fredag, april 12, 2019

Glamorøs fredag

God morgen! Endelig er påskeferien her, bare noen få timer unna! Jeg gleder meg veldig. Og når den er over, kommer mai med haugevis av fridager og hageliv.

Dagens duft er Coco, det måtte bare bli den i dag, jeg drikker påskete og har i tillegg kjøpt et hekto fersk Orientens Paradis som jeg varierer med, jeg hører på Matteuspasjonen og ser på den kjempesøte påskepynten vi fikk med hjem fra barnehagen i går. En gul tovet kylling med øyne og nebb på rekke!

I ferien har jeg tenkt å lese, være ute i hagen, drikke mye te, fyre i peisen, gå ned til sjøen, høre på Radioteatret. Ingen videre planer om å sitte ved en datamaskin! Jeg kan derfor ikke garantere mange oppdateringer i bloggen, med mindre jeg får ånden over meg en dag. Beklager til alle dere som ikke synes det blir påske uten horror-stories fra påskekyllingene mine. Her kan dere mimre

Håper alle får ei fin påske, med senkede skuldre og frisk luft og langsomme tanker!

mvh
Glamourbibliotekaren

T sa...

Endelig påske! Selv i permisjonslivet har jeg telt ned dagene til feriestart. Det blir hyttepåske med storfamilien, gøy for store og små! Menyen er spikret i fellesskap, vi har nye spill og aktivitetsbøker klare pluss litt utstyr til et påskeverksted for barna. Men vi reiser først i morgen, så planen for dagen er trilletur i sola, kjøpe solkrem og påskegodt. Babyen sover, jeg drikker kaffe og vasker litt klær. Håper dere alle får gode påskedager!

Anaruh sa...

God fredag! I dag dro jeg på kontoret nesten utelukkende for å kunne dra herfra når arbeidsdagen er over. Da skal jeg kjøpe årets første pinneis, som har blitt en fast påsketradisjon for meg. For anledningen er jeg kledd i gulstripet genser, jeg har nylakkede negler og dufter av Yves Rochers vaniljeparfyme. Dette er duften av april 1995, som jeg har en voldsom flashback til for tiden. Koppen er fylt med sitronte og jeg hører på en gammel episode av Spillerom, hvor både favoritten Kjartan Fløgstad og min datters saksofonlærer er intervjuet.

Planene for påsken er omtrent som Glamourbibliotekarens; det blir bok og påskete, Matteuspasjonen, påskekrim i form av Poirot og Radioteateret, årets første seiltur og vår faste påskeutflukt til Hovedøya. Og mange turer i skogen for å plukke hvitveis!

God helg og god påske til alle sammen!

Ingrid sa...

God formiddag! Her på kontoret har jeg skjøvet noen lite fristende arbeidsoppgaver foran meg så langt det gikk, men nå må jeg til pers. Deretter blir det heldigvis påske. Planene er mye hygge med familie og venner, frisk luft og forhåpentligvis et solid innhogg i bokstabelen som ligger klar. Ønsker alle en riktig god påske!

Marianne sa...

God fredag! Kjenner meg igjen i at turen til kontoret, er motivert av turen fra :) Bare timer igjen så er det ferie! Både fjell og sjø, bøker, musikk, familie og litt alene på hytta blir bra. Påsken er en favoritthøytid for meg. Riktig god fredag og god påske til alle!

S sa...

Fin fredag!
Dagen startet ikke spesielt bra, da min tenåringsbarn oppførte seg ufint mot hverandre i morgenrushet. Men fikk roet meg ned på vei til jobb, og har nå fått unna mye som måtte bli gjort før jeg tar påskeferie. I dag setter vi kursen mot hytta med kun ett av tre barn, den andre kommer etter om noen dager og tredje (den voksne) kommer kanskje en tur. Kjenner det i hjertet at ikke hele familien skal være samlet slik vi pleier hele ferien, men forstår at vi går over i en annen fase når de blir store. Vi skal uansett være samlet i to uker i sommerferien, det er jo alltids en trøst.

Mine planer for påsken er strikking og lydbok, bok i papirformat, kaffe med utsikt, turer i frisk luft, rusling i fjæra og kanskje noen skiturer om været spiller på lag. Behøver å roe ned tempoet i noen dager, for jeg merker på kroppen at jeg er sliten. Skal bli deilig å ikke måtte forholde meg til klokka, men bare gjøre hyggelige ting når jeg vil.

