lørdag, april 21, 2018

Paris à la Glamourbibliotekaren


Jeg har tatt hintet, folkens: Dere vil ha en slags Glamourbibliotekar-guide til Paris! Your wish is my command. Vi har akkurat kommet hjem, så jeg har ikke gått igjennom bildene ennå - men dette innlegget er i hovedsak skrevet før vi dro, derfor poster jeg det nå på en lørdagskveld. Det kommer naturligvis en egen rapport fra turen!

Jeg pleier jo egentlig å oppfordre til å oppleve og oppdage storbyer uten altfor mye påvirkning fra andre, men forstår jo at noen gjerne vil ha en slags "rute" å gå etter også. Og det er veldig smigrende at dere vil vite mer om mine faste steder og ting å gjøre! Til og med vårt elskede hemmelige hotell skal jeg dele med dere. Nå forventer jeg at Instagram fylles opp enda mer av mine favorittsteder, haha! Paris er for meg noe helt annet enn å shoppe på Rue de Faubourg Saint Honoré eller på de internasjonale kjedebutikkene i Marais (med unntak av Uniqlo, der jeg hamstrer trøyer og basics, samt enkelte plagg fra Ines de la Fressange-kolleksjoner).



Husk: Pakk prikkete skjerf og stripete trøyer og en Sagan-bok eller to. 


Så, her er noen eksempler. Det er enkelte steder vi alltid går tilbake til, rett og slett fordi vi liker oss så godt der. Også er det andre steder vi bare havner på, som vi ikke aner navnet på, men som er hyggelige og som det finnes så mange tilsvarende og like bra alternativer til at vi prøver noe nytt neste gang. Det spiller liksom ingen rolle, det er så mange nøyaktig like bra steder i den byen. Men i alle fall, her er noen steder hvor man kan finne meg og mitt reisefølge når vi er i Paris:



*Place de la Contrescarpe, petit dejeuner i sola. 





*Shakespeare & Company. Goes without saying. Handler her annenhver dag, minst. 

*The Abbey bookshop. Bruktbøker fra gulv til tak. Kanadisk bokhandel, mye engelskspråklig.

*Buvette. Bra kafé ved Pigalle hvor man kan få soppesmørbrød hvis man - som jeg - ikke spiser vanlig croque monsieur. Veldig hyggelig sted. I overkant smale benker innerst ved veggen. 



*En hvilken som helst bistro eller kafé hvor de har créme brûlèe på menyen. Fast dessert hver kveld, og gjerne på Le Metro på Boulevard Saint-Germain siden det ligger midt mellom Shakespeare & Company og hotellet vårt. Vi kveldsshopper gjerne på Shakespeare, så da er det fint å ta en créme brûlèe- og te-pause på vei hjem mens vi blar gjennom fangsten.





*Berthillon. God is. Saltkaramell er min favoritt, aprikos eller rabarbra er også god. Og kokos! Kjøp i luka på Île Saint-Louis eller på en av de mange andre stedene de selger den. Nytes ved Seinen i skyggen av et tre. 



*Marché d'Aligre. Hver eneste gang drar vi hit. Et skikkelig upretensiøst marked, kasser fulle av greier, man må lete litt. Jeg har kjøpt duker, bilder, LP-plater og småtterier der. For to år siden brøt det ut håndgemeng mellom to eldre menn mellom bordene! Fascinerende. Om det var pruting eller slåsskamp om samme gjenstand vet jeg ikke. Gubbeslåsskamp! De hyttet med nevene mot hverandre etter å ha blitt adskilt av en mann som var dobbelt så høy som dem. 

*Créperier, samme hvor. Jeg er avhengig. Klassikeren nutella og banan, av og til med litt coco, slår alltid an hos meg. Rue Mouffetard har flere bra. 

*Kinoene i Sorbonne-området. Gjerne Le Champo eller Desperado. Der viser de engelskspråklige svart-hvitt-filmer, og det er best å gå på forestillinger der de ikke har dubbet.




*En hvilken som helst park, og særlig der det blomstrer finest akkurat da. Vi er parkoholikere når vi er på byferie. Kjøper med oss mat, te, har piknik, ligger i gresset og leser, sitter på benker og glaner ut i lufta. Noe av det beste med å være på ferie! Trives veldig godt i botanisk hage, på Place de Vosges, den lille ved Bon Marché, og selvfølgelig ved Trocadero og hele Eiffel-området. Og Tuileriene, og Jardin de Luxembourg - skulle bare mangle. Jardin Catherine-Labouré er fin å ha med barn til. 



