fredag, november 02, 2018

Glamorøs fredag


God morgen! Her ved kjøkkenbenkkontoret dufter det deilig av Perchs cream-te, det brenner i peisen, jeg sitter i en sky av Laguna og går for 100% comfort i klesveien i dag. Kvelden i går var full av glamorøs fredag-effekter (te og scones på Perchs, middag på indisk restaurant, teater og til slutt et besøk i vinterhaven på Bristol), så i dag er planen å jobbe, spise vafler til lunsj og ellers ta det med ro. Det er målet for resten av helga også. Herlig! (Samt en film i morgen kveld hvis jeg ikke sovner.) 

Nå er jeg spent på hva dere driver med! Alle rapporter er hjertelig velkomne, the more the merrier. Særlig morsomt er det når noen "nye" våger seg inn i kommentarfeltet! Her er det rom for alle, døren høy og porten vid!

Ha en riktig god fredag alle sammen!

mvh
Glamourbibliotekaren



37 kommentarer:

S sa...

Fin fredag, godtfolk!
Siste fredag i denne jobben, og jeg jobber for harde livet med å bli ferdig med alt. Har riktignok noen dager i neste uke også, så tror det skal gå fint. Litt vemodig er det å drikke morrakaffe med gode kolleger og vite at jeg snart ikke skal tilbringe hverdagene sammen med dem. Og veldig spennende å ta steget over i noe annet - vet jo innerst inne at det er veldig bra og nødvendig for meg der jeg er nå.

Utenfor er det delvis skyet himmel, men novemberlyset i nord er fantastisk. Kommer sikkert til å savne utsikten fra kontoret også, når jeg tenker meg om. Har ikke all verdens glamour i dag, verken utvendig eller innvendig. Er sliten, og med utfordringer på andre områder i tillegg, så blir jeg bare trist og lei. Da gjelder det å stå i det og forsøke gjøre det beste ut av situasjonen. Så jeg fokuserer på de små tingene som kan gjøre denne dagen ok, og har planlagt å unne meg noe godt i lunsjen i dag.

Vet ikke helt hva helgen vil by på, men lesing, strikking og podcast står iallefall høyest på min ønskeliste. Burde forsøke finne en kjole til julebordet også.

Så min glamorøse fredag er vel kort oppsummert: når en dør lukkes, så åpnes en ny - og fokuser på de små tingene når livet går deg imot.

Fin fredag til alle, ikke minst til vertinnen som bidrar til å holde fokus på de viktige tingene!

S

Finnmarksravna sa...

Her skinner sola over en blå fjord,- og det er hvitt innover vidda. Endelig en helg uten de store planer . foreløpig bare to (foruten den obligatoriske fredags-saunaen hvor en ny badeolje fra Nuxe skal testes..): sjekke ut "The marvellous Mrs.Maisie" på Netflix - samt lage raspeball til søndagsmiddag og invitere mammas gamle venninne gjennom 50 år på middag. Glamouren blir nok kald øl etter saunaen! God helg der ute!

HildeSofie sa...

God glamorøs fredag!
Jeg er så utrolig klar for helg nå, det har vært en hektisk uke. Men glamourfølelsen er på plass, jeg har vide sorte bukser og ut-av-komfortsonen-genser i lys rosa ull. Kompenserer det søte inntrykket med sort ørepynt og sort ring og YSL Homme på halsen, haha :)
Jeg går tidlig fra jobb i dag for å kose meg med Afternoon Tea på Perchs, med to gode venninner, det blir knall! Ellers blir det en rolig helg, med lesing av pensum, aviser og kanskje kommer jeg meg gjennom boken som har lagt på nattbordet i flere uker nå?
God helg til alle!

Elin sa...

Synes jeg skriver dette hver fredag, men altså; Velkommen kjære fredag! Endelig er du her igjen:)
Kontordag med mange to do-punkter i dag. Skal bli godt å få ting unna før jeg tar helg. Ytre glamour er så som så. Pent smykke i halsen og lesebriller på nesa. Ellers sedvanlig antrukket i sort... Middag med gode venner i kveld. Har fått i oppfordring å ta med vin som kan passe til indisk mat. Må nok en tur på Polet og få litt kompetansepåfyll der:) Ellers rolig og koselig helg med familien.
God fredag, alle sammen og sender gode tanker til deg, S.