Håper alle får en fin påske!

S

HildeSofie sa...

God glamorøs fredag! Jeg startet dagen med hotellfrokost i Tromsø, litt i ørska etter å ha sovet nærmere ti timer, hoho. nå skal jeg og min kollega snart ta en tur innom skuten jeg har tilbragt de siste fem døgnene i, så hun får se hvordan livet er ombord, og deretter blir det en liten lunsjkonsert på oss, før jeg etter hvert vender nesa mot hovedstaden igjen. Antrekket er rimelig casual (begrenset bagasjeplass), men fikk plass til en liten flaske La vie est Belle, det får stå for glamouren.

Planer for helgen: sove ut enda litt mer, og ta igjen litt pensum. Gå tur i sola og få varme i kroppen. Bestille billetter til en kort sørlandsferie. Lese aviser, og kanskje ta en tur innom Perchs for årets påskete?

God helg til alle!

slikejenter sa...

Jeg begynner å se slutten på noen veldig hektiske uker med reising og kurs og slike ting som drar ekstra energi. I helga skal jeg derfor - glamorøst nok - ta det med ro, pusle i hagen og pakke til påskeferie. Vi tar med datter nordover til besteforeldre og slekt og det blir veldig koselig. Håper på sol i nord :) planene i ferien styres nok delvis av barn, men det blir en del utetid, og så håper jeg å få lese litt og vært litt sosial også.

Men først - en relativt lang dag med mange elementer. I kveld vil jeg tjuvstarte påskekrimsesongen sammen med min kjære, og kansje en iskald ingefærøl. Og vi skal hente barnevogn i dag (et finn-funn) - det blir gøy!

Ønsker alle en riktig fin påske - min favoritthøytid! Lite plikt og mye kos (sjokolade! vår! krim! ro!). Håper alle får fine dager :)

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag! Jeg har småblomstret kjole fra Indiska, svart cardigan, nyvasket hår, blanke negler og Chanel på leppene - det er den ytre glamouren! Indre glamour ligger i at det er påskeferie om et par-tre timer, og i morgen skal jeg i bryllup. Søndag går turen etterhvert nordover på påskeferie; litt småbyliv og litt hytte-på-fjellet-liv. Tror det blir bra, særlig fordi jeg skal ha min firbeinte kompis med på alt.

God helg og god påske, alle som én!

E. sa...

Etter en vinter med barnehagestart og derfor en del sykdom på minstemann (og oss) er vi glade for at vi innleder helgen og påsken friske og raske! Planene er bare å slappe av hjemme med familien, gå turer, se en krim, lese litt og spise god mat. I dag tok jeg på blomster-øredobber, den fine svarte buksa og litt parfyme for å feire glamorøs fredag og påskeferie! God påske til Glamourbibliotekaren og alle andre!

Kammerpiken sa...

Jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det dere andre skriver: Oppgaver som er blitt skjøvet på, men som MÅ gjøres før kl. 3 og glede over hyggelige feriedager som ligger foran oss. Vi skal få med oss (forhåpentligvis) de siste dagene av vinteren her i Vesterålen. Så det blir hytte, legge bort klokka, trugeturer (tror sneen kan være ganske råtten), vafler hos Røde Kors på Ørnheia... Vi kjører på mandag, og før det skal jeg gjøre meg ferdig på jobb, handle litt, vaske klær og bake en kake. Tror det blir en appelsinformkake med melisglasur - fin å ha med seg i sekken. Vi kan nemlig ikke kjøre frem til hytta, men må gå nesten en time på ski, og da må man pakke med omhu'.

Riktig god påske til alle, og god helg!

Anonym sa...

Fin fredag! Misunnelig på de heldige dem som har ferie allerede fra i dag! Jeg skal finne påskeferiestemningen hjemme i dag, selv om vi ikke reiser på hytta før tirsdag. Det blir gule lys, påskete og krimbok på meg fra i dag, ferie eller ei ;) Helgen for øvrig byr på hjemmekos med nybakt brød, sene og lange frokoster og lesing.

