tirsdag, juli 15, 2014

Lavendel

I vår hage har vi to digre hjemmesnekrede kasser fulle av lavendel. Vi plantet dem for to år siden, og mellom kassene har vi en type elvegrus som man kan gå barføtt på. 

I år er plantene så kraftige og fine at vi må utnytte dem mest mulig - og mitt første prosjekt er: 

Lavendelsukker!



Man tar inn en liten bukett lavendel, skyller dem, og lar dem tørke. 

Lenge. 




Så finner man fram et fint glass med en tett lokk, og begynner å fylle på sukker!


Når glasset er fullt, skrur man lokket godt på, og setter det på en hylle til man skal bruke det. 


Ferdig!


8 kommentarer:

Line sa...

Det ser spennende ut, men hvordan bruker du det? Er det til spesielle oppskrifter, eler bare til alt du bruker sukker til?
Venter spent på svar:-) Hilsen Line

Glamourbibliotekaren sa...

Her er noen forslag!

Stine Arkeologine sa...

Luksuriøst! Du er jo rene Hanna Winsnes! :-) Skal du sy inn tørket lavendel i poser og legge i klesskapet også? Mormoren min brukte å ha det i skapet med sengetøy og det luktet så godt!

Glamourbibliotekaren sa...

Kanskje! Hvis jeg får ånden over meg :) Hanna Winsnes-basillene hoppet nok over på meg da jeg gikk på Toneheim folkehøgskole som holder til på prestegården der hun bodde.

Anonym sa...

Så kult! Den farin-boksen ved siden av var nydelig, er den gammel? Hvor har du kjøpt den?

Stine Arkeologine sa...

Ha ha, ja det forklarer saken! Morsomt at du har gått på Toneheim, det har flere i min familie gjort! (men ikke jeg). :-)

Anonym sa...

Jeg foreslår å tørke lavendel også, så kan du ha litt i fotbad når du tar det :) Det er virkelig godt!

Jeg kjøpte en flaske med Lavendelolje for flere år siden når vi var på ferie i Provence, den blir nok aldri tom - bare et par dråper i fotbadet. Dessuten kjøper jeg såpe på Meny som heter Neutral og så har jeg på et par tre dråper der også, og så har jeg min egen lavendelhåndsåpe på wc :)

I dag har vi klippet av tørre/visne lavendelblomster på plantene ute her på hytta og jeg har fylt opp skåler og satt både her og der :) Så dufter det deilig overalt her nå :)

Anonym sa...

Jeg har hatt som et spesielt øyeblikk å se lavendel fra hagen din, og det minnet meg om at min søster i Sør-Frankrike , pleide å gjøre som deg, og til og med sukker (mimosa treet fra hagen sin); Så fersken syltetøy med sukker og lavendel kvist av lavendel er en stor finne typisk oppskrift og suksess. ( bruno )

Populære innlegg