lørdag, desember 15, 2012

Glamourbibliotekarens adventskalender: Luke 15

Hvis du er i byen og stresser rundt og trenger en pause, særlig på nest siste lørdag før jul - gå innom et antikvariat og la skuldrene senke seg. Gå langs hyllene og snus inn lukten av gamle bøker, trekk ut en tilfeldig bok og bla i den, og kanskje finner du fine julegaver til mottagere som setter pris på sånt. Det gjør jeg hvert år. Jeg blir helt paralysert og lykkelig av forfatterbiografiene og de litterære analysene... og skal definitivt tilbake en dag når jeg har litt mer oversikt over hvem jeg mangler julegave til. Det er både miljøvennlig og fint, for man kan jo finne sjeldne bøker som ikke er i salg i vanlige bokhandler lenger.

(Det litt sommerlige bildet er fra bokbyen i Fjærland sommeren 2005)

5 kommentarer:

Anonym sa...

......eller dra til Askim frukt og bærpresseri og kjøp nyttige velsmakende og sunne julegaver som "forsvinner". Jeg har ingen eierinteresser i bedriften, men er veldig glad i nyttige gaver som i tillegg er sunne. Sier .mette

Anonym sa...

Vet du om noen gode antikvariater der de er gode på gamle barnebøker? (Samler mest på bøkene pga illustrasjonene)

Synne sa...

Det er skikkelig koselig å titte og snuse inne på antikvariater!

Kathrine sa...

Helt enig, det er noe helt spesielt med antikvariater! Det historiske suset over slike steder ... hvis gamle bøker kunne snakke osv :)

Anette sa...

Antikvariater er bra, og Fretex er heller ikke verst! Jeg tok meg en tur i julestrsset på fredag og fant tre "Historien om..." bøker, jeg elsker de bøkene. Leste dem om og om igjen da jeg var barn...

Populære innlegg