onsdag, mars 23, 2011

Hair (1979)

















Vi er åpenbart inne i en "gjensyn med filmklassikere"-periode, og "Hair" av Milos Forman ble et naturlig valg her en aften. Jeg har sett den på teater med et amerikansk ensemble, men ingenting slår filmen, som jeg har sett sikkert hundre ganger. Og det er mye takket være musikkproduksjonen. Jeg hørte mye på filmmusikken fra jeg var åtte og hadde deler av den på kassett, og da særlig "Aquarius" - som i denne versjonen med Ren Woods er den beste noensinne. Hvilken stemme!! Hvilken groove! Trommene setter i gang i det Claude setter seg på Greyhound-bussen i retning New York, etter å ha tatt farvel med faren sin en grå tidlig morgen i Oklahoma. Kontrastfylt.
Vi må se den en gang til:




Lykkelig er den som får spille bass på denne låta. Og trommer. Min drøm har alltid vært å være the groovemeister. Instrumentene har jeg jo hjemme. Øve! (jeg spilte jo bass nå og da i min ungdom)

13 kommentarer:

Hege sa...

Funny, funny, funny :)

Smilla sa...

Synd ikke Frank Mills er med i filmen. For det er den vel ikke, hvis jeg ikke husker feil?

Jenny B sa...

Mmm, Hair! Jag såg den ju på Stockholms Stadsteater i söndags, men där kan man ju inte sjunga med själv, inte hela tiden i alla fall. Däremot var det en massa nakna män på scenen! Jag fick intrycket av att skådespelarna fick välja hur nakna de ville vara. De flesta kvinnorna hade underkläder på sig, men männen slet av sig alla kläder då och då! Det får de gärna göra för mig. :)

Glamourlegen sa...

Elsket denne filmen da jeg var liten, og fikk adoptere lp´en med filmmusikk av foreldrene mine. Verdens kuleste cover! Lenge siden nå, men jeg mener bestemt at sangen om Frank var med i filmen..?

Glamourbibliotekaren sa...

Frank Mills er ganske riktig ikke med i filmen, men den er med på soundtracket. Dette gjelder nok dessverre flere av låtene tror jeg.

KariM sa...

Takk! Dette gjorde morgenen min Ü For en låt! Gåsehud hver gang. Jeg spiller gjerne i blåserekka hvis du tar deg av rytmeseksjonen.

Glamourbibliotekaren sa...

Deal! La oss øve!

Maren sa...

Jeg eeeeelsker denne filmen!

Anonym sa...

Kjære glambibliotekar, du veit jo utmerka godt kva oppsetjing som er betre enn filmen. Treng eg seie meir enn Inderøya 1990/1991?? :-D

Elisabeth sa...

Jeg så filmen på Colosseum Kino i 1979. Jeg var 15 år, elsket musikken og ville være hippie!

Glamoursjefen sa...

Å - det var lenge siden Hair!

Har en datter som skal utføre Aquarius som nummer i skolen musical denne våren, så jeg får gjenoppfrisket minnet litt.

Men kanskje det er på tide å se filmen igjen også....?

Anonym sa...

Å elsker Hair!!
Fant plata (fra den originale Broadway-oppsettingen)i foreldrene mine sin platesamling da jeg var omtrent 13. Har spilt den i filler, så måtte kjøpe først filmmusikken på cd, så fant jeg heldigvis cd fra originaloppsettingen + fra off-Broadway. Fantastisk! (Denne finnes også på Spotify, så jeg hører den ofte på jobb :-)). Jeg kan forsatt alle teksetene utenat, hadde en periode Frank Mills som ringetone på mobilen...
Hilsen Heidi :-)

Mariann sa...

eg var fjorten år då kusina mi i storbyen Oslo tok meg med på Colosseum for å sjå denne filmen. Det var magisk, og eg trur eg må ha sett han nærare tjue gongar i åra etterpå. Og eg trur faktisk eg kan alle tekstane på plata utanat.
Hugsar spesielt alvoret som greip meg på slutten av filmen. Nydeleg.

Populære innlegg