Forrige fredag glemte jeg å rapportere, men da besøkte jeg Perch for første (men ikke siste) gang, takket være dine anbefalinger. Nydelig sted, og utsøkt mat og te. Takk for glamorøst tips.

God påske!

Elisabeth sa...

Kammerpiken: Jeg skal servere deg vafler på Ørnheia hvis du kommer en av dagene jeg er der! Så gøy!

Stine Arkeologine sa...

Vi sto opp til fredag, sol fra skyfri himmel og rødstrupesang i hagen, det er så glamorøst som jeg kan ønske meg det! Håret oppfører seg fremdeles nyklippet og jeg har kjole med prikker. Arbeidet går relativt lett i dag og jeg gleder meg til ei rolig helg hjemme før vi reiser på påskeferie til ytterkysten. Yngstemann har storslagne fiskedrømmer, så jeg kommer nok til å tilbringe store deler av påska på ei flytebrygge... Riktig god påske til Glamourbibliotekaren og alle dere andre her! :-)

instance sa...

Dagen startet hyggelig med påskefrokost i barnehagen sammen med minstemann. Hektisk innspurt på jobb før påskeferie, med et hyggelig avbrekk med kake i lunsjen. Ytre glamour er ganske oversett denne fredagen, men litt parfyme (Mon Paris fra YSL) og en fantastisk foundation fra Chanel gir likevel en liten følelse av å ha gjort en innsats. :D Jeg har planlagt og innkjøpt minimalt før vi farer til fjells denne påsken - så det blir intensiv planlegging i kveld og handling i morgen før vi drar. Påsken planlegges tilbrakt for det meste i ullundertøy fra Kari Traa og solbriller. Jeg har lånt inn påskekrim, funnet frem både fjellski og slalomski og krysser fingrene for stålende sol og silkeføre! God påske alle sammen!

Anglofilia sa...

Om ti minutter starter påskeferien her! Juhu! Været er helt knallfint, og det ser ut til at det skal fortsette gjennom hele påsken. Fantastisk. Det blir bypåske i år som i alle tidligere år, er ikke videre glad i snø, ski og denslags. Balkongen skal gjennom en liten klargjøring i helga, og så er det bare å nyte tilværelsen. Stabelen med (krim)bøker er høy, og regner med at det også blir koselig gjensyn med min gamle favoritt Poirot.Ønsker alle sammen en riktig fin påske!

Anonym sa...

Null glamour so far. Kjæresten murer og jeg drikker kaffe. Innimellom må jeg være håndtlanger så antrekket er tilpasset det. Solen varmer. Fuglene kvitrer. Dette er livet! Lover å ta på kjole til kvelden og fiffe megl litt opp for egen del og byggmester Bob. God helg. Mette

Inger sa...

En liten stopp på vei til hytta, der skal størstedelen av påskeferien tilbringes sammen med voksne barn og svigerbarn, fire katter og en hund. Snøen er borte, det er sol og fin værmelding. Så det blir nok noen fine dager. Jeg har kjøpt påskeliljer, stekt lammestek og bakt sitronkake på forhånd. Nå skal bare skuldrene senkes og feriedagene nytes. God påske til Glamourbibliotekaren og alle andre mer eller mindre glamorøse!

Ellen sa...

Nå har skuldrene senket seg, og påskeferien er i gang. Det er deilig. Glamouren består av gullsmykker, parfymen Everbloom og en kjempefin genser med blå blomster på. Men det er fortsatt kaldt, uteblomstene frøs i natt, så gode og varme klær er fortsatt viktig (iallefall på morgenen).

Blomsterbutikken var utsolgt på gule tulipaner, så det ble gule, oransje og rød roser, sterke og vakre farger som inspirerer! Og så ble det noen nye, blå stemorsblomster. Jeg er helt avhengig av friske blomster, det løfter både hverdag og helg.

Påsketeen fra Solberg og Hansen likte jeg godt. Det var den eneste teen jeg rakk å få tak i, heldigvis har jeg et godt lager med te i skapet.

Jeg tror det blir en fin påske, med venner, familie, turer, bøker og te. Jeg ønsker dere alle en fin påske!

Helga sa...

God kveld fra barndomshjemmet! Deilig å starte påskeferien her, mini var henrykt over at vi skulle til mommo og o-ha. Svært lite glamour i dag, har brukt dagen på å pakke og rydde før biltur. Men veldig fint å komme til ferdig middag og kjenne at det er deilig å komme seg litt bort.

