søndag, mars 01, 2015

The Big Sleep (1946)





Bogie & Bacall på en lørdag ettermiddag - det er noe av det jeg liker aller best! "The Big Sleep" (Regi Howard Hawks, manus av Raymond Chandler) er blant mine yndlingsfilmer i denne genren, og nå var det altfor lenge siden sist jeg så den.


 Dessuten:

 Humphrey henger på biblioteket.




Humphrey henger på biblioteket, prøver å imponere, og flørter heftig med bibliotekaren. Oversettelsen her var litt koko, sånn er dialogen: 

Bibliotekar: "You know, you don't look like a man who'd be into first editions."
Humphrey: "I collect blondes and bottles too."

Humphreys Philip Marlowe-figur er cool, calm and collected. Og hver gang jeg skal til tannlegen, får jeg lyst til å ringe på ringeklokken nedenfor - der står det kun "Marlowe". Jeg aner ikke hva som skjuler seg bak det navnet akkurat i den bygården - men jeg får lyst til å trykke på knappen, gå inn døra og opp trappa, komme inn på et kontor fra 40-tallet i svart-hvitt, med persienner som skaper en intens stripete effekt på lyset som presser seg inn, og en kjekk privatdetektiv med rynkede bryn som sitter i en sky av røyk bak skrivebordet sitt og med få ord tar oppdraget med å skygge min styrtrike mafia-ektemann.

6 kommentarer:

Anonym sa...

I dare you- do it ;)

Elisabeth sa...

Digger Humphrey! Filmklubben her i byen hadde en Bogart-serie i fjor, fikk med meg de fleste men dessverre ikke denne.

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: :)

Elisabeth: Bra filmklubb!

Birgitte sa...

Hvor får du sett/tak i alle disse gamle filmene?

Glamourbibliotekaren sa...

Birgitte: Akkurat denne gikk på TCM her i vinter, og ellers går det en del gamle filmer på NRK og SVT i blant. Noen har jeg på dvd, andre låner jeg. Noe ligger på Netflix og iTunes. (Jeg laster/streamer aldri noe gratis fra nettet i allefall.)

Lektor Tørrdal sa...

Da jeg studerte tok jeg et kurs som het "The American Detective Novel" og der hadde vi denne. Utrolig kjekt kurs, og Bogart er jo selve definisjonen på cool

Populære innlegg