Cia sa...

I dag har jeg pyntet meg litt med blomstrete kjole og glitrende ørepynt. Rett etter jobb skal jeg nemlig ut og spise på min favorittrestaurant sammen med en venninne og deretter skal vi på Operafantomet, det blir en fin kveld. I morgen reiser vi på familiebesøk. God helg!

tea sa...

Jeg kjører også komfort i dag: behagelig bukse og myk genser. Babyen og jeg har allerede trillet en tur, men tenker at vi skal begi oss ut på nummer to ganske straks. Været er ikke noe å skryte av, men jeg merker hvor godt det er å få frisk luft og å røre litt på kroppen, så da trosser vi regnet og går ut. Jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilken parfyme jeg skulle gå for i morges, så har en liten dæsj med Le Couvent des Minimes Valparaiso på venstre håndledd og YSL Opium på høyre. To ganske forskjellige parfymer, i grunn. Planene for helga er middag med besteforeldre og oldeforeldre i dag, kanskje se en film (alt for lenge siden sist!), lese videre i boka jeg holder på å lese nå og antageligvis begynne på en ny, rydde litt her hjemme, gå flere trilleturer. Ta livet med ro og gjøre det som faller oss inn.

Lykke til i ny jobb, S!

Riktig god helg ønskes alle!

Anonym sa...

Hurra for fredag! Glamouren i dag er at jeg og sønnen skal ha ei helg i byen hos min bror og samboeren. Ikke så ofte bare vi to drar bort, så det blir stas! Regner med en tur innom Sjokoladebutikken og Te-og-kaffehuset, samt det som kan friste en 14 -åring. Antrekket blir forholdsvis avslappet og duften for helga blir Guerlains La Plus Beau Jour de Ma Vie.

Anna Lovinda sa...

Hei der.
Perchs og ballett (Manon) i går kveld gav en tjuvstart på helga, så denne dagen er litt tungdrevet jobbmessig. Har en god fredagsfølelse da, og vet at helga ikke inneholder andre planer enn å ordne i huset (montere nytt skostativ fra Biltema...) og lage ferdig adventskalender for avsendelse til søstersen. :-D
Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle. Derfor, S, er det helt på sin plass å fokusere på og kose deg med noe ekstra i lunsjen i dag. Lykke til med endringene i livet.

Og til dere alle, ha en fortsatt fin fredag og en snarlig god helg!

Lovinden

Maje sa...

Yr og regn, så Mjøsa er grå og ser veldig kald ut. Men inne her på kontoret er det godt og varmt, jeg har jukselys (for det er forbudt med ekte stearinlys) som ser ganske hyggelig ut og drastiske farger på i dag (plommefarget cardigan over sennepsgul topp..). Coco Mademoiselle i dag. Den er litt søt og god til en gråkald dag, men egentlig burde jeg nok ha valgt noe mer krydret. I helgen blir det husarbeid, den store kinodagen med de små, middag med familie og forhåpentligvis litt sying. Har så mange prosjekter nå før jul! Lykke til med ny jobb til S. Det blir nok bra.
God helg!

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag! Jeg må innrømme at jeg er veldig klar for helg denne uka, og fredagen er kjærkommen. Antrekket er ikke nevneverdig glamorøst, men jeg sniker meg til å lakke negler innimellom slagene på jobb, og har min yndlingsleppestift (gjennom alle tider!) fra Chanel på leppene. Og nyvasket hår.

I kveld skal jeg gjøre noe så uglamorøst som å ta en gigaoppvask og fikse kjøkkenet, for det trengs etter forleden kvelds bakebonanza og gårdagens aktive ignorering av alt som 'måtte' gjøres. Etter det skal jeg bare kose meg, kanskje med strikking og god musikk og fred og ro. Og tur med den firbeinte, på et eller annet tidspunkt. I morgen skal jeg være på Barnas Idrettsdag som sanitetsvakt, og søndag skal jeg henge med ei venninne. Blir bra.

God helg, alle sammen!

Anonym sa...

