tirsdag, februar 06, 2018

Kvinneakvariet / Bjørg Vik. - Oslo : Cappelen, 1972. - 131 s.


9 noveller. Tre barndomsskildringer. Bjørg Vik var blant de beste nettopp til å skildre barndom og følelser. Jeg må lese Elsi Lund-trilogien igjen snart, det er mange år siden sist. Hver gang jeg leser Bjørg Vik, blir jeg så uendelig takknemlig til alle som har kjempet fram alle godene jeg nyter godt av. At å være i full jobb, ta høyere utdanning, gjøre hva jeg vil - er helt naturlig for dagens kvinner i dette landet. Hun skrev mye om kvinner som aldri hadde mulighet til dette. I "Kvinneakvariet" kommer det ikke nødvendigvis fram hvorvidt de kunne gjøre noe annet - men vi får jo et inntrykk av at det ble forventet av dem at de skulle stille opp for familien først og fremst. Hva drømte de egentlig om?

Flere noveller av Bjørg Vik: 
*Søndag ettermiddag
*Nødrop fra en myk sofa
*Snart er det høst

1 kommentar:

Anonym sa...

Bjørg Vik, Anne Karin Elstad, Torborg Nedreaas, Ebba Haslund, Herbjørg Wassmo, Tove Nilsen, Vigdis Hjorth, Linn Ullmann og mange mange mange flere forfattere som aldri slutter å røre oss. I bøkenes verden er man aldri ensom. Les les les! Mette

Populære innlegg