fredag, april 17, 2020

Glamorøs fredag


God morgen!
De tynne sommergardinene er allerede hengt opp, og blafrer lett ved verandadøra som såvidt står åpen - det er ennå kaldt ute, men jeg måtte bare stå der litt og inhalere frisk luft. Kun fuglesangen høres der ute. Her inne akkompagneres jeg av en plingende rangle. Om ikke lenge er det tid for dagens første trilletur. I morgensol! Herlig. Skulle gjerne ikledd meg en syrinhatt som Audrey har, men jeg håper den lar vente litt på seg - alt trenger ikke blomstre samtidig. (Noen som bor på Bislett og kan bekrefte om den ved bussholdeplassen i Sofiesgate blomstrer nå? Den er alltid først ute!)

Her i hagen har magnoliatiden akkurat begynt, hurra! Og snart blir det morelltre i fullt flor, og det er jo litt trist at hageselskapene må utsettes. Vi pleier alltid å invitere inn omtrent daglig i blomstringen, for det er så himmelsk å sitte der under den hvite skyen av blomster og snuse inn duften. Men det er bare en biiiiitteliten konsekvens av alt som skjer nå, ikke noe å klage over, og vi skal jo absolutt sitte der selv og drikke te. Dekke på like pent, legge på duker og fint gammelt porselen, akkurat som om vi hadde vennene våre rundt oss. Og apropos: Jeg savner vennene mine! Så rart å ikke ha møtt noen av dem på over en måned. 

I dag er det glamorøs fredag, og jeg er iført smale jeans og en skjorte, Chanel no. 19 (vår-Paris-parfymen min, og i følge Instagram var jeg i Paris på denne dagen både for to og fire år siden), og håret er oppsatt. Den første kanna for dagen inneholder Fortnum&Masons ferskente. Planene er veldig veldig løse, som jeg liker det. Vi tar det som det kommer. Kanskje bake brød. Kanskje en tur i hvitveisskogen. Men hagearbeid skal jeg helt sikkert prøve å få til. Det er noen aurikler som trenger mer jord, og vi skal snart lage et par nye bed, så vi må se litt på løsninger før vi går i gang. I kveld blir det pizza, og hele dagen skal jeg spille vårplater!

Ha en fin arbeidsdag dere som jobber ute eller hjemme, ha en fin dag dere som har fri. God fredag!

mvh
Glamourbibliotekaren

P.S.


Gårsdagens improviserte banan-blåbær-vanilje-kake, på vintage porselen (dvs glassware) med sølvtøy og pen gammel brodert duk fra Paris (dog ustrøket). På en helt vanlig torsdag uten gjester, bare meg selv og mann og barn. Sånt må man gjøre nå i denne unntakstilstanden. Og glede seg til man kan invitere hjem venner og familie igjen. 

22 kommentarer:

Maje sa...

God fredag! Her på Gjøvik er det lettskyet og pent vær, men fortsatt litt for kaldt til å ta møtene ute på morgenen. Jeg har grønn, blomstrete topp som jeg har sydd selv og Elisabeth Arden Green Tea i dag. Veldig vårlig. Etter jobb skal det ryddes litt inne, nye duker og puter skal på og det skal lages pizza i kveld. Ungene har satt salat i plantekasse og vi håper at vi snart ser noen små spirer. I helgen har jeg tenkt å sy litt, bake med ungene og ellers bare ta livet med ro.
Håper alle holder seg friske og raske. God helg!

Alene sa...

Takk for at du minner oss om at det er fredag og helg. Det er jo ingen ting som nyanserer dagene, så viktigheten av å skape festdager er der.
Forsøker å ikke fly i butikken hele tiden, så i mangel av brød ble det joghurt med to forskjellige granolaer....og vann!

Siden det da tydeligvis er fredag vil jeg lage med en kopp te, Thé des Lords fra Palais des thes. Te i nydelige stoffposer i en nylaget keramikkopp laget spesielt til meg. Å støtte lokale kunsthåndverker er en glede og et fantastisk påskudd til å kjøpe enda en vakker kopp! Synes det er like mye seremonien med å lage teen og velge kopp som gir meg glede.

Er heldig og bor her solen har gledet oss i evigheter, så i dag vil jeg ut i hagen. Det er så hyggelig å stelle i stand i solkroken med blomster, puter og farger. Ting må gjøres, men jeg har ingen problemer med å bare nyte. Se at ting har forandret seg siden i går. Blader spretter ut, vårblomster begynner å komme. Ungdommene ( to skjærer) hopper rundt og sjekker nyskjerrig alt, mens jeg lurer på om stolene trenger et malingstrøk.

