torsdag, desember 18, 2014

Glamourbibliotekarens adventskalender: Luke 18

For noen år siden: Fire tjukke griser på én plate. Hver gris var nærmest som et måltid å regne. Litt too much. I fjor ble det stor suksess med Bach-pepperkakeformene mine, jeg dekorerte parykken hans med melis, og jeg bakte en diger ladning sist søndag. Jeg leste et eller annet om ferdig pepperkakedeig og palmeolje forleden, og det slo meg at jeg burde legge ut min faste pepperkakeoppskrift her i bloggen - den er så enkel og fin å lage at det virkelig ikke er noen grunn til å kjøpe ferdig deig. Å lage den selv er halve moroa, særlig når man rører den sammen og den slipper bollen så deilig! Så her kommer den: 

Glamourbibliotekarens pepperkaker.

1 dl sirup
150 g sukker
150 g margarin
1 dl kremfløte
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt pepper
1/2 ts malt ingefær
2 ts kanel
1 ts bakepulver
400 g hvetemel

Smelt sirup, sukker og margarin over svak varme. Rør til sukkerkrystallene er borte. Rør i kremfløten. Bland så krydder, bakepulver og det meste av melet. Dette siktes i sirupblandingen i gryta. Rør sammen deigen, og dryss resten av melet over. Sett deigen kjølig til i morgen (eller til senere på dagen i det minste). 

Ta deigen ut av kjøleskapet et par timer før utbaking. Elt deigen smidig. Kjevle ut, trykk ut figurer med ønskede former. Stekes i ca 10 minutter på 175 grader. 

Enkelt og greit!! Mange har bakt pepperkaker forlengst, kanskje spist opp alt til og med, så da er det jo på tide å lage en ny sats. Sett i gang!




Digger å røre når den er varm og slipper bollen!



I min egen kalender fra Tante T: Økologisk kamille-te, enkelt og greit. 

2 kommentarer:

Anne Grethe sa...

For en nydelig oppskrift! Så god og smidig...og til og med med pepper!
Takk!

Trine sa...

Skikkelig bra oppskrift! Takk for den! Jeg og lillejenta bakte i ettermiddag, det funka jo som bare det! Har alltid kjøpt deig men aldri mer.

Populære innlegg