fredag, november 23, 2018

Glamorøs fredag


God morgen!
Jeg sitter ved kjøkkenbenken og ser ut på en grønnhvit hage, rimfrost overalt - så nydelig! Fint å være inne, det brenner i ovnen og jeg har en diger kanne Cachemire ved min side. Fredag betyr nye plater, så nå er jeg spent på å se hva som har dukket opp av fine nye ting. Jeg har tenkt å lage en julegavehandleliste til dere som jeg pleier, altså med klassisk musikk, kanskje jeg rekker det i helga!

Dagens duft er Laguna, jeg har roser på alle bord, kongerøkelse, raggsokker, og ser fram til å bare være hjemme i hele dag. Senere i helga blir det hotellovernatting og digre myke hoteputer, den årlige førjulsturen vår til Sverige, og muligens en familiebildefotografering hvis vi rekker det. Også har jeg tenkt å besøke det lille svenske julemarkedet i Margaretakyrkan som jeg alltid går på! Det må til. 

Nå skal jeg slenge innpå en kubbe til, og planlegge musikklegging av en podcast. Morsomt jobboppdrag!

Ha en fin fredag alle sammen! Rapportene deres er hjertelig velkomne her i kommentarfeltet til glede for oss alle! Værsågod, ordet er deres. 

Mvh
Glamourbibliotekaren

P.S. Ord for dagen:  Hvis man ikke trenger den tingen man kjøper på tilbud, er det ikke et kupp - uansett hvor mange prosenter avslag man får. 

35 kommentarer:

Agatha sa...

Endelig fredag i dette universet! Jeg fikk ikke rapportert forrige fredag, for da var jeg på en liten høstutenlandsferie.

I dag er alt glamorøst, synes jeg. Våknet til rimfrost, har fått helt ny fin jobbmobil og skal jobbe kort dag. I tillegg har jeg på meg sort cashmir og rød Chanel-leppestift. Føler meg veldig fin.

Jeg koste meg så i går, da jeg leste alle innlegg i "Kva las du no". Så mye gjenkjennelig, og så mange fine julegavetips! Skulle ønske vi kunne hatt en lesesirkel.

God fredag og helg til alle, og en riktig god tur til Glamourbibliotekaren!

Inger Marie sa...

Dagens fredagsglamour er uten tvil at jag först igar kveld oppdaget at du hadde begynt a blogge igjen! Na skal jeg kose meg med a lese alle höstens innlegg :). Som a möten en kjär venninne jeg ikke hadde sett pa lenge, har fulgt deg i sa mange ar, kommentert av og til, og savnet din blogg da du sluttet. Din blogg der du deler med deg av dine verdier i livet er en stor inspirasjon. Velkommen tilbake!

Ellers bestar helgens glamour mest av at det pa alle fronter er litt "stille för stormen", bade pa jobbfronten og hva gjelder desember og alt julebestyr. Skal kose meg med a gjöre det fint hjemme, kjöpe noen nye blomster, drikke te og lese. Med önske om en god helg til deg kjäre glamourbibliotekar og alle andre lesere fra et vintergratt Berlin

S sa...

Fin fredag!
Dagene raser avgårde for tia og plutselig er det fredag igjen. Deilig! Her nord har vi fortsatt pluss-grader og i dag blåser det i tillegg stikker og strå, og det ramler og skramler utenfor kontorvinduet.

Dagens glamour-effekt er en fin cardiagan som jeg liker så godt, penbukse, parfyme (oh lykke, etter mange år i helsevesenet med duft-forbud) og en litt støl kropp etter gårdagens treningsøkt. Forøvrig er det en befriende følelse å ha noen få og konkrete oppgaver på jobb, slik at jeg ikke er helt tom når dagen er over. Mine nye kolleger er både hyggelige og morsomme, og jeg har ledd mye de siste ukene. Tror fortsatt dette jobb-byttet var en sårt tiltrengt forandring.

