lørdag, april 25, 2020

Hagevandring 25. april


Etter morgentrilleturen satte jeg meg i hagen med dagens Klassekampen/Bokmagasinet og en kopp te, og hørte på fuglesangen. Jeg så meg rundt, og fant ut at det var på tide med en hagevandring her i bloggen! På bordet stod en bukett vårkjærminne fra i går. 


De er så fine!


Magnoliaen er praktfull nå. Dufter godt, særlig om kvelden!




Og det gjør jammen også morelltreet. Så glad for at blomstringen er i gang! 


Plommetrærne blomstrer også. Gleder meg til å spise plommer i sommer!


Neimen! Tittei!





I bedet under magnoliaen vokser det mange typer primula, litt duftfiol og annet fint. Etterhvert pleier det å bugne av ringblomster her. 


Kuleprimulaen er blant mine yndlinger fra barndommen. 


For ikke å snakke om Maria Nøklebånd. Primula Veris!


Og aurikler. 



Forglemmegei er en takknemlig blomst til buketter! De vokser nærmest vilt her. 



Svibler blant peonene. 


Den lave gamle mørkerøde peonen som alltid kommer først, har allerede solide knopper. 


Mange sånne! Elsker påskeliljer av alle slag. 



Syrinene har knopper også, men disse kan gjerne vente litt. Syrinen hører siste halvdel av mai til i mitt hode. Og juni. Da skal jeg drikke min franske syrin-oolong!


På verandatrappa har vi krukker med ymse i, og kaprifolen har begynt å slynge seg rundt rekkverket. 


I går var det kaldere enn på noen dager, men vi måtte sitte ute allikevel. Morelltreet skal hylles hver dag i blomstringstiden, gjerne med kake.


I går ble det en sitron- og valmuefrøkake med frosting full av zest. Og gule stemor mest til pynt. 



Og apropos stemor - disse er de aller fineste av alt. 



6 kommentarer:

Aiaia sa...

Takk for titten! Jeg er nabo til botanisk hage i Oslo , men den er stengt. Så får heller kikke litt her. God lørdag.

Sammy sa...

Nydelig! Her vasser vi fortsatt i snø, så det er fint å få en sniktitt på våren.

Inger sa...

Takk for fin hagevandring!

Irene sa...

Så nydeleg hage, takk for titten!

Glamourbibliotekaren sa...

Aiaia: Ja, det er så trist (men forståelig så klart) at den er stengt. Bra min hage kan erstatte noe :)

Sammy: Får håpe snøen smelter snart! :)

Inger: Bare hyggelig! )

Irene: Takk for det! :)

Sol sa...

Helt, helt nydelig. Tenk å ha en hage som din!

Populære innlegg