søndag, april 05, 2015

1983 / Jonny Halberg. - Oslo : Kolon, 2012. - 213 s.


Denne har jeg lenge tenkt å lese, og i går minnet mannen min meg på den igjen. Dette er nemlig en roman fra stedet hvor han vokste opp (i likhet med forfatteren av boka), så det er høy gjenkjennelsesfaktor på mange måter - barneskolen, nærbutikken, boligfeltet - her har jeg vært mange ganger! Handlingen foregår i året 1983, hovedpersonen er avgangselev ved gymnaset i byen, vil ta siviltjeneste mot sin militær-fars vilje, og drømmer om å leve av å skrive. Her er Joy Division, New Musical Express, beat-poeter, ukjente franske diktere, en 16 år gammel Stig Sæterbakken, og i Oslo dukker både Ole Robert Sunde og en hvitsminket Torgrim Eggen opp på de hippeste utestedene for unge kunstnere og forfattere. Og bøkene sine handler han på Tronsmo. 

Herved anbefalt!

2 kommentarer:

fivrelden sa...

Denne har jeg hørt masse godt om, og har derfor veldig lyst til å lese. Takk for påminnelsen :)

Glamourbibliotekaren sa...

Bare hyggelig! :)

Populære innlegg