lørdag, august 06, 2016

The Finishing School / Muriel Spark. - London : Canongate, 2016. - 123 p.


Denne fant jeg på Shakespeare & Co i april, og den måtte jeg selvfølgelig kjøpe. Jeg falt for "The prime of Miss Brodie"(1961) som jeg kom over og blindkjøpte i Barcelona for halvannet år siden, og Spark er like festlig i denne boka, som ble skrevet en god del senere - faktisk så sent som i 2004, to år før hun døde, og dermed den siste hun ga ut. 

Vi er fremdeles i et skolemiljø, denne gangen en slags dannelsesskole med varierende fag og forelesere, hvor studentene tilbringer et semester eller to enten før de skal videre på universitetet eller før de skal gifte seg eller endre livet på annen måte. En slags polishing school. Ekteparet Nina og Rowland driver skolen, som flyttes rundt i Europa fra skoleår til skoleår, og akkurat dette året er den i Sveits. Rowland er en halvmislykket forfatter som bruker sine erfaringer til å utdanne unge wannabe-forfattere, men opplever å bli intenst sjalu på en ambisiøs 17-årig gutt som skriver bok om Mary Queen of Scots og drapet på hennes ektemann. Helt sykelig sjalu, til den grad at han får fullstendig skrivesperre på sitt eget bokprosjekt. 


3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, ja denne er en perle av en liten roman. Takk for at du minnet meg på at jeg må lese mer Muriel Spark!

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, hun er flott!

Maja sa...

Leste "The prime of miss Brodie" etter å ha fått tips her, likte den godt! Tipper jeg kommer til å like denne også :-)

Populære innlegg