Hei og god fredag!
Jeg skal en kjapp tur til biblioteket. Og innom tehuset i byen. Før jeg drar hjem for å pakke. Jeg og sønnen min skal ha en helg i Oslo. Kose oss på caféer og kino,kanskje ett og annet museum. Vi får se...
Han fyller 13 neste uke. Og vi bor på en plass uten familie eller venner i nærheten. Så denne helgen skal nytes.

Det glamorøse i dag er bølger i håret og Eiffeltårn i ørene. :)
God helg til alle!
Mvh Yvonne

Anonym sa...

Hei alle :) Jeg tok helgevasken i går, så det var godt å stå opp i dag og bare kjenne at det snart er helg og at vaskingen er unnagjort ;) I kveld blir det spillkveld hos noen kollegaer av mannen, og så blir resten av helgen rolig. Jeg skal pakke noen kalendergaver som skal sendes i posten på mandag, og ellers bare lese og spise boller. Dagens glamoureffekter hos meg er grønt ullskjørt og ny lydbok på øret på vei til jobb :)

slikejenter sa...

God glamorøs fredag! Sitter på kontoret og gleder meg over at det snart er helg - selv om jeg har en hyggelig dag på jobben. Jeg og datter kjører solo i helga, og den skal vi fylle med kino, hjemmekos og besøk av en ny,liten venninne på søndag - det blir spennende! Eller håper jeg å få ryddet og ordnet litt hjemme og ha koselige kvelder i selskap med meg selv. Har planer om å se en film, eller kanskje en ny serie på nrk, skrive litt og ta meg et glass rødvin. Og fyre i peisen - i alle fall i kveld!

Dagens glamour er favorittskjørt og parfyme og kafebesøk med datter etter jobb. Det blir fint! Ønsker alle gode helgedager - og sender en ekstra tanke til S: all ære til deg som greier å holde blikket også på små, fine ting. Dem er det forhåpentligvis en del av. Og lykke til i ny jobb!

Anaruh sa...

Min fredag startet med en morgentur før frokost og hjemmekontor, det er alltid fint. Sengene har rent sengetøy, jeg har yunnan-te fra Fortnum & Mason i koppen og jeg har planer om å kjøpe en bukett hvite liljer.

Kammerpiken sa...

Fredagen ble plutselig veldig glamorøs da gemalen ringte og sa at snekkerne kommer på mandag! Hadde nesten trodd at de hadde glemt oss. Nå blir det ny ytterdør og overbydd og greier.

Her på jobb har jeg akkurat sendt fra meg en 7. klasse. Vi har alltid høytlesing når klasser er på bibliotekbesøk. Ofte er det noe morsomt eller noe hyggeligskummelt, men i dag leste jeg begynnelsen av May Grethe Lerum sin bok "Solstorm". En ganske guffen dystopi som de kanskje er litt unge for. Men det var flere; - særlig av guttene, som gjerne ville at vi skulle fortsette å lese denne neste gang også, og sånne kommentarer gjør godt i et bibliotekarhjerte.

Helgen ellers skal brukes til rydding (jf. snekkere), kos og kanskje litt baking. Tror hjembakt brød hadde gjort seg. Og så har kafeen i nærmiljøet varslet pub på lørdag.

God helg fra Vesterålen!

E sa...

Endelig fredag! Ytre glamour er perler i ørene og en ny hjemmestrikket genser jeg nettopp har fått. Helga skal tilbringes med familien, oktober-helgene var fulle av planer, så derfor blir det ekstra godt å ta det litt med ro nå. God helg til alle!

Signe sa...

I dag gleder jeg meg til å komme hjem til nyvasket leilighet med blomster på bordet. Jeg liker å rydde, støvsuge og vaske på torsdager slik at det er fint til helga.
Etter jobb blir det koselig middag med kjæresten. I morgen blir det kino med barna.

Grått og vått ute, men jeg har pynta meg med perler i ørene og prikker på sokker og genser.
Deilig med fredag!

God helg!

Anonym sa...

