mandag, september 19, 2016

Mine tekanner: Gustavsberg Ceylon


Denne (+ fire kopper med en stabel fat) kom jeg over på en bruktbutikk i Arvika for noen år siden. BINGO. Jeg hadde aldri sett den før, den er ikke så vanlig her i landet i alle fall, men makan til perfekt farge - og ikke minst form! Denne er en drøm å helle te ut av, det er noe med balansen og vekta og vinkelen på tuten, og jeg søler aldri. Jeg liker fasongen generelt, spesielt de myke buene. 

Ceylon ble designet i 1951 av selveste Stig Lindberg. 

Tekanna (og kopper) i bruk her i bloggen: 


Til min sitron- og valmuefrøkake en høstkveld



En februarmorgen



Til et påsketeselskap

Og en sensommer-regnværsdag. 





4 kommentarer:

Trude sa...

En flott tekanne! De runde formene gjør at man får lyst til å gi den en ordentlig klem :) Skjønner at du er glad i den.

Stine Arkeologine sa...

Fin kanne, og koppene ser veldig gode ut i størrelse og form! Og så liker jeg den fine, botaniske formen på tefatene, minner om jugendstil. (Eller Putte i blåbærskogen, drikke doggdråper av en konvall på et blad..). Har lagt merke til disse før her hos deg, vakkert tesett!

Glamourbibliotekaren sa...

Trude & Stine A: Også er den så liten og nett, men rommer allikevel ganske mye!

Kultursnobb sa...

Ah, sukk!

Populære innlegg