tirsdag, juli 04, 2017

Hagebursdagsselskap! (2017-edition)


Heldig er jeg som har bursdag midt i rosesesongen, når skjærsminen fyller hele omegn med sin nydelige duft og peonene nærmest flommer over! Heldig er jeg dessuten som har en stor hage som egner seg perfekt til hageselskap, og da forplikter man å invitere venner når man fyller år. Jeg tror hageselskaper er noe av det aller, aller hyggeligste med å ha hage. (For eksempel dette!) 

Vi benytter i alle fall enhver anledning til å dekke bordet under morelltreet!



Denne gangen la jeg på en rosa gardin som duk, jeg la klematis-greiner utover bordet, og plukket noen peoner og litt marikåpe (og blomstrende skvalderkål!) og satte i den fine grønne antikke mugga fra Provence. 



Videre dekket jeg på med bryllupsserviset vårt og sølvskjeene jeg har arvet av farmor. Sånt må man jo bare bruke!



DJ-standen min, jeg trengte bare å strekke ut armen for å skifte plate. Vi hørte blant annet på Sergio Mendes & Brasil'66. 

Mange lurer på dette med bærbar platespiller, og jeg sier som jeg alltid gjør - det er morsomt å ha muligheten til å spille plater ute, men sørg for all del å ha en ekstra høyttaler. Bærbare platespillere har alltid elendig lyd! Vi har en Sony-høyttaler som vi bruker til å mikke opp iphone og ipad og laptop (bluetooth) og koble til platespilleren (med kabel). En must-have!! Man hører jo nesten ingenting ellers. (Dette er viktig altså, og det gjelder ikke bare platespillere, men også når man skal lytte til nettradio eller hva som helst fra telefon eller nettbrett.) 


Glamourbibliotekarens rømmekake! Iste i mengder (Twinings), samt varm te: Twinings Söderte, Orientens Paradis fra Black Cat og Whittards' grønne te med mango og bergamot. 


Og selvfølgelig: Glamourbibliotekarens jordbærmarengskake! Den er avhengighetsdannende. 


Se da. 


Den fikk bein å gå på. Alltid den første kaka som blir spist opp!



Jeg fikk bursdagskort i form av postkort fra gamle dager. Campingplass-kort! Lengter tilbake til den tiden hvor man fikk kjøpt postkort fra det minste lille sted i Norge. Da det ikke bare var generelle kort med Norgeskart eller vikinger eller troll eller elger eller isbjørner.   



Hengekøya ble gavebord. 



Jeg fikk som alltid så fine gaver! Deriblant bøker og te! Og såper, en japansk portemonné, håndkrem, øredobber, et ordentlig fint ringspill og LP-plater.



Etter at jeg hadde fulgt gjestene til grinden, mens jeg ryddet etter selskapet, var hagen fylt av duften av disse. 

(De siste gjester vi fulgte til grinden...)


10 kommentarer:

Randi sa...

Herlighet så fantastisk. Heldige gjester! :-O

Stine Arkeologine sa...

Ser veldig hyggelig ut! Det skjer noe når man er sammen ute om sommerkvelden, det er nesten umulig å ikke bli rolig og glad tror jeg - en helt egen stemning. Fint!

Anonym sa...

Så helt fortryllende. Sier som Stine Arkeologine over her, det skjer noe magisk når man sitter rundt et bord sammen med gode venner i en hage. Du er en av de som vet å få til sånt, det er jeg sikker på at vennene dine setter stor pris på!

Anonym sa...

Den grønne kanna med blomster i er så nydelig!! Elsker den grønnfargen. For et hyggelig selskap det ser ut til å være. Takk for alltid inspirerende innlegg! Ha en riktig god sommer. Hilsen Astrid.

Glamourbibliotekaren sa...

Randi: Heldige meg som får så fint besøk! :)

Stine Arkeologine: Ja, det er helt sant! Det er så inderlig koselig å sitte sånn ute i finværet og bare ha god tid.

Anonym: Det håper jeg de gjør! Det virker sånn :)

Astrid: Jeg er veldig glad i den kanna! Kjøpte den i en liten antikkbutikk i Lorgues for noen år siden. God sommer til deg!

Ragnhild sa...

Det er noe Astrid Lindgren over disse selskapene dine :-) Det ser skikkelig koselig ut, takk for at vi får se inspirerende bilder. Den kaka skal jeg definitivt bake! Jordbær er det beste jeg vet.

Ingrid sa...

Så fint! Hva mer heter Sony-høytaleren og hvor kan man kjøpe den? Trenger det!

Stine sa...

Det der er slik min hagedraum ser ut!

Glamourbibliotekaren sa...

Ragnhild: Astrid Lindgren, det tar jeg som et kompliment! Tusen takk! :)

Ingrid: Det finnes jo mange ulike typer som funker fint - akkurat denne heter SRS-XB3 og du får tak i den overalt :)

Stine: Så moro! Lykke til med drømmen! :)

Anonym sa...

For et hyggelig selskap! Heldige gjester som får komme til dere. :)

Slike innlegg setter jeg stor pris på, og jeg blir inspirert til å invitere gjester hit. Jeg har dessverre slitt litt med å føle at det jeg lager til ikke er bra nok, fint nok, at jeg med min freelancelønn ikke helt strekker til på det planet. Men jeg blir så glad av å lese bloggen din! Gjenbruk, blomster fra hagen, te, kaker man kan bake av slikt man alltid har i skapet. Takk for inspirasjonen!

Populære innlegg