torsdag, mai 08, 2014

The Blazing World / Siri Hustvedt. - London : Sceptre, 2014. - 379 p.


I påska kjøpte jeg Siri Hustvedts nye bok, og innen jeg gikk i gang med den, hadde jeg lest alle omtalene i mine faste aviser og på nett, hørt Bok i P2s anmeldelser og lest intervjuer. Noen ganger liker jeg å gyve løs på bøker uten å lese noe om dem først, for ikke å bli for påvirket av andres mening - men akkurat denne fanget min interesse straks avisene begynte å skrive om den, og jeg ville gjerne finne ut mest mulig om den mens den var på vei til meg i posten. Jeg fant den dypt fascinerende. Jeg er generelt begeistret for Hustvedts bøker, jeg har lest så å si alle (kun et par unntak), og selv om denne er annerledes enn de andre, har den en del til felles med f.eks. "What I loved" - som kunstmiljøet i New York med en del bisarre innslag, den tilsynelatende sjarmerende men egentlig svært usympatiske løgneren Rune, crossdressing og rollespill / masker, kjønnsdiskriminering, ulike kunstuttrykk, og selvfølgelig nevrologi og psykoanalyse som Hustvedt generelt skriver mye om. 

Jeg brukte lang tid på denne boka, nesten tre uker, men sånn måtte det bli. Den er nesten 400 sider og ikke av typen man bare freser igjennom. Herved sterkt anbefalt. 



6 kommentarer:

Kirsebærblomster sa...

Så bra! Denne har jeg sett meg ut som årets ferielektyre, og nå gleder jeg meg enda mer til å lese den. Så når oppgave er innlevert og avsluttende eksamen avlagt går jeg løs på denne!

Isolde sa...

Står på min leseliste også. Jeg er så fascinert av ekteparet Hustvedt/Auster. Ser for meg at de lever det perfekt liv - den eterisk vakre Siri Hustvedt og den sjelfulle Paul Auster. New York, et vakkert hjem, litteratur og kunst, intellektuelle venner, gode samtaler… Sukk….

Maren sa...

Jeg likte denne så godt! Leste den også sakte, og ble helt oppslukt. Hustvedt er absolutt en av mine yndlingsforfattere, og jeg har lest nesten alt, med unntak av to essaysamlinger og The Shaking Woman or A History of My Nerves. Det er noe med hele miljøet hun skaper som er så fascinerende, unikt og flott. Jeg oppdaget henne da jeg ble med ei venninne for å høre på henne på Litteraturhuset for en del år siden, og hun signerte boken jeg kjøpte og jeg var betatt fra første setning.

Stine Arkeologine sa...

Har også lest mye om denne og gleder meg til å lese den! Da blir det faktisk min første Hustvedt-bok, jeg skjønner at det er på tide! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Kirsebærblomster: Gjør det! Bra ferielektyre.

Isolde: Ja, de er fascinerende! Elsker kontoret til Hustvedt.

Maren: Tror det er de bøkene jeg mangler også!

Stine Arkeologine: Absolutt på tide!

Anonym sa...

jeg brukte også kjempelang tid på denne! det er så mange forskjellige stemmer, det tar tid å bli kjent med de ulike…. likte boka veldig godt. slutten er genial syns jeg. trist å være ferdig med den!

Populære innlegg