Har en veldig glamorøs helg i vente - i morgen blir det kjærestetur med middag og overnatting på Lindesnes, på en viss undervannsrestaurant. Vi har venta over et år på dette, så det blir veldig gøy!!

Så er det så fint at det er påske, det blir deilig med rolige dager med familien, strikking, god mat, tid til ettertanke og en tur eller to i kirka. Og kanskje til sjøen for å koke påskeegg!

Alene sa...

Hei fine fredagsdamer!

I dag har det vært indre glamour som har vært fokus. En lang (men ikke spennende) frokost og på med «væreuteihagenklær» Jeg har puslet litt, men aller mest sitti i sola og lest. To venner tittet innom en liten time for å si god påske, mens vi drakk te og spiste Geishasjokolade.

Her er det som vanlig hjemmepåske, med mulighet for utflukter. Bøker, krim, påskeegg, kanskje grille på stranda og pludre med familie og venner. Store barn som kommer hjem er godt. Og vi har et par «gamle» fedre som absolutt er selvstendige, men ikke så flinke til å be eller komme på besøk. Tror det blir en fin, rolig og hyggelig uke.

Ha noen fine dager og stunder, hvor enn du måtte befinne deg <3

Ingerid sa...

Påske med storfamilien venter, men først en tur på jobb for å bevege bokmanuset et lite hakk videre. Antrekket var avslappet, men med Daisy bak øret. Hva jeg synes om den? Tja? Den er behagelig, den, men nå er jeg litt oppråd hva parfymer angår. Mulig jeg må spørre en viss Glamourbibliotekar om råd... etter påske. Nå er det pakking til fjell og fest og alt mulig som gjelder, og i morgen bærer det vestover. God påske til alle!

Kristin sa...

God glamorøs fredag! Gjorde en effort med klær og sminke for å være litt ekstra fin på jobb i dag - en koselig annerledes-dag før påskeferien. I morgen skal jeg lakke neglene i anledning påske og ferie, og til uka blir det kystpåske etter noen forhåpentligvis fine dager i hovedstaden først. God påske ønskes dere alle!

Glamourlegen sa...

Påskehilsen fra lørdagen :) Blir ingen påskeferie på meg men har fri neste helg, så det blir deilig uansett. Fredagsglam bestod i dobbelt bling i ørene med diamanter og smaragder, og litt ekstra fingerbling. Hadde på meg enkle jeans men byttet raskt til skjørt før jeg pakket barnehagebarn i bilen; ble svart cord fra Mads Nørgaard og albuekort gråmelert trøye fra Filippa K. Fikk kompliment fra ukjent kollega i gangen og noe uventet også fra min kjære den ettermiddagen; fint han har estetisk gullfiskhukommelse og ofte synes jeg har på meg ´nye´ fine klær :) Håret helt krise, vet ikke om jeg har vært hos frisør i år, så lengter til stuss i slutten av måneden. Mye sol (og vind) her, hatt mange fine timer utendørs med småsnellene i dag. God helg alle sammen, og god ferie til de som skal ha det :)

Oda sa...

God glamorøs helg - fredagsrapporten blir laurdagsrapport herifrå óg. Det vil dog ikkje sei at glamorøs fredag ikkje blei markert i går. Etter ein fin arbeidsdag skifta eg til min finaste stripete gensar, tok på raud lebestift og parfyme (Mark Jacob si Daisies eg har fått i gåve av ei grandtante). Helga blei brukt til middagsbesøk med påfølgande jazzjam ilag med ei god venninde. Vi har ikkje spelt saman på år og dag så det var jammen herleg å samspele litt igjen. Helga ellers blir brukt til lesing, sykkelmekking og å nyte sola. Min ferie byrjer onsdag og då berer det over til nordvestlandet. God påske til alle <3

Anonym sa...

Høres skikkelig bra ut - og jeg følger ditt eksempel. Små turer sammen med mann og barn, lese i sola på verandaen (hagen er foreløpig snødekt), strikke og te om kveldene foran peisen.
Med ønsker om en riktig god påske til deg og din familie! Samt til alle dere andre glamorøse lesere av denne nydelige blogg.
Påskehilsen fra Stine c";)