Planene for helga er å få vasket kjøkken og hengt opp nye gardiner. I tillegg har jeg flere bøker som bør leses, og så skal jeg forsøke hekle stjerner som kan brukes til juletrepynt. Ja, også skal jeg kjøpe svibler og lage en liten dekorasjon. Samt pønske ut lure julegaver til nære og kjære. Har med årene gått lei av hele julestrevet, men i år har jeg tenkt å "ta jula tilbake" og forsøke gjøre det beste ut av denne tiden. Det har ført til mange konstruktive tanker om hva jeg vil fylle desember med, og hvordan jeg kan gi gaver "med mening" for både avsender og mottaker. Og gjør som glamourbibliotekaren og dropper helle shoppe-hysteriet i dag.

Ønsker dere alle ei fin helg!

HildeSofie sa...

Hurra for fredag! Jeg sovnet i Trondheim i går, og våknet i Oslo. Nattoget ftw!
Og siden det er fredag valgte jeg å benytte meg av tilbudet til nattogpassasjerer om dusj og frokost på Hotell Opera, det var absolutt verdt det. Nå sitter jeg på kontoret og prøver å være effektiv så jeg kan gå tidlig hjem. Litt sliten etter to konferansedager i Trondheim, og nattoget begge veier. Blir bra med helg!
Antrekket er lett fredagspynta, med vide sorte bukser og lys rosa ullgenser. Neglene er fortsatt røde etter onsdagens julebord, og duften er Coco Noir.
Planer for helgen: I kveld blir det vin og focaccia, og i morgen og søndag skal jeg sortere pensum og gjøre siste innspurt før eksamen, som utleveres om nøyaktig en uke. Julemarkeder og slikt får pent vente til etter eksamen, selv om det er skrekkelig fristende :)
God helg til alle!

Maren sa...

God fredag! Rimfrost er så pent, jeg fikk nesten tårer i øynene på vei til barnehagen. Så nydelig start på dagen. Antrekket er behagelig svart skjørt og gul og grå tjukk genser. Helgens planer er ganske få, men det blir julemarked og masse te og mange klementiner og kanskje også sesongens første julefilm? Jeg er så adventsklar! God helg!

Stine Arkeologine sa...

Sniker meg inn her i en liten femminutt på jobben! Jeg våknet av en morgenfrisk gutt klokka seks. I tidligste laget, men det ble en hel time ekstra til å kose oss med frokosten og sitte litt i armkroken før vi måtte gå til skolen - veldig fint i grunnen! :-) Jeg jobber hjemmefra, og akkurat nå ser jeg ut på to rådyr som tripper rundt mellom trærne utenfor. Her inne er det godt og varmt, en stor kopp te er akkurat ferdig trukket, og jeg gleder meg veldig til å se den nye Glenn Close-filmen "The Wife" i helga. Fredelig og fin fredag. Riktig god helg, alle sammen!

Susanne sa...

Har vakt i dag og åpent bibliotek. Ute er det vinter, og jeg er helt med på at dersom man ikke behøver tingen, ikke kjøp den. :)

Ønsker alle en rik helg.

Ingerid sa...

God fredags formiddag! For en nydelig dag, med rim overalt. Her er det hjemmekontor med litt tall og et puslespill av småting som skal inn i en tekst før helgen. Antrekket er deretter, komplett med yogabukser og gammel genser fra sent 1990-tall. Dagens glamoureffekt er rent hus. Helgen bringer bursdagsfeiring for husets ferske 12-åring (!) Det gikk fort. Jeg døyver sjokket med kokos-te og et tent lys på bordet, fra den store omgangen med restelys vi lagde da han var 7. Altså i går. God helg til alle!

Frk Frydefull sa...

God morgen! Hurra - jeg har vært skikkelig treg og nettopp oppdaget at bloggen er PÅ igjen! Den var dypt savnet for den er virkelig et fint tilskudd i alt det "kunstige". Etter en ekstremt hektisk høst er jeg er i ferd med å lande og det kjennes vidunderlig. Helgen byr rett og slett på hjemmekos, fyr i peisen og ny te fra Perch (hvit drømmethe), verksted med barna på kunstmuseet, og i kveld tror jeg jammen det skal lages albondigas (spanske kjøttboller) og kanskje blir det med litt god skinke og ost hjem. Ønskaer alle en god og glam helg!

Anonym sa...