*Café de Flore og Le Deux Magots. Rett og slett fordi Sartre og de Beauvoir var her, fordi eksistensialistene og surrealistene og Miles Davis og filmskapere og alle sammen hang her. Og fordi jeg en gang så en dame på Café de Flore som var prikk lik Sartre. Brillene, øyenretningene (utover til hver sin side), ansiktsuttrykket. Dyrt er det jo, turistmagnet som det er, men maten er bra. Og teen. Location også. Vi er glade i Saint-Germain! 





*Mamie Gâteaux. En av de koseligste kaféene jeg vet, og de har en sitronmarengsterte som er ubeskrivelig god. Særlig sammen med fersken-te. Jeg er jo et vanedyr, så jeg går alltid dit og bestiller det samme hver gang. Koselig gate også. Skobutikk rett oppi gata, klassisk musikkforretning også, altmulig-butikk på hjørnet, Bensimonbutikk osv. Ikke langt fra...

*...Bon Marché, matavdelingen vel å merke, hvor jeg hamstrer te. Og slapper som sagt av i parken ved siden av etterpå. 




*Merci er jo også en turistmagnet og instagramkjendis, men de har en vanvittig god citronnade. Mye ingefær og mynte! Vi er glade i denslags begge to, så vi drar som regel hit hver gang vi er i Paris. Bokkaféen er delikat. Selve butikken også, selv om man ikke har råd til å kjøpe annet enn små notisbøker eller tøyservietter der. 


*Små og litt bortgjemte muséer. Jeg orker ikke stå i lange køer for å slippe inn på muséer med så mange mennesker som tar bilder av kunstverk etter kunstverk med selfiestang. I Paris er det heldigvis svært mange alternativer! Som for eksempel Musée de la vie Romantique som har den nydeligste lille kaféen i hagen. Og Musée National Eugène Delacroix, hvor man kan sitte i hagen, eller som vi - bli skibbrudden inne i atelieret hans under et vanvittig regnfall. Jeg kan nesten ikke tenke meg et koseligere sted å bli værfast. Sitte på en stol under et skråtak mens regnet trommer på takvinduene, med malerier og skisser på alle veggene, ingen andre der enn oss. I Paris. (Ikke så rent lite starstruck heller; jeg var stor Delacroix-fan da jeg studerte kunsthistorie.] 




*Ta en togtur til Giverny og besøk Claude Monets hage!

*Jardin des plantes. Man bør ta en tur innom botanisk hage hver gang man er i en storby, samme hvilken. Timingen vår denne gangen var helt vanvittig perfekt; det store kirsebærtreet blomstret så intenst, og menneskene svermet rundt det som bier med kameraene sine. 



*Å sitte ned på benker her og der, og bare betrakte. Inhalere byen. Gå innom et boulangerie og kjøp med noen ferske croissanter. Husk å ha ei bok i veska! Jeg kan gjerne tilbringe hele dager i parker, langs Seinen, i botanisk hage. Det er veldig deilig å ikke ha dette jaget etter å få med seg mest mulig av et eller annet, skvise mest mulig inn pr dag. Tre timer på en fortauskafé - ikke noe problem. Skriv kort og les bok, drikk te til du ramler av stolen.  Jeg har pleid å lese fransk litteratur, beat-bøker eller Hemingway (Paris-perioden) når jeg har vært her, og har pløyd gjennom hele forfatterskapet til Francoise Sagan. Snudde bunken og tok med "Liker de Brahms?" igjen forrige gang. 

*Å ikke dra hjem før man har bestemt neste reise hit. Det gjør vi i taxien til flyplassen, når vi kjører gjennom gatene og ser folk kose seg ved Seinen i ettermiddagssola, byen forsvinner bak oss og vi får total separasjonsangst. Det hjelper å si "men da drar vi hit igjen snart da, kanskje allerede til høsten" eller noe sånt. Det er fint!




13 kommentarer:

Anonym sa...

Får lyst til å bo her en gang i fremtiden. Har forsøkt et annet hotell du har anbefalt her på bloggen oppe i Monmatre. Det var også helt ok og hyggelig strøk .. sikkert litt mer budsjettvennlig. Gleder meg til neste Parisbesøk, men nå er det Hellas som lokker. Vh Astrid

Anonym sa...

Tusen takk for generøs deling! Jeg elsker Paris, var der i fjor og forfjor og noen ganger før det. Liker mye av det samme som deg, men fikk også mange nye tips. Vi drar alltid til Merci, fine ting og hyggelig cafe. Føler nesten at jeg har vært litt i Paris ved å følge deg på instagram. Tusen takk for turen!