Rolig fredag inne. Babyen er snørrete og jeg er trøtt, så vi koser oss med fyr på peisen, god kaffe, frukt og TV-serier. Vi er begge kledd i myke ullklær, så deilig å være varm når det er hustrig ute. Snart kommer resten av familien hjem fra jobb og barnehage, det blir fredagspils og kortspill. Det blir en rolig helg sammen med store og små venner, gode middager og trilleturer i høstværet. Riktig god helg!

Andrea sa...

Her har det vært fri siden onsdag, så fredagen kom brått på. I dag skal jeg på besøk til en venninne for å hente surdeig, og i helgen blir det godt, hjemmebakt brød! En særs glamorøs fredag ellers i fleecegenser og hjemmestrikka ullsokker, med utallige kopper Lady Grey for å holde varmen.

Kirsti sa...

Dagens glamour er København! Fineste byen. Shopping, bobler som tilbehør til lunsjen og i kveld blir det skjørt og bluse og festmiddag.

Ida sa...

Hei igjen glamorøs fredag, nå går tida så utrolig fort. I dag er glamouren på et minimumsnivå, med lite energi til "det lille ekstra" utseendemessig. Men kos og komfort er det desto mer av. Både jeg og kattepusen er usedvanlig trøtt i dag, kanskje mørketida har begynt å sette sine spor...? I tekoppen er det Perch's Milky Oolong, og jeg har tatt i bruk min nye Banana Bright Eye Creme fra Ole Henriksen. Og bare det føles litt luksus og glamorøst. Etter alt det praktiske er gjort og kjæresten er sendt sørover på spillejobb, skal resten av helga bare være rolig. Jeg planlegger å tenne masse stearinlys, drikke mange kopper te, se film (Harry Potter og You've got mail), og sove lenge. Lengselen etter peiskos er stor, men jeg skal se om ikke en fireplace-video på youtube kan bøte på det. God helg til dere alle fra oss i kattelivet <3

Inger sa...

Så fort tiden går, det er jo allerede fredag igjen! Denne helgen reiser vi til Østlandet for å besøke yngstesønnen og hans samboer. Koselig! God helg til dere alle!

Susanne sa...

Ønsker alle en strålende fredag. Glamoureffekten her er Blodappelsin-Te fra te-og kaffehusset og heimetørka epleskiver. Ellers vurderes det å rusle en liten tur i novemvbermørket. Og utenfor huset mitt slår sjøen og hegrene skriker. :)

Helga sa...

Fredagen startet litt uglamorøst kvart på seks med en pjokk som ikke ville sove lengre. Så da var det bare å prøve å utsette å stå opp så lenge det varte. Ellers fin dag hos mine foreldre, med bytur med mamma mens gutten sov hjemme. Etter en uke med mange sykedager var det deilig å få litt miljøskifte! Resten av helga har gode planer med utflukt i morgen og så blir det godt å komme hjem på søndag til mannen som kommer hjem fra jakt. God novemberhelg alle sammen!

Anonym sa...

Fredag igjen, jo! Dagen så langt har vært litt halvveis, og preget av noen dumme helseplager, men har allikevel fått lurt inn noen glamoruinnslag. Kaffetreff på Pascal, og nå en film. Ønsker glamourbibliotekaten og leserne en riktig god helg!

Mette sa...

Idag gar jeg vært på Afternoontea med søster oG datter på Nationalmuseet. Herlig. Nå er det helg og i morgen rakfiskgjester. Dette kan bare bli bra! God helg. Mette

Ellen sa...

Jeg har nok opplevd bedre fredager - men som flere har kommentert, gjelder det å glede seg over de små tingene. Denne bloggen hjelper oss til det, det er jeg glad for. Det er mye å glede seg over, heldigvis. Nydelige, gule roser liver opp i regn og mørke, og jeg har akkurat spist en god middag sammen med mannen min. Nå venter en kopp te med Kusmi Anastasia, den er kjempegod. Ønsker dere alle en god fredagskveld og en super helg!

Ingrid sa...

Dagens glamourinnslag tok form av svært trivelig kafébesøk med gamle venninner. Dessuten ble novemberhumøret løftet flere hakk av at jeg tok har flyttet flere gode teer til kontoret og ikke lenger er prisgitt jobbens nokså uglamorøse teutvalg. Nå ser jeg fram mot pizza og en avslappende helg. God helg til alle!