Nystrøkne hvite gardiner på kjøkkenet og tente lys. Jeg drikker grønn pure energy te av den store Elsa Bescow koppen min. Fyrt i peisen og gitt mat til fuglene. Fredagsvasken tok jeg sent i går kveld, så nå er det bare å nyte dagen. Men det er mye indre stress som herjer på innsiden så det frister å gå seg en lang tur.
Så da er det bare å smøre seg med kuldekrem siden jeg er helt krakelert i ansiket av kulde og varme om hverandre og det føles ikke så veldig glamorøst.
Men i går var jeg så heldig å fant en utrolig fin duffelcoat på fretex. Så da var lykken stor.
Ønsker alle en flott helg og nydelig fredag!
Hilsen Yvonne :)

Randi sa...

Snø i luften for første gang i vinter!
Det er riktignok ikke mange fillene, og ikke blir det liggende særlig mye på bakken heller, men fint å se på er det uansett.

Dagen skal brukes til pusling i heimen siden jeg skal ha åpent verksted i morra, da er det koselig med fyr i ovnen, te i koppen og utsikt til småfuglene som jubler over nyfylte matstasjoner i epletreet utafor kjøkkenvinduet.

Nyter også synet av de små amaryllisene jeg kjøpte i går, det er så trivelig å pynte sånn litt og litt nå framover.

Hundre blackfridaytilbud i innboksen min imorres var ikke trivelig, de ble straks sletta og jeg skal aldeles ikke handle anna enn mat idag, legger heller en lapp i koppen til han dere vet med verdens snilleste øyne som sitter utafor prix'n igjen. Vi har alt vi trenger og mer til.

Riktig god hotellhelg til glamourbibliotekaren, det hørtes veldig fint ut!
Og god helg til alle dere andre også! <3
PS, jeg blir glad av å være her inne!

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag herfra også! Her er det mer travelt enn glamorøst foreløpig, men det kommer seg senere i dag. Fredagene er alltid mine travleste jobbdager, men jeg har i det minste nyvasket hår, fin kjole, Chanel på leppene og de siste dråpene med Romance på halsen - nå er flaska tom! Jeg unnet meg en god salat fra kantina da jeg kom på jobb i dag; skulle egentlig ha hjemmekontor, men fant ut at jeg helle vil jobbe på den litt store skjermen på jobb pga oppgavene som lå foran meg. Det var et godt valg, heldigvis.

Men NÅ er jeg ferdig med det grøvste; bare litt gjenstår før jeg kan stikke hjem i 13-14-tida. Hurra - det er glamorøst å slutte tidlig på en fredag! I morges møtte jeg dessuten ei studerende venninne som har deltidsjobb i klesbutikk, og hun skulle på jobb pga Black Friday i dag. Hun gledet seg ikke nevneverdig, som man vel kan forstå, så jeg inviterte spontant på middag i ettermiddag, når hun er ferdig på jobb. Tenkte å servere hjemmelaget lasagne, laget omtrent fra bunnen av (kjøpte pastaplater, riktignok, SÅ fancy er jeg ikke).

I går var jeg dessuten innom biblioteket og lånte med meg to bøker som så fristende ut på hyllene der, så i helga skal jeg lese bok, lufte hund, trene litt og ellers bare ta livet med ro. Det tror jeg blir veldig godt. God helg til hver og en av dere!

linn sa...

Endelig Fredag ja :)
I dag blir det litt rydding og klesvask før jeg og mannen drar til Skåbu i Nord Fron..
Vi har en sæter der oppe som ligger helt vidunderlig til med utsikt mot Jotunheimen..
Ingen nett tilgang, utedo og den eneste hobbyen man har er enten å gå tur eller lese bøker/strikke.

God helg til alle :)

Elin sa...

Skal kjøpe med noen blomster på vei hjem fra jobb, kanskje til og med noe "juleaktig". Fyr i peisen, "Mi briljante venninne" på HBO, god mat og hvile er eneste planen for hele helgen. God helg!

Maje sa...

