tirsdag, juli 14, 2015

Fortnum & Mason Royal Blend


Jeg tror aldri jeg har vært i Paris uten å kjøpe te. Delikatesseavdelingen på Le Bon Marché har mye, f.eks. disse fine grønne boksene fra Fortnum & Mason. Denne gangen kjøpte jeg "Royal Blend", en svart ceylon/assam-blanding som stammer fra 1902: 

"In this classic Fortnum's blend, low-grown Flowery Pekoe from Ceylon lends an uplifting note to the maltier Assam to make a very traditional cup of tea. First blended for King Edward VII in the summer of 1902, Royal Blend has been popular ever since for its smooth, honey-like flavor."

Den er nydelig!



Jeg synes den krever pent porselen. Rörstrands Ostindia-servise har jeg drømt om så lenge jeg kan huske, men det er i en prisklasse som gjør at man i allefall ikke har råd til å storhandle. Jeg har alltid klart å prioritere det bort, selv om jeg har stått med to kopper m/fat i hånda flere ganger og sett bort mot kassa. Alltid har det endt med "Nei, ikke noe til meg selv nå, jeg er jo her for å kjøpe bursdagspresang til noen". For meg som stort sett bare kjøper pene tekopper brukt for en tier, er 400 pr kopp/fat ganske mye - for man vil jo gjerne ha to? Men nå fikk jeg penger av mine snille svigerforeldre + svigerbestemor til bursdagen min, med beskjed om å kjøpe meg noe jeg ønsker meg - og da tok jeg dem på ordet. Jeg kjøpte to Ostindia-tekopper - og den fine Wedgwood-tekanna i bakgrunnen, som jeg også har ønsket meg ei stund. Det er lenge siden jeg har hatt noe helt nytt i denne genren! Nå er jeg livredd for å knuse dem, hehe. 

P.S. Omtale av gårsdagens Al Jarreau-konsert finnes i musikkbloggen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelige tekopper, deilig å drikkeav. Kannen ser fin ut. Kan den romme mer enn 1 liter?
Altså : kannen ser ikke bare fin ut den ser delikat oglekker ut.

morinord

Anonym sa...

Rörstrand har fabrikkutsalg i Lidkøping, en koselig by ved sydenden av Vænern. - noen mil øst for Uddevalla. Der selges annensortering av alle Rörstrands serviser til overkommelige priser. Det er også et museum i tilknytning til fabrikken. I nærheten av Lidkøping ligger Læckø slott - vel verdt et besøk.
Hegepege

Glamourfilologen sa...

Gratulerer med ostindakopper! Jeg synes også ostindiaserviset er nydelig - vi ønsket oss deler til bryllupet og har både middags- og kaffeservise. Til Anonym (2): Fint tips om Lidköping, fikk lyst til å ta en tur dit selv.

Glamourbibliotekaren sa...

Morinord: Tror den rommer ca halvannen liter. Den er veldig fin!

Hegepege: Takk for tipset!

Glamourfilologen: Takk! Jeg er veldig fornøyd. Endelig har jeg to kopper :)

Glamourlektoren sa...

Gratulerer! Sender en varm tanke til min kjære svigermor som dessverre ikke lever lenger. Hun elsket i likhet med meg vakre serviser, og kjøpte jevnt og trutt Ostindia-serviset til meg i bursdags- og julegave, og vi bruker det fremdeles daglig. Det går stort sett bra. Teen smaker ekstra godt i en kopp av Ostindia-porselen! Fortsatt god sommer :-)

Populære innlegg