onsdag, desember 12, 2012

Glamourbibliotekarens adventskalender: Luke 12

Samme hva du spiller, trekkspill, fiolin eller kam, dra fram de gamle julesangnotene og øv! Spiller du ikke, kan du synge. Det eldgamle blå juleheftet fra Norsk Musikforlag A/S er nok fremdeles å få tak i, og der står alle de gamle norske julesangene som man har lett for å glemme i alt det amerikaniserte Disney-styret overalt. "Kimer, I klokker", "Du grønne, glitrende tre god dag" i Edvard Griegs versjon, "Det kimer nu til julefest" - sett i gang! Trykk opp noter og inviter folk hjem og syng firstemt, det er morsomt. Jeg og en venninne planket en gang Real Group- og Take 6-arrangementer fra platene deres, og dro i gang julesangkveld. Ambisiøst men gøy! Og noe tidkrevende.

Over ser dere en svært ung Glamourbibliotekar traktere tangentene iført rød pologenser og blått plisséskjørt. Jeg gjetter seks år, 1981. I allefall i tiden før jeg fikk bestemme mine egne hårfrisyrer. Nå må jeg øve igjen, for i år er det nok jeg som må ta meg av akkompagnementet til julesangen i heimen. 



2 kommentarer:

Anonym sa...

En nyttig påminnelse! Mitt julehefte skriver seg fra en tid da det kostet kr 2,75 og det er temmelig velbrukt! Jeg arvet det fra bestemor som døde i 1972, og heftet tas fram hver eneste jul.

Stine Arkeologine sa...

Slik øving er morsomt! Jeg har gamle notehefter etter oldefar som arrangerte huskonserter for familie og venner. Nostalgisk og koselig å ta fram til jul!

Populære innlegg