Anonym sa...

God kveld!

Litt sen rapport - håper det er lov! :)

Dagens fredagsglamour er god solbærsaft fra glassflaske, kjeks og gode oster.

Ønsker alle sammen en god helg!

Randi sa...

Dagens glamour er at årets julebok er i hus; Snøsøsteren av Maja Lunde med vakre illustrasjoner av Lisa Aisato. Gleder meg masse til å lese den høyt sammen med voksen datter. Ellers har vi endelig handla lamper til huset, vi har spist hjemmelaga pizza og nå er soffan inntatt i behagelige klær og med god rødvin og stearinlys på bordet, strikketøy og ymse på tv'n. Synd Hareide tapte på målstreken.
Fortsatt god fredagskveld og god helg til alle! <3

Glamourbibliotekaren sa...

S: Lykke til med ny hverdag! Helt klart fint å fokusere på de små og fine tingene :)

Finnmarksravna: Så deilig med sauna og Nuxe-olje!

HildeSofie: Nam! Perchs! Jeg skal dit igjen i morgen.. haha! :D

Elin: Så hyggelig med vennemiddag som en start på helga! :)

Cia: Høres koselig ut! God fornøyelse! :)

Teabooks: Høres ut som en bra helg! Innfallsmetoden lenge leve! :)

Anonym: Koselig med en bytur! God helg! :)

Anna Lovinda: Heldige søstersen! Tror jeg må hinte til mine søstre og fortelle at dere alltid lager adventskalender til hverandre. :)

Maje: Høres ikke ut som om Mjøsa er særlig badevennlig lenger i alle fall :D God helg! God kinodag!

Elisabeth: Høres ut som om du fortjener fred og ro etter gigaoppvask! Lykke til! :)

Yvonne: Bibliotek, tehus og Oslohelg, veldig glamorøs fredag spør du meg! :)

Anonym: Høres skikkelig koselig ut! Deilig å ta helgevasken på forhånd :)

Slikejenter: Så fint med kino og hjemmekos! Gleder meg til min lille blir stor nok til å bli med inn i kinosalen :) God helg!

Anaruh: Mange glamoureffekter der! Lite slår rent sengetøy :)

Kammerpiken: Åh, tror alle bibliotekarhjerter her inne banker i takt når de leser kommentaren din :) Bra jobba!!

E: Deilig med en rolig november! :)

Signe: Smart å vaske torsdag altså. Bra tips! :)

Anonym: Høres koselig ut! Hold varmen! :)

Andrea: Hjemmebakt brød, nam! :)

Kirsti: Herlig! Hvis du er glad i te, anbefaler jeg et besøk hos Tante T! :)

Ida: Hils kattepusen! God helg! :)

Inger: Riktig god tur! :)

Susanne: God rusletur ved sjøen! :)

Helga: Deilig å komme seg ut litt! God helg! :)

Anonym: Pascal! Med god kake? :)

Mette: Koselig! Den franske sal, antar jeg, der er det så koselig! :)

Ellen: Kusmi Anastasia er glamoureffekt nok for en fredag, etter min mening! :)

Ingrid: Pizza her også! Nam! Og helt enig - man må ta ansvar for teen på jobben; jeg har min egen stappfulle hylle, hehe.

Anonym: Sen rapport er lov, her kan man rapportere mange dager i etterkant! :D Kos deg med ost og kjeks og solbærsaft! :)

Randi: Høres koselig ut! (Og synd det nå ikke blir velting av regjeringa, hadde jo håpet på det) God helg! :)

Marianne sa...


Riktig god fredagskveld til alle!

Har hatt en fin fredag på jobb. Gikk på en ettermiddagsforestilling på kino med en vennninne. «Nothing like a Dame» Så hyggelig film. Hjem til mannen min og pizza. Deilig nå med fyr på peisen samt god te fra Te & Kaffe Kompaniet i Lysekil. Er i ferd med å drikke opp lageret jeg fikk med meg hjem i sommer, og har dessverre ikke funnet noe annet sted de har «sosietetsblandingen» som ble min favoritt. Her i huset blir det stort familieselskap i helgen med alt det medfører av jobb og hygge. Satser på en lang tur i skogen også. Fortrinnsvis på et annet tidspunkt enn når gjestene fyller huset :-)

God helg videre

Ingerid sa...

