lørdag, juli 16, 2016

Det som klatrer i buen akkurat nå


Når hurdalsrosen er avblomstret, begynner klematisen å blomstre for fullt i den andre halvdelen av buen over grinda. 



Denne er så fin! Og villig. Vi har flere rundtom i hagen. Den gjør ankomsten til hagen ekstra koselig. 



Små søte hvite blomster! Det er en veldig vanlig art, "Summer snow". 



Min gule tokroners-duk fra loppis i Sverige, blomster fra plena (som åpenbart snart må klippes), tekopp fra en annen loppis (Figgjo Sissel, tror jeg betalte en tier), mangote fra St. Dalfour, John Steinbecks "Paradisets enger". 


Jeg får av og til spørsmål om jeg faktisk dekker pent på og legger på fin duk ute osv selv om det bare er jeg som skal sitte der. Svaret er ja, det gjør jeg gjerne. Ikke alltid, jeg kan fint kose meg uten at det ser bra ut rundt meg, men relativt ofte. Jeg synes det er viktig å gjøre det koselig selv om det "bare" er seg selv som er mottager! Det føler jeg egentlig at hele denne bloggen handler om, så dermed anser jeg dette spørsmålet besvart en gang for alle. 



5 kommentarer:

Ragnhild sa...

So det er dét som er klematis! Den var jo riktig so fin. Luktar den noko, tru?

Hihi, likar forsamlinga av gule godsaker på bordet!

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! Det finnes veldig mange typer klematis - de kan se helt forskjellige ut, alle slags farger og former og blomsterstørrelser. Lukter ingenting, dog. Men fine og villige er de! :)

Trude sa...

Den hemmelige hagen :-)

Anonym sa...

Har du tips til markdekkende busker/vekster i barkebed i skråning? Kan clematis være noe? Herdigsone 3-4.... Bil gjerne at det skal.se frodig og viltert ut..

Glamourbibliotekaren sa...

Trude: Ja :)

Anonym: Vet ikke om klematis funker som markdekker, det har jeg ikke vært borti. Men jeg er ikke noen ekspert på markdekkere uansett, foreslår heller at du sjekker ut hagepraten.no (Hageselskapets forum) eller lignende - der er det sikkert mange gode tips å hente!

Populære innlegg