Fine, fine fredag og fine november. Har svart blyantskjørt og støvletter, og til og med litt lipgloss (veldig glamorøst) i dag. Duften er Coco Mademoiselle. Litt dårlig hårdag i dag, men det får altså bare være som det er. Nydelig soloppgang og rimfrost. Det er fint. I ettermiddag er jeg vert for et juleverksted hvor det skal drikkes gløgg, pyntes pepperkaker, perles, brettes og limes. Ingen sånne glossy, prestisjefylte ting, bare kos og skravling (håper jeg). I morgen skal jeg nok ta med barna på julemarked. Det kjennes litt rart at det ikke er snø, men trivelig blir det nok likevel. Den indre glamourfaktoren er altså veldig høy:) Så heldige vi er! God helg!

H sa...

Føler meg fin og varm i kasjmirgenser og ullslacks selv om gradestokken har gjort et kjempehopp nedover, nipper til en kopp te og drømmer litt om snø og førjulstid på kontoret. Helga blir rolig, kanskje en tur på kino, ellers innehygge og god mat tenker jeg.

Tror kanskje jeg skal unne meg et aldri så lite hjemmespa på søndag, det er fint å gi seg selv litt ekstra omsorg på denne årstiden!

God helg!

Anonym sa...

God fredag til alle! :)

Dagens lille glamoureffekt blir å komme hjem til et rent og (relativt) ryddig hus. Jeg tok meg selv i nakken i går kveld, ryddet, vasket bad og svingte støvsugeren, og vurderer så smått å gjøre det til en vane på torsdager. Kanskje blir det en liten blomst til stuebordet også!

Lektor Tørrdal sa...

Lang dag med vanlig jobb og privatisteksamener, men så skal det slappes av i helgen.
Skal på julemarked i Odd Fellow losjen, en snodig og sjarmerende affær.
Ellers blir det rettebunker, men forhåpentligvis også litt kafe?

Hermia Says sa...

Strålande sol, minusgrader, dubbdäck på cykeln. Höstens sista arrangemang på mitt bibliotek igår, stoppdatum för vårens arrangemang idag - och jag har precis skickat in det hela!!
Snart hemgång till Murakamis 1Q84 och adventspynt. Det är indeed Glamorös fredag!

Trevlig helg till er alla!

A. sa...

Tur med hunden i Botanisk hage. Hun vet veien og da hun skjønte vi skulle hjem, var det full protest med å dra i båndet i motsatt retning. Nå ligger hun og snorker. Oksesteken er i oven. Lav grad (70) og en hel ettermiddag gir saftig kjøtt til middag. Jeg går i joggebukse, men den er helt ny og myk, så det er full glamourscore fra meg.

Cand. med. sa...

Oslo-tur i dag, ikke så glamourøs grunn, men ikke så verst antrekk. Møtkeblå jeans, blomstrete skjorte og blå ullgenser. Brune støvletter og blå Cambridge-satchel. Grått, stort, mykt skjerf mot kulda. Røde lepper. Og 4 3 2 1 til å lese på toget. God helg

Glamourbibliotekaren sa...

Agatha: Ja, lesesirkel hadde vært koselig! Får leie et forsamlingshus en gang i måneden :D God helg!

Inger Marie: Hurra, velkommen tilbake hit! Og tusen takk for hyggelige ord :)

S: Koselig med heklestjerner. Jeg har en drøss med hvite snøfnugg som farmor hekla! De henger på juletreet hvert år. Ingen er like, så klart : )

HildeSofie: oioi, lykke til med eksamen og forberedelsene! :)

Maren: Ja, på tide å begynne med julefilmene om man skal rekke gjennom alt sammen! Og JA, så pent ute, vi hadde også en estetisk vakker tur til barnehagen i dag :)

Stine Arkeologine: Rådyr er en fin glamoureffekt om vinteren! :) Får Disney-følelse hver gang de dukker opp i hagen her.

Susanne: God vakt, og god helg til deg også! :)

Ingerid: Oooh, kokos-oolong? Har ikke kjøpt ennå, men etter jul skal jeg gjøre det! :)

Frk. Frydefull: Velkommen tilbake til bloggen! :) Høres ut som en fin helg!

Yvonne: ah, duffel, så herlig! Grattis!! :)

Randi: Så koselig å høre! Og han med de snille øynene kan absolutt få en slant i dag også, ikke minst i dag. Eller varme raggsokker! :)

Elisabeth: Så koselig å bli invitert på middag etter en slitsom arbeidsdag! Klapp på skuldra til vertinnen herfra :)

linn: Høres skikkelig fint ut! God tur! :)

Elin: Så deilig! God helg! :)

Maje: Fine fine november :) Høres ut som ei helg full av kos!





