torsdag, juli 13, 2017

Sencha Ariake


En ren grønn japansk sencha fra Palais des Thés. Min første tanke er at her bør man følge framgangsmåten. 75 grader Celsius i to minutter. Den kan fort bli besk hvis den trekker for lenge, for her får man ikke noe "gratis" i form av fruktige eller blomstrete smakstilsetninger som man gjerne gjør i grønne teer. Første gang jeg smakte den, tenkte jeg "gress". Andre gang jeg smakte den, var den veldig mye bedre! Nå gir den mening, og jeg kan absolutt forestille meg at denne blir et fast inventar i det grønne hjørnet i teskapet. Jeg har forresten ikke noe grønt hjørne i teskapet, men dere skjønner hva jeg mener. 

Skal man ha en ren grønn te, kan man virkelig gå for denne framfor Twinings sin, mener nå jeg. 

(Tekoppen er fra Arthur Percys "Grand"-servise, Gefle Uppsala Ekeby ca 1930)



2 kommentarer:

petit sa...

Ja, den er en god variant.
Var så heldig og deltok på te-smaking der tidligere og det var interessant å smake forskjellige nyanser av grønne teer.
Tilfeldigvis hadde jeg en pose av nettopp den teen i går, hadde fått med en smaksprøve der i fra tidligere. :)

Mathilde Nicoline sa...

Hvordan passer du på å få 75grader på vannet? Bruker du termometer og sper i med kaldtvann?

Populære innlegg