lørdag, september 24, 2016

Grønn te med eple og kanel


En tidlig morgenlesestund er noe av det beste med hele helga for meg! Jeg sitter ved spisebordet mens det gradvis blir lysere og lysere ute, av og til kommer sola fram, av og til er det gråvær. Men inne er det uansett lunt og koselig, jeg har te, jeg hører på klassisk musikk, leser - og drikker te. 

Dagens te er en av de virkelig store høstklassikerne. Det vil si, for mange år siden drakk jeg den året rundt. Da jeg bodde på Sagene og studerte (ca tidlig 2000-tall), lå det en liten kafé på min vei til Blindern, i Mogata rett bak Sagene samfunnshus, som het Brent. Der spilte de alltid Chet Baker eller lignende rolig jazz, man kunne sitte på gamle kinoseter, det hang gamle bilder fra området på veggen, og om sommeren kunne man bestille alle typer milkshake der, til og med. Dessuten hadde de svært gode brownies! Min faste bestilling var en brownie (servert med bittelitt krem og noen mynteblader) - og grønn te med eple og kanel. 

Jeg var der nesten daglig i perioder på vei til eller fra UB og lesesal. Da jeg senere fikk min første jobb, gikk jeg til Brent i lunsjen for å hente med et eller annet. Det var vel verdt å bruke lunsjpausen på. Men så ble den solgt. Innehaveren tok med seg stemningen og steg i gradene, ble kjøkkensjef e.l. andre steder, overtok Java på Sankthanshaugen (en annen favoritt fra samme periode, den var jo biiiiitteliten da!) - og jeg sluttet å gå på Brent. Det var ikke det samme lenger, stemning har jo mye å si hva kaféer angår. Jeg har til gode å se en kjedekafé med tilsvarende appell, Espresso House og Wayne's kan virkelig ikke måle seg. Helt utenkelig. 

Men teen er hovedpoenget her og nå: Den forsvant jo ikke. Grønn te med eple og kanel er en ganske standard type som finnes mange steder, både på kaféer og i tebutikker. Nå synes jeg kanel funker best i graut og eplekake, er ikke veldig glad i yogi-teer o.l. med kanel i (ei heller tyggis og tannkrem og andre typiske amerikanske kanelprodukter), men i grønn eplete går det fint. Det hører litt sammen, eple og kanel. Og høst. 

Nå kjøper jeg min grønne eplete stort sett på Black Cat. Jeg har testet andre også, og kommer nok til å teste flere for moro skyld, men Black Cat sin er fin. Rett og slett en grønn kinesisk te tilsatt kanel og eple. Jeg har den i en fin boks som jeg kjøpte på yndlings-tehuset mitt i Göteborg for et par år siden. 



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei & takk for en super blogg.
Jeg lurte bare på hva yndlingstehuset ditt i Gøteborg heter ettersom jeg skal til GBG i høstferien.

/siren

Glamourbibliotekaren sa...

Det er en bitteliten butikk som ligger på Kungstorget og heter Thehuset!

Populære innlegg