Fredag! Helgefølelsen siger på, men med litt forbehold. Det skal loddes ut kaker, deltas på dugnad og helgen blir travlere enn planlagt pga sykdom i familien. Men selve helgefølelsen er styrket av trening og kort badstubesøk, dagens antrekk var stilig blå bluse med blomster, og jeans. En hyggelig prat med en kollega lyste opp arbeidsdagen litt ekstra. Og i enden av helgen venter besøk hos gode venner. God helg til alle!

Stine Arkeologine sa...

Jeg leverte fra meg et arbeid som har vart leeenge i formiddag, så hele dagen etterpå har jeg svevd ti centimeter over bakken av befrielse! Avsluttet til lunsj, gikk innom en bokhandel og et antikvariat på vei hjem, og hentet yngstemann tidlig. Det er ikke ofte jeg kan gjøre alt dette, så det har vært en ordentlig glamorøs fredag på alle vis. (Kledd for moralen i bluse og skjørt og med håret i forseggjort knute også!). Nå stuper jeg i seng med en tykk og god bok. Nyhetene har jeg bare orket å lese raskt. Det vil jeg tenke på i morgen, for å sitere Scarlett O’Hara. Riktig god helg, alle sammen! :-)

Kristin sa...

Dagen første glamorøse innslag var croissant og kaffe til frokost. Deretter glade og motiverte elever, før jeg kom hjem og kunne tre inn i den litt mer ytre glamouren; en pen og behagelig ullbukse og mitt yndlingsskjerf, også i tynn ull, og i vakre farger. Så må jeg også nevne ettermiddagshimmelen over Oslo; med striper i gull, etter et par grå, våte og traurige dager - ja, jeg vet vi på Østlandet ikke har noe å klage på når det gjelder vær altså - men likevel; magisk! God helg alle sammen!

Agatha sa...

Det er lørdag, men jeg slenger inn en liten rapport allikevel. Ble så opptatt i går med både lampehandling og regjeringsskuffelse, at jeg rent glemte hele fredagsglamouren.

Nok en fredag med fri, slik kan det gå når jeg er nødt til å ta timer fra tidskontoen på jobb. Og jeg kjenner at det er godt med rolige morninger hvor jeg vet at det er jeg som bestemmer tempoet. Men som politisk menneske var denne dagen i overkant spennende. Og nå er jeg skikkelig skuffet.

Det er lørdag, og jeg sitter her med min første kopp espresso med havremelk (havremelk fordi det er så innmari godt) og tenker på handleturen i går. I går fikk jeg nemlig kloa i en lampe jeg har ønsket meg i flere år. Har hatt problemer overfor meg selv når det gjelder sånne dyre innkjøp, men i går skjedde det. Den var for første gang på «tusen år» nedsatt.

Synes det var skikkelig glamorøst å handle en så fin og dyr ting, og så plusset jeg på med nydelig korallfarvet lebestift. Ellers tenkte jeg litt sånn britisk country, og skred av gårde i gummistøvler og skyggelue (mind you, ikke caps).

God helg til alle, og særlig til dere som har skrevet at dagene er litt dårlige. Håper det lysner!

Glamourbibliotekaren sa...

Marianne: Lysekil er hyggelig om senhøsten også ;) Liker den lille tebutikken der! De har mye bra fra gotlandske Kränku blant annet!

Ingerid: Håper det ble en bra helg til tross for travel start! :)

Stine Arkeologine: Gratulerer med innlevert arbeid! Verdt å feire! :)

Kristin: Det er så nydelig med disse himlene over fjorden nå utover! Gleder meg! :)

Agatha: Huff ja. Å foretrekke å være i regjering med FrP kan jeg aldri aldri ALDRI noensinne fatte at noen vil. Særlig ikke et parti som har (burde ha, i alle fall) fokus på nestekjærlighet. Håper du fikk en god helg allikevel, vi får leve i håpet om at fornuften får overta igjen også i politikken! :)

Populære innlegg