Glamourbibliotekaren sa...

H: Helt enig, hjemmespa er tingen nå :)

Anonym: Så flink du er! Da fortjener du så absolutt en blomst! :)

Lektor Tørrdal: Oi oi! Høres eksotisk ut. Ta med rettebunkene på kafé! :)

Hermia: Indeed! Ha det fint og mysigt! :)

A: Motsatt retning, snorking, høres ut som min tobente toåring :D God helg!

Cand.med: Ah, god bok! :)

instance sa...

God fredag folkens!

Her er jeg sånn halvglamorøs med relativt nylakkerte negler (ble lakket i går under skype-møte, ikke BARE ulemper med sånne møter :D ), relativt nyvasket hår, og antrekket består av jeans, rutet skjorte, marineblå boblevest og hunterstøvler. Er ikke helt sikker på om jeg kanaliserer Ralph Lauren eller tømmerhogger, men det får våge seg.

Etter jobb får jeg besøk av barndomsvenninna mi som bor på en helt annen kant av landet, og så skal vi ut på vår årlige telttur. Denne gangen byttes teltet ut med hytte, grunnet dårlig planlegging, dårlig vær og mørketid. Forhåpentligvis får vi oss en fin tur i fjellet mens det er lyst på lørdag likevel - og uansett har vi kjøpt god kaffe, (god te har jeg stående på hytta allerede), gode oster og mye sjokolade. Tar med meg Knausgårdboka jeg sliter med, men regner med det blir mer skravling enn lesing denne helgen.

Stockholmstur høres veldig koselig ut, Glamourbibliotekaren, der blir det nok lett å komme i førjulsstemning!

Ønsker alle en strålende helg!

Anonym sa...

Dagens trilletur ble lagt utenom handlegatene og det var så stille og fredelig bryggelangs på Tjuvholmen i formiddag. En god kaffe og lang prat med god venninne, permisjonslivet er glamorøst. Jeg er takknemlig for muligheten til å være hjemme og for muligheten til å etterhvert gi stafettpinnen videre til pappaen når den tid kommer. I helgen skal vi på kino, fyre i peisen og begynne forsiktig med adventsforberefelser. Jeg har kjøpt julekaffebønner og marsipan, så jeg gleder meg til etteemiddagskaffen i dag. God fredag!

Frøken Desibel sa...

God fredag!

Er fin i tøyet, og det er snart helg, to fine ting. Skal øve hele helgen, men jeg får nok også tid til litt trening, for mangel på det gjør meg skikkelig nedfor. Det har vært en travel jobbeuke og med mye støy grunnet nattarbeid på trikkeskinnene utenfor soverommet har det vært langt fra en ideell uke. Våknet i natt av at jeg trodde jeg hørte skudd på utsiden, men det var visst bare pigging.

Tror jeg skal lese gjennom postene over og få tips til å få snudde dette lite glamorøse humøret.

Håper alle får en finfin helg :)

Pernille sa...

Ny leser her, og min første fredagsrapport. Har fulgt med her inne de seneste ukene og tatt meg selv i å fokusere litt ekstra på glamoureffekter på fredager, og jeg må si at det helt klart øker livskvaliteten bare ørlite grann. :)

Jeg er så heldig å ha fri fra jobben annenhver fredag, og dagens fridag har vært særdeles glamorøs så langt – et par timer ble tilbragt på kafé alene med scones, hvit te og Elsken av Tomas Espedal. En liten pose grønn te med eple og hyllebær ble med hjem og dufter nå i hele leiligheten, sammen med fredagsbuketten bestående av ranunkler. Leiligheten har blitt ryddet og støvsugd, og snart går turen til noen venner for spillkveld.

Antrekket består av jeans, en litt stor, blå skjorte og verdens fineste, varmeste, største ullgenser. Dagens (og høstens) parfyme er Angeliques Sous La Pluie fra Frederic Malle.

En fin helg til alle!

Mette sa...

