torsdag, september 22, 2016

Gravidlista, september-utgaven


Vi kjører denne lista (fra Mariell) igjen!

Kor stor er babyen no?
Det siste jeg hørte var ananas. 


Korleis har du det? 
Veldig fint! Må beregne litt lenger tid når jeg skal gå noe sted, har sluttet å løpe etter trikken, men det skulle bare mangle. Jeg har virkelig ingenting å klage på! Så er det jo for så vidt hyggelig - om enn noe uvant og rart og til tider litt betenkelig - hvordan ens utseende plutselig blir et allment offentlig tema når man er gravid. Hyggelig så lenge det er komplimenter i alle fall, pregnant glow og alt det der. Håper ikke det blir et tilsvarende kjør med kommentarer den dagen jeg sitter der med tomt blikk, svarte ringer under øynene og ikke har sovet på tre måneder. 


Mat du elskar?
Det vanlige egentlig, har vært ekstra glad i smoothies med banan og chiafrø og blåbær i sommer og fortsetter med det utover høsten. Epler. Gulrot fra hagen. Iskaldt vann! Mannens hjemmebakte brød med hvitost og agurk! Nam. Forsker litt på vegetarburgere også, fant en fin oppskrift med både quinoa og valnøtter i. Tenker litt ekstra på proteiner tror jeg. 


Mat du hatar?
Det samme som sist; er ikke særlig glad i ting med laaaaaang holdbarhet og ekkelt fett i. 


3 pluss i september? 
*At sommeren holdt seg lenge, og at det først er denne uka man trenger strømpebukse når man går med kjole. 
*At jeg tar meg tid til å hvile med den beste samvittighet
*At alle resultater og nivåer er fine, både hos meg og babyen. Hver svangerskapskontroll er en høydare!


3 minus i september?
*Da jeg plutselig fikk litt hovne ankler og ikke kjente igjen mine egne bein. Heldigvis forsvant hevelsene da sommervarmen sluttet. 
*Kommer ikke på mer!


Kva ser du fram imot? 
Å bli ferdig med alle ryddeprosjekter i huset. Vi er motiverte og relativt strukturerte, så vi har kommet langt. Noen ekstra Ikea-hyller til kjeller og loft, og mye løste seg. Det blir også fint å få på plass alt på babyrommet, snekre stellebord og henge opp noen bilder på veggene. 


Korleis har graviditeten vore så langt? 
Som en drøm, jeg stortrives og føler meg stadig uforskammet heldig når jeg hører om andre som plages skikkelig. Jeg hadde en liten låsning i bekkenet på et tidspunkt, med en tilhørende noe ubehagelig gangsperre, men kiropraktorbehandling løste opp og det gikk fort over ( -må bare passe på at det ikke blir overanstrengt, jobber derfor litt redusert noen uker nå). Forebygger eventuelle videre problemer med yoga (og kiropraktor-checkups). 


Likar du å vera gravid? 
JA! Helt klart. Vi er så glade og takknemlige for å få oppleve dette. Det er så fint å ha en så stort "prosjekt" sammen, vi er akkurat like spente og engasjerte, fniser begge to når det sparker så det dundrer. Det er rett og slett romantisk! 

8 kommentarer:

Hermia sa...

Härligt att du mår så bra!
Det är kul med frukterna även om det låter vasst och taggigt med en ananas ;)

Elin sa...

Fint å lese :-) Og jeg skal love deg det ikke er morsomt å få negative kommentarer om utseendet. I mitt forrige svangerskap (har to små) fikk jeg til stadighet høre hvor sliten og trøtt jeg så ut. Hjalp ikke, det kan jeg fortelle deg. If you don't have anything nice to say, shut up, fikk jeg lyst til å svare. Da er det nok mye morsommere å få positive kommentarer!

Kathrine sa...

Så morsomt med en liten oppdatering!

Randi sa...

NYT sier jeg bare! Det er så fint å lese det du skriver!
Det er snart 28 år siden jeg gikk som du, og det er en av mine gode perioder i livet som jeg fortsatt gjenkjenner inni meg som glede <3
Å få være frisk under svangerskapet er en lykke, å være to som gleder seg sammen er en lykke, jeg ønsker dere alle tre alt godt <3

Anonym i dag sa...

Takk for måten du skriver på, takk for at du gir uttrykk for at du vet at dette ikke er en selvfølge, noe alle kan velge å få oppleve. Det er selvsagt ikke overraskende fra fine deg, men jeg takker like fullt. Jeg ønsker dere alle tre all mulig lykke fremover, gleder meg til å lese fortsettelsen.

Glamourbibliotekaren sa...

Hermia: Ananas i magen høres ikke veldig behagelig ut egentlig, kinakål er nok bedre! :D

Elin: Huff. På et eller annet nivå er det sikkert godt ment, men jeg mener at man uansett ikke behøver å kommentere det når man synes folk ser slitne ut. Man kan heller være observant og høre hva de sier, kanskje tilby seg å hjelpe med et eller annet om de ytrer at det er litt mye for tiden. Det siste man trenger å høre når man er sliten, er at man ser sliten ut.

Kathrine: Hyggelig at du synes det!

Randi: Tusen takk for det! Ja, vi føler oss veldig heldige, og tar det virkelig ikke for gitt!

Anonym i dag: Takk for at du skriver dette! Fint å høre, jeg ser jo egentlig at jeg kunne vært enda tydeligere på dette. Som du sier, det er langt fra noen selvfølge, og for mange par er det ikke et valg man kan ta når man vil. Det er mye insensivitet på dette området, både i vanlige og i sosiale medier, og selvfølgelig blant folk ellers også. Det er liksom enten tabu å snakke om, eller noe alle plutselig har rett til å spørre og grave om. Skulle ønske det kunne snakkes om på en mer ordentlig måte. Jeg synes ofte nyhetssaker om barnløshet eller kvinners gjennomsnittlige førstegangs-fødealder er svært lite nyanserte. Det blir alltid framstilt som at alle har valgt å vente lenge. Dette er virkelig et tema med mange tusen helt ulike skjebner, og bør behandles deretter. Tusen takk for lykkeønsker og en fin kommentar, det setter jeg pris på! Klem! :)

Line sa...

Jeg synes du har en så fin måte å inkludere graviditeten i bloggen din. Det er ikke mange som forteller om det med samme ydmykhet og varme som deg. Jeg har lest bloggen din i flere år og ble oppriktig glad og rørt over babynyhetene. Kos deg med voksende mage og alt det fine dere har i vente.

Glamourbibliotekaren sa...

Line: Tusen takk for det! Fint å høre :)

Populære innlegg