tirsdag, september 27, 2016

Da jeg var 16

En av de platene som betød aller mest for meg da jeg var 16, og som fremdeles er blant de aller fineste jeg har, er Pat Metheny Groups "Still life (talking)" fra 1987. Denne hørte jeg særlig mye på den høsten jeg gikk i førstegym (en del år etter at den kom ut, men dette er jo tidløs musikk). Første låt på side A (for vi snakker selvfølgelig vinyl her) er denne - "Minuano 6/8".





Jeg kom akkurat over en live-versjon fra Japan i 1995 med samme lineup som på plata, sangerne også - de har bare hoppa over den ca tre minutter langsomme introen og går rett på uptempo-delen. Veldig gøy å se musikerne når de spiller denne musikken som jeg kjenner så godt. På alle Pat Metheny-konsertene jeg har vært på, har jeg sittet langt fremme og glana med kulerunde øyne for å få med meg absolutt alt som skjer. 




Jammen setter den sine spor, den musikken man hører på når man er tenåring. Jeg tror jeg har bragt alt med videre, jeg kan ikke huske noe jeg har virkelig digga som jeg senere har tatt avstand fra. 

(og jammen er det kjedelig å høre bra musikk på datahøyttalere, iphonehøyttalere, ipadhøyttalere osv... Halvparten av lydbildet forsvinner jo.)

5 kommentarer:

Tigram sa...

Eg elskar å vaske huset til denne delikate og svevande musikken - opne vindauge og høgt volum

Sophie sa...

Hyggelig gjenhør!
Dette er en av platene jeg også elsket da den kom ut:) I sommer fikk den en renessanse, vi spilte den i bilen på sommerferie, og det endte med at yngste datter (8 år) kan nynne hele plata - det er så fint å bringe musikkminner videre til barna.

Da jeg var 16 kom onkelen min med en LP som åpnet en helt ny verden: First Circle (1984). Da hørte jeg Pat Metheny for første gang, og siden har jeg hørt dem live mange ganger. Gode minner!

Glamourbibliotekaren sa...

Tigram: :)

Sophie: First Circle er jo en riktig klassiker! Det ligger en fin live-versjon av tittellåta fra samme Japan-konsert (1995) på YouTube, anbefales! Det er ikke Pedro Aznar som synger (sånn som på plata), men de to sangerne har virkelig adoptert hans syngestil.

Sophie sa...

Kjempefint klipp! Jeg skal spille First Circle i dag, tenker yngste datter kommer til å like det førtse kuttet :-)
Da "møtes" vi kanskje til en felles opplevelse i denne kategorien i mai i konserthuset, - med mindre babyen din fortsatt er litt for liten til at du forlater ham/henne allerede da.
Lykke til med alt det, forresten!
Hilsen Sophie

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det! Får ta Metheny i mai på sparket tror jeg, alltids noen som selger billetter tett opptil om det skulle bli utsolgt :)

Populære innlegg