lørdag, januar 15, 2011

Nocturnes


Caron lanserte Nocturnes i 1981, og det var Gerard Lefort som skapte den - med kunstelskende feminine kvinner i tankene. Kvinner med sterke personligheter. Det er en blomsterduft med aldehyder som ikke er skarpe, men heller runde i kantene. Min første assosiasjon var shampoen vi hadde på tidlig 80tall da vi gikk på familiesvømming. (Som igjen minner meg om hvor koselig det var å komme hjem fra familiesvømming, for da fikk man kakao - og glemte var de slemme guttene som sprutet vann på meg i bassenget.)

  • Toppnoter: Appelsin, aldehyder, appelsinblomst, bergamot
  • Hjertenoter: Jasmin, rose, tuberose, ylang ylang, liljekonvall, iris, cyclamen
  • Basenoter: Vanilje, sandeltre, vetiver, musk, benzoin, amber
Hvis jeg forsøker å la være å tenke shampo, og prøve å kjenne igjen noen av disse notene, tror jeg kanskje det er hjertenotene jeg gjenkjenner mest. Jasmin, rose og tuberose. Men det er definitivt et bittelite sitrus-innslag der - bergamoten.

Nocturnes kommer også i de vanlige Caron-flaskene, men jeg liker denne litt Art Deco-inspirerte edt-varianten jeg har.


(Denne posten finnes også i parfymebloggen, der den er åpen for kommentarer)

Populære innlegg