onsdag, mai 29, 2019

Alternativ hagevandring, del 2


Her står jeg halvveis oppi bergene på vei opp til lavendelhagen vår, og ser den andre veien. Dette er en av syrinene, og i bakgrunnen ser dere ei av hagens trapper, deler av kaos-plena, samt garasjetaket. (kaosplena er forøvrig klippet siden disse bildene ble tatt, så nå ser det mer ordentlig ut) 


Her står jeg ca midt i hagen, og nå ser dere syrinen fra motsatt kant. Et epletre til venstre, og et rett fram skjult bak en forsythia. Foran helt til høyre i bildet er rosebusken som klatrer bl.a. i buen over grinda vår, og det er jo bare et par uker til den blomstrer i all sin prakt! Da blir det teselskap, merk mine ord. 


Den gamle gule stikkende velduftende skotske rosen har rekordmange knopper i år! Jeg pleier å sitte på den store steinen med en kopp te, eller flytte meg lenger opp i bergene rett før sola går ned. 


En allium jeg hadde glemt! Hyggelig overraskelse. 


Ved verandatrappa har peonene kommet langt. Dette er de hvite med litt rosa i. Et annet sted i hagen har jeg mørkerøde i massevis - jeg talte knopper på lørdag, og i år kommer det 103 blomster. (Rekorden for noen år siden var 125!)

Kaprifol og klematis får vokse vilt rundt verandaen. Det er alltid like mye blomstring på innsiden som på utsiden. 


Verandatrappa. 


Et noe mer kaotisk hjørne. Det må nevnes at gresset har vokst intenst den siste uka! I alle fall, her er roser og lavendel og løytnantshjerter og peonknopper og riddersporer-to-be og diverse. 



Grinda vår! Gleder meg sånn til roser og klematis blomstrer her. 



Men her, kjære venner. Her er min store favoritt akkurat nå: Den vidunderlige kaprifolen som blomstrer på forsommeren. Vi har mange, de blomstrer til forskjellige tidspunkter - noen helt til frosten kommer - men denne er virkelig dronningen. Den fyller hele hagen med sin sødme om natta. Mer om det senere, tenker jeg!



Den har nettopp begynt å blomstre! Så vidt det er!




4 kommentarer:

Trude sa...

Oi oi! Gleder meg til å se bilder av 103 peoner! Imponerende! :-)

Stine Arkeologine sa...

Takk for titten! Så deilig med hager som bugner og gror i alle kriker og kroker! <3

Marianne sa...

Veldig hyggelig med hagevandring! Frodig og vakkert og morsomt med hagen fra nye vinkler!

Glamourbibliotekaren sa...

Trude: Lover å dokumentere! :D

Stine Arkeologine: Ja, det synes jeg også! Og her er det mange kriker og kroker! :D

Marianne: Så fint at du synes det! :)

Populære innlegg