Ha en deilig dag!

Ulla-Britt Waagaard sa...

Kjære Glamourbibliotekar! Jeg er så lykkelig over at du har tatt opp bloggen din igjen! Jeg oppdaget det plutselig i uka som gikk, og ble så glad at jeg løp rundt i hele huset og ropte HURRA HURRA HURRA! Dette er den beste gavepakken jeg kunne få i disse Coronatider. Veldig takknemlig over at du prioriterer dette nå som du har to små. Jeg kommer akkurat inn fra frokost på terrassen med utsikt over den glitrende Øymarksjøen. Antrekk Kari Traa ullundertøy. Skal gå en runde ned til brygga som vi fikk satt ut i går. I skråningen ned til vannet konkurrerer blåveis og hvitveis om å blomstre fram det tetteste teppet. Etterpå skal jeg begynne å rydde opp i bedene rundt huset. Om kvelden i skumringen står vi på en liten topp og ser forventningsfullt opp mens vi venter på rugdetrekket. I det hele tatt! Dette er en fantastisk tid! Jeg er så takknemlig over at vi er friske og spreke pensjonister som bor i vårt eget naturparadis med god avstand til tettbygde strøk. Tenker på alle som har det tøft nå. Ønsker alle en nydelig helg!!! Et så takknemlig at denne nydelige, kloke og livsbejaende bloggen er tatt opp igjen. Det er balsam for sjelen i disse dager!

Oda sa...

God glamourøs fredag!
Eg veit akkurat kva syrinbusk du meiner, Glamourbibliotekar. Den pleier eg vanlegvis å gå forbi når eg er ute på jobb. Eg oppdaga den for første gong i fjor og vart nesten litt sjokkert over kor tidleg det var mogleg for ein syrinbusk å blomstre. Håper nokon her kan bekrefte om den blomstrar!
Eg er kledd i mi gammalrosa bomullsskjorte og jeans, samt min kjære si Levisjakke. Enn så lenge har dagen bestått av kontorjobbing og pianospeling. Eg er så heldig som har fått lov til å byrje og bruke kontoret mitt igjen, og ein musikkteraput sitt kontor bestå jo av mykje instrument å boltre seg i. Så sjølv om eg ikkje får brukt dei i behandling akkurat no er det godt å kunnes ette seg ned og spele for seg sjølv. Helga har enn så lenge ingen planar - kanskje blir det tur i marka, kanskje får eg møtt ei venninde i ein park. Forhåpentlegvis får eg bakt surdeigsbrød og lese vekas lekse i Salongens lesesirkel. Ynskjer i alle fall alle er herleg helg i denne merkelege tida <3

Anonym sa...

God fredag, alle sammen! Her er det hjemmekontor med ekstra god frokost og lunsj og god arbeidslyst før helg. Huset er allerede rengjort, så når arbeidsdagen er over gleder jeg meg til å synke ned i sofaen med en bok eller to og en luksuskaffekopp. I helgen skal vi ikke gjøre noe spesielt, kanskje rydde bort litt vintertøy og se over vårgarderoben. Litt nytt (brukt) er innkjøpt fra Tise og jeg gleder meg til å henge det inn i skapet.

Marit K sa...

God fredag fra Trondheim. Siste timene på jobb før hjemmekontor tar over i neste uke. Jobbantrekk er casual i dag, ingen møter. Men rød leppestift er på - alltid. Skulle gjerne syslet i hagen i helgen,men grunnet snø så utgår det. Men det blir ski. Ski både lørdag og søndag. Vårskiturer er jo de aller beste, så sånn sett ser jeg stort på de nye snøfallene som ligger der H V E R morgen. En god helg ønskes dere alle :)

Maren sa...

God fredag! Her er det hjemmekontor med blomstrete bluse, nytt skjørt og Daisy-øredobber. På bordet har jeg både tulipaner og hvitveis. Jeg drikker nyinnkjøpt te, sola skinner og vi har planer om å gå en tur i det fine været. Jeg liker å kjenne på en deilig fredagsfølelse selv om ting er som de er.

Kammerpiken sa...

