lørdag, februar 09, 2019

Brunkullans grønne te





Den grønne teen fra svenske Brunkullans (Östersund) er en av de bedre! Og best av alt: Den er nesten identisk med den vidunderlige "När och fjärran" fra Kobbs, den jeg tømte butikkene for da vi var på Sverigeferie en gang etter at de hadde sluttet å produsere den. Hurra! Gode erstatninger for long lost loves er så fint!

Det er en kinesisk grønn te med innslag av fruktige noter, litt sitrus, lotus og granateple. 

Brunkullans har de litt her og der; jeg kjøpte min på Skafferiet på Helgøya i sommer. 




Koppen og kanna er som vanlig fra Figgjo, og yndlingsteboksen min er fra Roy Kirkham. 





3 kommentarer:

Susanne sa...

Høres ut som en god te. Jeg er også kjempeglad i den teboksen der. Trivelig med fine tebokser. :)

Ha en strålende lørdag.

Gry sa...

Jeg er en elendig tekoker. Jeg får liksom aldri riktig smak med løs te? Blir så fort besk synes jeg - så jeg gjør åpenbart noe feil. Her kommer et ønske fra meg, HVORDAN brygger du te? Forskjellig metoder / tid / etc for de forskjellige slagene?

Glamourbibliotekaren sa...

Susanne: Ja, koselig med slike bokser, de pynter opp så fint også varer de liksom evig! :)

Gry: Ja hvis man skal være nøye på det, er det noe ulikt hvor varmt vann og hvor lenge hver type skal trekke. Det står ofte på pakken. Grønne teer uten tilsatt smak blir fort beske om de trekker for lenge i feil temperatur, det er nok et faktum. Jeg har akkurat kjøpt ny vannkoker, og nå har jo så å si alle innebygd temperaturmåler, så da er det enklere å beregne. Men sånn generelt er trikset å ikke ta for mye te, og ikke la den trekke for lenge. Hvis du bruker posete, går det f.eks. med to poser til ei stor kanne vil jeg si. Bruker du løs te, er det en gammel regel som sier "en teskje pr person og en til for kanna". Jeg tolker "person" som "kopp" her. Men det er så individuelt! Jeg tar alt på slump. Men jeg har tenkt å lese meg litt opp på det, det ligger mye nyttig info der ute på nettet! :)

Populære innlegg