mandag, januar 23, 2006

Glamourspørsmål fra leser: Håroppsats med brudekrone

Hei Glamourbibliotekaren!

Jeg skal gifte meg i høst, og jeg heller veldig mot å bruke bunaden min i bryllupet. Den har fine høstfarger i seg, og sjøl har jeg rødbrunt hår som for tiden er sånn halv-langt (men det er jo enda tid til å endre på dette den ene eller andre veien).

Til bunaden min hører det med ei brudekrone. Ikke ei stor brudekrone som man gjerne ser på bilder fra bryllup i innlandet sør for Dovre, men ei bittelita ei. Den veier bare 100 gram, er 9 cm bred og 6 cm høg. Den er altså ikke tung å bære, og er vel nesten å regne som ei skikkelig stor hårnål?

Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal ha håret under/rundt denne brudekrona. Jeg har lett masse på diverse nettsteder, men savner noen gode tips på hvordan en skal se fin ut med bunad. Det krever en ikke så "opp-dolla" stil (syns jeg), men samtidig vil man jo gjerne være så vakker som mulig - og oppsatt hår er et must! (Til tross for den gamle "bunads-skikken" om at dette er den eneste dagen bruden kan ha utslått hår offentlig!)

Krona må vel sitte midt oppe på hodet. Eller blir det morsomt hvis den er litt på skrå? Jeg har en stor kvervill (hjelp hvordan skrives det?) i panna, og kommer nokså sikkert til å kjøre sideskill på et eller anna vis.

Kjære glamourbibliotekaren, kan du hjelpe meg? Vet du om noen gode nettsider som viser brudekroner, ikke diademer? Og hvordan kan man være glamourøs på norsk?

Vennlig hilsen Marte Kristine


Kjære Marte Kristine,
Gratulerer med bryllupsplaner! En stor dag hvor glamouren krever ekstra planlegging. Bunad er et bra valg - passer bra til årstiden og hårfargen din! Du har sendt med et bilde av en hårfrisyre du kunne tenke deg hvis du ikke skulle ha krone - jeg legger det herved inn her, så alle kan se:



Nå vet jeg ikke hvordan denne krona ser ut, eller om du har tenkt å ha håret igjennom den eller bare la den "ligge på toppen"- men sistnevnte er kanskje mest aktuelt? Isåfall står du ganske fritt til å gjøre hva du vil. Jeg tror du kunne få til en slags variant av denne frisyren på bildet, selv med krone. Kanskje ikke det hjerteformede oppsettet bak, og kanskje heller med sideskille hvis kvervillen din krever det, men en slags "light-versjon" uten blomster der flettene møtes i en knute istedet for et hjerte, sånn at krona fremdeles blir hovedfokus. Ellers tror jeg en helt enkel glatt oppsats med sideskille og litt lav knute (altså uten fletter) kunne vært fint også - bunaden har såpass mye pynt antar jeg, og krona er bokstavelig talt krona på verket, så da kan det være fint om håret ligger der som en skinnende vakker "base" for krona (i stedet for å ta opp konkurransen om oppmerksomheten). Noe a la det
kronprinsessen hadde kanskje.

Når det gjelder makeup, bør du gå for en naturlig look der også (se på alle konfirmasjonsbilder fra åttitallet, så vil du forstå at mye sminke og permanent osv passer dårlig sammen med bunad, hehe..). Diskret øyenskygge, mascara, litt blush i kinnene og en rødrosa lipgloss tror jeg blir fint.

Jeg tror i allefall at en slik look (altså både enkel frisyre og makeup) vil bli svært glamorøs, ikke føles "opp-dollet", og den vil fremheve ansiktet ditt - som helt sikkert vil stråle av lykke!

mvh Glamourbibliotekaren.

p.s. Når det gjelder brudesider på nettet osv, har jeg ikke funnet noen bra foreløbig - men jeg lover å si fra når/hvis jeg gjør det. www.theknot.com er vel noe av det mest amerikanske som finnes, men hvem vet - kanskje du finner noe av interesse der.


Ingen kommentarer:

Populære innlegg