God fredag alle sammen! Så utrolig hyggelig å møte dere igjen! - Og kjære Glamourbibliotekar: Tusen takk for at du har åpnet bloggen din, - dette var aldeles deilig!!! Her i nord har det vært en h*** vinter med masse sne og voldsom vind. Vi satser på at de/den som styrer været gjør dette for at vi skal holde oss inne!! Jeg sitter alene på jobb bak stengte dører og savner lånerne veldig! Det er så stille... Men vi har det bra! Og i dag blir det pizza og rødvin, og i morgen har bakeriet åpent noen timer, så da blir det ferske kaker til kaffen. I morges så jeg et av de aller tidligste og hyggeligste vårtegnene: en stor flokk med hvite og lubne snespurv! De ser ut som vanlig spurv bortsett fra farven, og så "bader" de i sneen! Prøver å holde hår og hud i fin stand selv om jeg nesten ikke treffer noen; ny sminke og greier! Bortsett fra at jeg har sluttet å farve håret (litt skummelt!) og er utrolig sår på hendene etter vask og sprit og vask og sprit. Men helg blir det, og vår blir det! Riktig god helg til dere alle!

Anonym sa...

God fredag alle! Jeg har blå silkebluse og mørke smale jeans. Hadde en rolig morgen med aviser og frokost. Rolige morgener er det beste jeg vet. I dag har jeg lyst til å ferie fredagen med alt jeg har lyst på. Kake, sushi, sol i ansiktet, utsikt ut over sjøen. Sitter med litt kontorarbeid nå, mens jeg hører på mine favoritter på Spotify. Kom over en vakker sang av Mikael Wiehe. "Var inte redd mitt barn " Riktig god helg alle sammen!

Marianne sa...

Sol ute, sol inne, sol i hjertet, sol i sinnet... Ikke alle fire er på plass, men pytt. Det er nå i alle fall fredag! Dagens glamour er nye joggesko som skal på etter arbeidsdagen. Jeg er på overtid med å kjøpe møbler til min nye balkong. Etter lang tids leting på Finn.no har jeg innsett at dette må kjøpes i butikk, men så kom det heldigvis et salg :) Noen prosenter her og der hjelper på. I tillegg blir det en fin spasertur til butikken i finværet.

Har ikke drukket te ennå, men det kommer. Har fremdeles mye fra Fortum & Mason stående i skapet, og så er Palais de The åpen på Majorstua og skal få et besøk til uka.

Riktig god helg til alle!

Alice sa...

For et løft å lese om alle de glamorøse fredagene som lages der ute! Her startet dagen med en herlig morgentur, blant annet forbi de etterspurte syrinbuskene i Louises gate, som er helt på randen av å bryte ut i etterlengtet, lilla prakt. Dagens glamoureffekter her i gården er en pen skjorte og røde lepper, samt fredagsfin body på babyen - og ikke minst: en bakgård som bader i deilig sol og med trær som har fått et svakt, grønt skjær over seg.

God fredag til alle!

Anonym sa...

God fredag til alle sammen! Her er hjemmekontoret i virksomhet, mens hjemmeskolen er avsluttet for i dag og elevene sendt ut på sykkeltur. Jeg husket glamorøs fredag i dag tidlig og fant fram en gammel favoritt, linskjortekjolen, i tillegg til at håret ble fønet og stelt litt ekstra. Dette gir enda mye mer mening i disse dager enn før! Andre fine ting: Nybakt brød til frokost, tulipaner som straks springer ut i bakgården, og en pakke med ny neglelakk, dusjsåpe med lavendel og favorittkremen som er på vei i posten. Det er stas å vente på. Lotta

Frøken Desibel sa...

God fredag!

Den føles sånn middels glamorøs i dag da jeg har selvdiagnostisert akutt bursitt i venstre skulder og våknet med intense smerter i natt. Har mest lyst til å kappe av hele venstrearmen nå, men egentlig ikke. Jeg har følgelig tatt på meg klær som er lette å ta av og på og det ser ikke spesielt flott ut.

I forbindelse med tingenes tilstand (korona, ikke skulder) har jeg midlertidig flyttet ut av Oslo og hjem til mine foreldre der jeg får tilgang til hage, skog og svaberg. Det er jo fint:) I morgen tenkte jeg å løpe World5k, der alle som vil delta løper 5 km kl. 12 lokal tid. Når man ikke kan delta i løp med det første så er det flott med alle de virtuelle løpene som dukker opp.

Håper alle får en finfin helg!

Elisabeth sa...

Åh! God glamorøs fredag, om enn uvanlig sent fra denne kanten. Jeg har hatt en intens arbeidsdag og endte med et par timer overtid på tampen - men jeg klager ikke; jeg er sjeleglad jeg har en jobb og at den er av en type som ikke må permittere folk. Tross alt.

Våren her er ikke i nærheten av å være like langt som i Oslo, skjønner jeg. Men jeg gleder meg over at plenen nesten er snøfri og at jeg stort sett kan gå i joggesko når jeg lufter hunden og/eller meg selv. Dagens glamour ligger i en god dusj med etterfølgende velvære, samt at det føles luksuriøst å ha ei venninne som på eget initiativ henter hunden og tar ham med ut på tur i flere timer! Det var også glamorøst å ha nybakt brød til frokost (bakt sent i går kveld).

