onsdag, oktober 20, 2010

Sin egen herre / Else Michelet. - Oslo : Cappelen, 1979. 103 s. : Ill.

Denne dukket opp på et bruktmarked i sommer, og jeg plukket den raskt med meg. Dette er en samling alternative eventyr, spunnet over de samme temaer som hos Asbjørnsen og Moe og andre kjente historieforfattere, men plassert i moderne tid og et mer gjenkjennelig samfunn. Hvordan funker egentlig disse velkjente plottene når likestillingen har kommet noe lenger enn i folkeeventyrene? Tarzan føler nok at maskuliniteten forvitrer, og blir glad over å finne hvitveis i jungelen. Noen av eventyrene går på rim. Noen er i form av filmpitch. Det er til og med en plump operette i tre akter ("Kameldamen"), som slutter med at mannen som tapte kvinnen synger ut sin forargelse over å måtte opptre i en operette av så laber moral og kvalitet, og at han skal sørge for å få en bedre rolle neste gang. (metaoperette! Spennende)

Boka er rikt illustrert av Finn Graff, og anbefales herved til alle. Else er og blir morsom.
Her kan den lånes.

9 kommentarer:

Miss Golightly sa...

Hei. Ja denne er veldig bra. Morsom og feministisk uten å være moraliserende "Man-Hater".

Katrine sa...

Elsker Else Michelet.

Jenny B sa...

Det låter jätteintressant! Jag tycker om den typen av historier. Och vilka goda illustrationer!

Susan sa...

Hei,jeg skal på juleball og lurte på om du hadde noe tips kjolener enten denne

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/rare-fashion-475/double-bow-dress-475317-646/

eller en svart med et silkeband i magneta

jeg har mørk hud ,svart hår og honning /lysebrune øyene

jeg vil gjerne ha en sminke som frammhever øynene

Glamourlektoren sa...

Åh, denne har jeg vært på jakt etter! "De tre frøknene frue" er vel herfra, om jeg ikke tar feil.? Herlig eventyr der Bittelillepupp blir den foretrukne av tre rivaliserende søstre.

Prinsesse Rosa sa...

Så artig den boken ser ut! Else Michelet er ei kul dame.

Kristine sa...

Elsker "En annen historie" av Else Michelet. Morsom og tankevekkende og like aktuell i dag som da den kom ut i 1981.

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Les den, evt les den om igjen! :)

Susan: Jeg tror det er lurere om du går til et parfymeri og spør noen som har tilgang på makeup og som ser deg og hva du vil kle - det er litt vanskelig for meg å gjøre det. Lykke til! :)

Kaisa sa...

Denne har jeg - et eller annet sted. Kjøpte den på bilbiotekssalg for sikkert 15 år siden og syntes den var storveis. Burde egentlig finne den igjen og lese den nå som jeg er blitt litt eldre. Kanskje den er enda morsommere nå?

Populære innlegg