lørdag, oktober 29, 2016

En reprise på mitt beste julegavetips



Man må være tidlig ute med de julegavene som skal sendes fra utlandet! Mitt beste tips, som jeg har skrevet om hundrevis av ganger før i denne bloggen, er en innspilling av Johann Sebastian Bachs juleoratorium som - såvidt jeg vet - kun finnes på DVD. 

Philippe Herreweghe leder Collegium Vocale, og solistene er håndplukkede, virkelig top notch, av denne mannen som åpenbart har helt nøyaktig lik smak som meg hva denslags angår. Det er disse jeg har reist Europa rundt for å høre i ulike kirkemusikalske verker av Bach. (Oboisten med ull-sveisen så jeg på Gardermoen i fjor sommer og jeg har nesten aldri blitt så starstruck før, haha! Han stod ved rulletrappa ned til flytoget og sjekket mobilen sin, jeg kom opp rulletrappa og holdt på å ramle av den fordi en eller annen stemme i hodet mitt sa "freeeeze!!". Sånn kan det gå.) 

I alle fall. Det finnes mange nydelige innspillinger av dette verket, ikke minst John Eliot Gardiner sin fra 1987 (Anne Sofie von Otter, Nancy Argenta, Anthony Rolfe Johnson, Olaf Bär) og René Jacobs sin fra 1997 (Andreas Scholl, Dorothea Röschmann, Werner Güra, Klaus Häger), sistnevnte dessverre litt vrien å få tak i for tiden. 

Men så er det altså denne DVD'en, spilt inn i 2012, som bør befinne seg i enhver Bach-elskers hjem. Stol på meg. Dette er magi!

Det var årets første julegavetips. Det kommer nok flere med tid og stunder!



P.S. Her er den på Blu-ray!

P.S. II:  Og her er et helt uimotståelig varp: John Eliot Gardiners innspillinger av ALLE de store kirkemuskalske verkene til Bach - for 20 pund (de trekker fra den britiske tollen for oss i Norge)! Juleoratoriet, Matteuspasjonen, H-moll-messa, Johannespasjonen - på 9 cd'er! Det er de fine innspillingene fra 80-tallet. Enkelte av verkene har han spilt inn på nytt senere, men jeg synes fremdeles disse innspillingene på Archiv er de beste. 



Ingen kommentarer:

Populære innlegg