles:)

Det ligger et fransk bakeri i nærheten av lysløypa som er helt fantastisk:)om den er der fremdeles:)
Sting er nydelig...de har døts bra kake/kaffe:)

Ha en flott tur til Stavanger....
SP

Elisabeth sa...

NB Sørensen har veldig god mat i maritime omgivelser.
http://www.herlige-restauranter.no/nbsorensenstavanger/

Marit sa...

Du må helt klart gå innom Sjokoladepiken! Verdens beste sjokolade:-) Vålandskogen er også veldig koselig å rusle rundt i. Hvis dere har bil kan dere kjøre nedover kysten og stoppe på de små strendene.

Smake sa...

Eg anbefaler og Ostehuset!

Suzanne sa...

Jeg ser at noen har foreslått Sola og Sandnes her, men da er det nesten forutsatt at man har tilgang på bil - hvis ikke blir det bare styr å komme seg inn til Stavanger sentrum (både Sola og Sandnes ligger ca. 10 km utenfor Stavanger så det er ikke akkurat snakk om gåavstand).

Når det gjelder hoteller så holder jeg også en knapp på Skagen Brygge Hotell og/eller Victoria. Clarion Hotel skal også være ok. Ellers ville jeg holdt meg unna Radisson Atlantic - det har sett bedre dager.

Kaféer:
Sjokoladepiken i Øvre Holmegate kan ikke nevnes ofte nok. Nydelig håndlaget sjokolade og kjempegod te.
Bøker & Børst (ligger rett ovenfor Sjokoladepiken).

Restauranter:
Timbuktu Restaurant har jeg ikke vært innom selv enda, men har hørt mye skryt fra venner i Stavanger.
Straen Fiskerestaurant er ikke det billigste stedet å spise, men maten er fantastisk.

Ellers ville jeg tatt meg en tur i Gamle Stavanger og bare vandra rundt. Anbefaler også shopping i selve sentrum. Små trange gågater og koselige butikker.

Spis, løp, les sa...

Jeg ville bodd på Clarion, rett og slett fordi rommene er freshe og sengene er fantastiske!
Så ligger det en kjempehyggelig tapasrestaurant ved Breiavatnet som jeg anbefaler veldig! Hotellbaren på Skagen brygge har verdens beste irish coffee.
Stavanger er en knallby, koselig, passe stor, fine butikker, gode restauranter og bra natteliv. God tur!

Synne sa...

Ooh, jeg skal også snart til Stavanger for første gang. Jeg har gledet meg lenge, og nå gleder jeg meg enda mer! Ta forresten en tur innom bloggen http://frokenparis.blogspot.com/ for fine ord og bilder fra Stavanger.

Anja sa...

Sjokoladepiken blir anbefalt av mange, og kaffien der er nok byens beste, utan at det skal så frykteleg mykje til. Sjokoladen der er også god, men kan ikkje måle seg med liknande stader i Bergen og Oslo - dessverre.
Bøker og børst er ein koseleg stad, det samme gjeld sting - som dog heller mot shabby.
Ostehuset er overprisa, og med dårlig service og tørre salater. Eg har spist der 4 gonger (i det siste), og enno ikkje fått salat eller sandwich det ikkje var noko å utsette på. Og eg er ikkje sååå kresen.
Spis heller lunsj på Renaa, det er bittelitt dyrare per rett, men ein får utrulig mykje meir valuta for pengane.

Anonym sa...

Hos Nuart/Stavanger Aftenblad finner du tips til en litt annerledes spasertur:

http://www.nuart.no/

Anne sa...

Signerer på Bøker og Børst og Sjokoladepiken. I Øvre Holmegate og gatene rundt finner man også mange småspennende butikker.

Skal man oppleve noe anderledes, kan det være litt kult å gå på museum, for de to næringsveiene Stavanger har hatt gjennom tiden - Hermetikkmuseet i Gamle Stavanger, og Oljemuseet ved Jorenholmen.