Å hente barnebarn i barnehage krever 0 glamour, bare masse kjærlighet. Fredagsglam er herved utsatt til lørdag. Håper det er tilgitt. God helg til alle mødre, bestemødre, og alle snille tanter! Mette

Tigram sa...

Her er det fredagsro etter ein litt bratt dag på jobb, middag med familien og så slokne i sofaen til ein film. No brenn det på peisen og eg har gløtta ut på det som var fullmåne i går. No vert det "Unge lovende" sett horisontalt. God helg alle!

Marianne sa...

Fortsatt riktig god fredagskveld til alle!
Fredag er fryd. Fin dag på jobb i dag i sort cardigan med perleknapper og sort småblomstret bluse. Etter jobb ble det en liten tur på min favoritt kafe. Å komme innenfor dørene der, sitte en time og høre på fin musikk og spise grønn ertesuppe, varmet så godt. Hjem til fredagshygge med familien og vite at det er mye igjen av helgen. Middagsgjester i morgen og søndag uten en plan. Bare tanken på en felles lesesirkel var forresten så fin!

Ellen sa...

God glamorøs fredagskveld til dere alle! Dagen har gått i en fei, men med mye moro, så det er bra! Glamouren består i brukbart antrekk, parfyme (fortsatt Shisheido EverBloom, må snart kjøpe en ny!) og yndlingssmykker. Åsså er det alltid glamorøst å treffe mannen min, siden vi er særboere. Kveldens middag var hummer og hvitvin, det er vel også ganske glamorøst...Men dette er faktisk ikke så uvanlig kost når man bor langs kysten. Iallefall er det innmari godt! Imorgen skal jeg steke ribbe til julebordet vårt i bygda. Det er kjemepkosel ig, gamle og unge møter opp. Det gleder jeg meg til.
Jeg håper dere alle får en strålende helg! Støtter også tanken om felles lesesirkel!

Kristin sa...

Som vanlig kaster jeg meg litt sent utpå, men dagens dryss av glamour var den aldeles vidunderlige rimfrosten - måtte den vare lenge! Dessuten en iskaffe og podcast (jeg hører på Peder Kjøs for tiden) på toget, på vei til en kystby som faktisk er ganske fin om vinteren også:) God helg alle, og god tur du som sprer så mye glede, inspirasjon, kloke tanker og gode verdier på denne bloggen! Kos deg glugg, det fortjener du:)

Eirin sa...

Fredagens glamour var snøstorm på vei hjem fra biblioteket med Heidi Furre og Gaute Heivoll i sekken. Rydding i leiligheten, klementiner, bursdagsfest og en samboer som endelig kommer hjem er stikkord for helgen. Men først skype med tanteungene nå på morgenkvisten. God helg alle sammen!

Anglofilia sa...

God morgen fra Rogaland! Det ble lørdag før jeg kom så langt, men nå har jeg kost meg riktig godt med glamorøse fredagsrapporter og kaffe. Slett ikke verst. Knallvær med måne og frost her også. Dagen byr på kjapp husvask, enda kjappere handling, musical satt opp av den videregående skolen min datter går på, og så gresskarsuppe og vin med særboeren i kveld. Slutter meg til kommentarene om Black Friday, er det en dag jeg holder meg langt unna butikker og hysteriske folkemasser så er det den dagen...og full innboks med tilbud skaper bare irritasjon. Nuvel. Nå er det lørdag og slett ingen grunn til irritasjon. Riktig god helg til alle sammen!

Glamourbibliotekaren sa...

Instance: Så digg med hyttetur! Håper den ble bra! :)

Anonym: Jeg ELSKET permisjonslivet! Kos deg videre :)

Frøken Desibel: Ja hjelp, sånt støyende nattearbeid er guffent! Håper du fikk sove! :)

Pernille: Velkommen hit, så hyggelig! :)

Mette: Å være sammen med barnebarn er vel glamour i seg selv! :)

Tigram: Høres koselig ut! :)

Marianne: Fredag er definitivt fryd! :)

Ellen: Håper helga ble bra! Virker sånn :)

Kristin: Aldri for sent. Det er tirsdag nå når jeg svarer på kommentarene, hehe. Og tusen takk for hyggelige ord! :)

Eirin: Så koselig! Snøstorm! :)

Anglofilia: Så fin lørdag! :)




Populære innlegg