mandag, mars 12, 2007

Jeg har blitt tagget igjen...

Glamourbibliotekaren i lesesalen på New York Public Library, Bryant Park

...og ettersom det handler om bøker, og jeg tross alt er bibliotekar, tar jeg utfordringen denne gangen. Ok:

1) Hvor mange bøker eier du?
Aner ikke, men de tar opp nesten en hel vegg i stua. La oss si 14-15 hyllemeter (uten skillevegger). Tar jeg med barnebøkene som fremdeles står hjemme hos mamma og pappa, blir det noen meter til. Jeg har gitt bort en del til loppis oppgjennom årene; bøker jeg har lest og som jeg vet jeg ikke kommer til å lese igjen.

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?
En bunke barnebøker på Mammutsalg med tanke på jul og bursdager. Til meg selv: Den siste til Marian Keyes; "Anybody out there". Ukene rundt påske er for meg chick-lit-tid, ikke krimtid.

3) Hvilken bok var den siste du leste?
"Et livs musikk" av Andreï Makine, som handler om en pianist i Stalintidens Sovjet som måtte forlate familie og flygel og livet sitt og gå undercover som soldat for å berge livet.

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.
Jeg leser sjelden bøker flere enn to ganger nå i voksen alder, men de jeg husker å ha lest flere enn to-tre ganger i yngre år, er Beatles av Saabye Christensen, Alle vi barna i Bakkebygrenda, samtlige Ole Lund Kirkegaard-bøker, Tante Gummiguttas nye hus, og muligens en av Jane Austen-bøkene.

5) Oppfordre andre til fylle ut dette i sin blogg:
Øøøh. Den som vil. Og gjerne Bookhouse Girls!

3 kommentarer:

Anonym sa...

1) Hvor mange bøker eier du?
Maaange!
Hele stueveggen (seks meter?) er dekket av bøker fra gulv til tak. Er veldig glad i dem, og synes det er veldig fint med bøker sånn rent interiørmessig også. Så det kunne ikke falle meg inn å kvitte meg med noen.. Og flere skal det bli!
(I tillegg er boden full av fagbøker fra studiene våre)

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?
Kjøpte en del på Mammut. Blant annet den siste fra Tore Renberg. Og to av Johan Harstad.

3) Hvilken bok var den siste du leste?
Thomas Mann: Buddenbrooks. Anbefales!

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.
Leser sjelden bøker om igjen, men de første jeg tenker på er Beatles og Halvbroren av Lars Saabye Christensen, Buddenbrooks av Thomas Mann, Det jeg elsket av Siri Hustvedt, Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg og Kjærlighet av Hanne Ørstavik.

Anonym sa...

1) Hvor mange bøker eier du?


Altfor mange tenker samboerne mine, som hjalp meg å flytte i august :-)

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?

an evening of long goodbies av paul murray

3) Hvilken bok var den siste du leste?

A Life Stripped Bare av Leo Hickman ...med undertittel "my year trying to live ethically".

Boka beskriver Hickmans personlige "etiske" eksperiment. Forsøket går over over ett år og snur mer eller mindre opp ned på livet til Hickmann og familien.

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.


Louise Welsh - The Cutting Room
Oscar Wilde - The Picture af Dorian Gray
og Richard Ellmanns biografi om Oscar Wilde...

Anonym sa...

Jag har antagit utmaningen! Det var riktigt roligt att minnas sina tonårsläsupplevelser:) Resultatet finns på min blogg.

Populære innlegg