Ingvild S L sa...

Tusen takk alle sammen, steder og navn er notert!
Rapport kommer i november! :D

Ingvild

k sa...

Dette er en fabelaktig og koselig restaurant:
http://www.allegromat.no/no/om_oss/index.html.htm
Anbefales på det varmeste

Anonym sa...

Jeg bor i Stavanger så jeg har aldri bodd på hotell her, men hvis jeg skulle gjort det tror jeg at det måtte blitt Myhregaarden hotell som er ganske nytt (nytt i gammel bygning), sjekk på tripadvisor.com, det ligger som nr 2 i Stavanger. Evt Clarion.
Merkelig at ingen har nevnt Food Story som er veldig bra frokost og lunsjsted (men frokost spiser dere vel på hotellet). og Resept nedenfor Øvre Holmegate - bra vegetar. Tango mangeretters namnam! Og helt klart Øvre Holmegate m. bøker&børst, sjokoladepiken og selvfølgelig Syvende Himmel som har utrolig mye fint tøy! Ønsker dere god tur i Stavanger! :-)

millymoney sa...

Food Story er veldig hyggelig. God mat og god service. Sting er et must hvis du har lest "mannen som elsket Yngve". Litt slitt, men har bidratt mye til kulturlivet i Stavanger og verdt et besøk for stemningen. Er du interessert i arkitektur få med deg noen av husene tegnet av Helen&Hard. Eller gå en tur på Stokka. Liker du kopper fra Stavanger flint eller Figgjo er det en bra Fretex i bakken opp fra Breiavannet mot Storhaug og en bra bruktbutikk bak museet, like ved det gamle sykehuset. En bra Fretex i Vågen også. Kunstforeningen kan anbefales, likeså galleri Sult like ved gamle Stavanger. Ta med godt med klær, kan blåse surt. Og ikke minst; kos deg! Stavanger er en hyggelig by og stavangerfolk åpne og pratsomme.

Mlille sa...

Jeg anbefaler Myhregaarden hotel som ligger midt i smørøyet i Stavanger sentrum. Det er forholdsvis nytt, så mange kjenner ikke til det. http://www.myhregaardenhotel.no/goxpage00000006.html
Du spør om kake, og da kommer man ikke utenom den berømte Sting-kaken - verdens beste sjokoladekake på Cafe Sting som ligger ved Valbergstårnet. Mange har nevnt Sjokoladepiken og Bøker og Børst som jeg slutter meg til, men vil også nevne et par fantastiske butikker: Syvende himmel og Harrys Camping som ligger i samme gate (Øvre Holmegate)I nærheten finner du også resept som er en økologisk vegetarkafe med god mat. Cementen og Gnu er fine barer på kveldstid, for cocktails prøv Holmens eller Broremann. Blå Promenade er en fin spasertur langs sjøkanten i sentrum - se etter de blå lysene nedfelt i steinene. God tur!

Anonym sa...

Hotell Myhregaarden eller Clarion - evt. det splitters nye comfort-hotellet i Løkkeveien, Matmagasinet - også i Løkkeveien, shopping på Magasin Blaa!

Anonym sa...

Jeg anbefaler å spise på Resept! Nydelig vegansk mat! http://sunnmiddag.wordpress.com/2010/10/03/høstmiddag-pa-resept-cafe/

vaffelhjerte sa...

Jeg og kjæresten var i Stavanger i begynnelsen av juni. Gikk på Prekestolen, det var helt topp! Og Stavanger er en flott by. Koselige og åpne mennesker. Vi spiste på NB Sørensen, men det kan IKKE anbefales. Tørt kjøtt og tørre poteter som rett og slett ikke var verdt prisen. Vi koste oss på Sting og Bøker og Børst. I gata hvor Bøker og Børst ligger er det mange fine butikker som vi dessverre ikke fikk sett.. God tur!

Populære innlegg