Kristin sa...

Jeg tror aldri jeg har opplevd maken til reiselyst som når jeg leser bloggen din. Du formidler ditt Paris på en utsøkt måte! Jeg lover, sverger med høyre hånd på min flaske Chanel no. 5, at jeg skal sende deg en tanke om jeg en vakker dag sjekker inn der. Glamourbibliotekarens hotell! (Det burde være en blurb på nettsiden deres, igrunnen!)

Anonym sa...

Takk for veldig fint Paris-innlegg. Vi skal dit i sommer med tre barn, og skal faktisk bo på hotellet «deres»! Inspirert av moren min, pensjonert fransklærer, som pleier å bo der under sine årlige Paris-opphold. Etter å ha lest anbefalingene dine (særlig hva gjelder bokhandler) gleder jeg meg enda mer til å gjenoppleve Paris.

Anonym sa...

Så fantastisk! Forbilledlig, det høres veldig deilig ut å ikke bli oppslukt i shopping når man er i storbyer. Lett å gå i fella, jeg snakker av erfaring. Takk for gode råd!

Ragnhild sa...

Fineste jeg har lest på lenge <3 Det oser av kjærlighet til Paris! Kan tenke meg disse stedene og ikke minst hotellet får en oppsving på Instagram nå ja, ser for meg at alle bloggleserne sitter og bestiller tur allerede, he-he. Jeg har vært i Paris en gang men det er lenge siden nå, kortur da jeg var femten, så det er absolutt på tide å reise dit igjen snart. Når på året vil du anbefale å dra dit?

Glamourbibliotekaren sa...

Astrid: Ja, Eden er med lowbudget i forhold, veldig koselig område det også synes jeg. Bodde der et par ganger før vi fant "hjem" til nåværende hotell :)

Anonym: Hyggelig at du likte det!

Kristin: Ja, blurb på nettsiden - det er vel omtrent det siste jeg ville ventet fra den kanten, haha! De er ikke spesielt flashy på nettet :D Men jeg har jo bodd der så mange ganger at det kanskje fortjener en blurb? hehe

Anonym: God tur! :) Tipper barna vil like seg der også!

Anonym: Bare hyggelig! Shopping interesserer meg mindre og mindre, det er jo så innmari mye annet man kan bruke tiden på!

Ragnhild: Takk for det! Kanskje Sas' nettside går ned for telling i dag, hahaha! Jeg liker meg best når vi kan være mye ute, siden parker og fortauskaféer er en såpass stor del av turen for oss :) Våren er aller aller finest, og denne uka som var er kanskje absolutt aller finest - siden trærne blomstrer på bar kvist. Det er jo bare noen dager det er sånn. Vi hadde perfekt timing! Sommeren er også kjempefin, kan bli veldig varm men da henger man i skyggen. Høsten er nydelig. Vi har faktisk aldri vært der når det er kald vinter og snø, men som sagt - fortauskaféer og parker må man jo få med seg!

Randi sa...

Tusen takk for generøs deling av "ditt" elskede Paris!
Jeg måtte rett og slett klikke meg inn på hotellet, og har notert navnet i tilfelle tur!
Nå har jeg ikke vært i denne byen siden jeg var innom på Interrail som 17åring, og det begynner å bli ei stund sia for å si det sånn.
Gleder meg til å lese og se bilder fra årets tur!

Ingvild sa...

Nå fikk jeg skikkelig lyst til å leke glamourbibliotekar i Paris! Supre tips, og jeg elsker den avslappede og diskrete måten å reise på som du formidler her. Var der på venninnetur i fjor sammen med en gjeng som var mer opptatte av hotel rooftops parties enn parker, for å si det mildt, så neste gang skal jeg dra med kjæresten min og slappe av. Lover å sende deg en tanke eller ti når jeg ser favorittstedene dine! :-)

Anonym sa...

Topp! Visste jeg kunne regne med Glamourbibliotekaren! Takk for at du tok oppfordringen :-)

Oda sa...

Åh, lengtar tilbake allereie. Takk for nokre skikkeleg fine tips! Hotellet dykkar ser jo ut som ein draum :-*

Sol sa...

Glamourbibliotekarens Paris ser forlokkende ut! Tror det får bli en tur neste år :-)

Fagbibliotekaren sa...

Så nydelig skrevet. Som en drøm!

Populære innlegg