tirsdag, juni 11, 2019

Glamourspørsmål fra leser: Second-hand


Det kom et spørsmål da jeg la ut dette bildet for noen dager siden, så jeg tenkte jeg kunne svare på det her!

Kaffekjerringa:
Her var det mye fint porselen! Regner med det meste er brukte skatter :-) Lurer litt på hvordan du får plass til alt du kjøper, og hvordan du tenker når du kjøper secondhand. Er terskelen lavere enn når du kjøper nytt? Selger du unna etterhvert? Det har blitt så enormt populært å gå på jakt i bruktbutikker, så jeg er bare interessert i å høre hvordan dere tenker dere som handler så mye. Takknemlig for svar! :-)


Hei og takk for interessant spørsmål! Det meste på bildet er brukt, det stemmer. Unntakene er den hvite mugga med juice; den kjøpte jeg hos Lille Valkyrien Kaffe- og Tehus her i vinter. Og brødkorga, den kjøpte jeg i på Notre Dame i København for femten år siden. Og ostehøvelen er også "ny", sikkert fra Ikea eller Jernia eller noe. Ellers er det en blanding av innkjøp fra Berlin, Paris og Nesodden, hehe. 

Sånn generelt ang. brukthandling: Jeg kan bare svare for meg selv, jeg følger ikke med på andres bruktshopping eller hva som er "trendy" å kjøpe nå osv. Det gir jeg virkelig blaffen i; jeg liker det jeg liker og bryr meg ikke om hva som stiger eller synker i verdi. Det vil si; jeg har jo merket at mye har gått opp i pris de siste årene, slikt jeg har samlet på i mange år, så da sier det seg selv at man må begrense seg i innkjøpet. Men jeg er så glad i formene, fargene og mønstrene man gjorde før, og føler ofte at det er mye mer sjel i slike gjenstander enn i mye av det nye man kan kjøpe i interiørbutikker. 

 Jeg har alltid likt å gå i bruktbutikker, på jakt etter et eller annet som jeg ikke helt vet før jeg finner det. Av og til har jeg konkrete mål, helt konkrete ting jeg ser etter. Det har blitt mer og mer sånn, rett og slett fordi jeg ikke har bruk for mer - ei heller plass i skapene. Jeg har ikke kjøpt noe særlig det siste året egentlig. Om sommeren når vi reiser rundt på ferie hender det jeg finner noen fine ting, som i 2017 da jeg kom hjem med dette på bildet:  



To fine engelske dyptallerkener perfekte for babygraut, et par tefat for å ha under blomsterpotter, treskei til matlaging, en rødrutete duk til hagebordene, ei super porselenskrukke med lokk for å ha te i, ei rund kakeform, et gryteunderlag i metall, en Sissel-fløtemugge til små blomsterbuketter, og en prikkfri Kockum emalje-form eller avlang skål eller hva man skal kalle det (Mini-traug?). Alt sammen har vært i bruk kontinuerlig siden jeg kjøpte det. 

For ca tre år siden tok jeg en razzia og solgte en del på Finn. Det var primært slike retro-klassikere fra Stavangerflint og Egersund, populære serier som jeg aldri brukte men som jeg visste var av interesse for andre. Man har jo begrenset skapplass, og det er ikke noe gøy å fylle opp hyllene i boden med ting jeg ikke skal bruke jevnlig. Jeg tenker bruk når jeg kjøper noe. Det er ikke antikviteter som skal stige i verdi, de skal ikke selges videre, det er vi her hjemme som skal bruke dem. Da blir de vaska i oppvaskmaskin, selv om ikke alt nødvendigvis har godt av det. Men slik er hverdagen her. Alt som står framme i hyllene mine er i bruk, titt og ofte, og det samme med det som er i skapene. Ingenting står og støver ned. 

Så for å oppsummere: Jeg kjøper veldig lite siden jeg har så mye fint jeg er glad i og bruker mye, så det skjer vel bare når jeg kommer over noe jeg trenger eller har lett etter lenge. Nye ting kjøper jeg enda sjeldnere. Du får spørre andre som handler mer enn meg! :)  Håper det var svar på spørsmålene dine! 

Her er noen bilder av noen ting jeg har kjøpt eller arvet i årenes løp: 



Tekopp kjøpt brukt, messinglysestaken likeså, vase arvet av naboen, duk arvet etter mormor. 


Teservise til fem med matchende fat og kanne, engelsk porselen (Olde country castles) fra bruktbutikk. Alltid ønsket meg et sånt, ble yr av lykke da jeg fant det i 2016! Hekleduk etter min datters oldemor, hvit 40-tallsmugge fra Arabia som jeg fant i 2015 og har brukt nesten kontinuerlig etter den tid. Perfekt for blomster!


Sommeren 2016 kom jeg hjem fra svenske landeveier med dette: Pent broderte kjøkkenhåndklær, putevar og en gul duk, en bjørn og et rådyr som står på rommet til datteren vår, en blomsterpotte med fint rosemønster, to Gröna Anna og to flytende blå-asjetter, samt en bunke flickböcker! Fornøyd. 


Sas-flyvertinnebagen min! Brukt på utallige weekendturer! Tror jeg betalte 35 kroner for den for ti år siden. 


Figgjo Sissel i gult fra ulike markeder - tror jeg kjøpte kanna et sted, koppen et annet og tefatet et tredje. Benny Motzfeldt-vase fått av mamma, hun kjøpte den på 70-tallet. 


Slike små bilder! Én euro på mitt yndlingsmarked i Paris. 


Gustavsberg Ceylon tekanne og kopper, kjøpt for tilsammen en hundrings i Arvika for mange år siden. 


Disse skjøre koppene! Fra en bruktbutikk i Falun i Dalarna sommeren 2007. 



1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for dette fine innlegget! For fin inspirasjon - og som vanlig gir mye rom til ettertanke. Jeg er med årene også blitt mer og mer glad i tingene mine, som du så fint pleier å si. Og jeg setter mer pris på det gamle, det med sjel i. Jeg var glad da jeg arvet en teak-hylle (veggopphengt, slik som din) fra min kjære bestemor. Samt et te-service til 12 personer, som er så pent behandlet og har så mye fin historie med seg.
Hilsen fra Stine c",)

Populære innlegg