Nå skal jeg lese hva andre glammer opp dagen med, og så skal jeg nyte at det er HELG. Endelig!

Emma sa...

God fredags ettermiddag. I dag har jeg startet dagen grytidlig med å snuse på scilla og perleblomster i krukkene på verandaen- gjett om jeg er glad for alle løkene jeg la i frostsikre potter i fjor høst. Ikke visste jeg da hvor mye glede de skulle gi nå som det ikke er så lurt å gå i blomsterbutikker, og en av yndlings parkene mine må holde stengt. Så har vi altså have på verandaen! Heldige meg. Og så har jeg begynt på pakken med Grønn te med sitron i dag, det er min yndlings te om våren, og kjentes veldig fredags glamorøst ut. God helg alle sammen, hilsen fra Emma

Helga sa...

God fredag fra barsel! Dagens glamour består av sykehusskjorte, fødefjes og en liten bylt på brystet, som snart er 12 timer gammel. Kjipt å være helt alene her, savner både pappaen og storebroren til han nye karen, men det er godt å ha ro og komme litt til hektene igjen.

God helg!!

Emma sa...

Gratulerer så mye, håper du snart er trygt hjemme hos familien din. Nyt dagen og den lille bylten din.

Inger sa...

Her er det nystekt Quiche og salat, ferskenfargede roser på bordet og påskeliljer og perleblomster i bedene i vår lille hage. Og i går kom linerla! Jeg gleder meg over sol og vårtegn, det er en av flere gode sider ved å bo sør i landet. Fredagsglamouren er nedtonet, men jeg er nydusjet etter en deilig tur i skogen, har stripete topp, jeans og mine kjære perlesmykker. I morgen blir det dagstur til hytta for å gjøre litt nødvendig vedlikehold, utover det tar vi helgen som den kommer. I «normale» tider treffer vi venner og familie, nå blir det mer telefonkontakt.
Gratulerer til Helga med ny baby! Og god helg til dere alle.

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Tusen takk for alle fine rapporter! :)

Helga: Ååååå!!!! Barsel! Mitt yndlingssted! Gratulerer så mye med ny baby, for en nydelig følelse det er <3 (og de skjortene er jo virkelig supercomfy!)

Stine Arkeologine sa...

Så mye koselig å lese om her! Her i huset har roen senket seg etter en lang dag, og nå sitter jeg i godstolen og har rigget meg til med en stor kopp te og den siste biografien om Sylvia Plath som nettopp kom i postkassa. Dagens glamour har ellers vært tur i sola med kåpe i stedet for allværsjakke mellom regn/snø/haglskurene! Det var utrolig deilig, og jeg kom meg akkurat inn døra igjen før neste skybrudd braket løs. Og så har jeg vært på handletur (en stor hendelse i disse tider) og da kjøpte jeg en stor bukett tulipaner. Fin dag! Håper dere får ei fin helg alle sammen! Gratulerer så mye til deg, Helga! <3

Ingerid sa...

Så koselig! Jeg hiver meg på i siste liten og gratulerer med ny baby til Helga!
Her på hjemmekontoret/hjemmeskolen har det vært en fin fredag. For første gang på fem uker har jeg vært innom kontoret, hentet bøker og te - skiller mellom "kontor-te" og hjemme-te, nemlig. Så i dag var jeg gjenforent med Kustfägring, innkjøpt i Gøteborg i høst. Ellers er det hvitveis på bordet, vi hadde taco, barna kjempet seg gjennom skoleoppgavene, og i kveld har vi hatt quiz. Helgen bringer sol og tur, det skal bli så bra! God helg til alle!

Anonym sa...

Gratulerer så masse til Helga og familien! Sen rapport fra meg, glamorøs fredag har gått over i lørdag. Iførte meg skjørt og fin sminke i morges i anledning dagen, og har fått varer jeg hadde bestilt fra både Lille Valkyrien og Yves Rocher i posten idag, så nå ser jeg frem til en glamorøs lørdag og søndag også! Med god kaffe og ditto parfymeduft:-) Må innrømme at jeg er litt for flink til å finne unnskyldninger for hyggelig nettshopping for tiden... Den mer ikke-materialistiske glamouren var en nydelig kveldstur på nesten 7 km, med spennende podcast på øret, svarttrosten i bakgrunnen - og fremdeles litt sollys da jeg kom hjem kl. 21. God helg alle sammen! Fra K.

Populære innlegg