fredag, juni 13, 2008

Clueless i kveld


Amy Heckerlings Clueless vises på Cinemateket i kveld i deres high school-serie. Denne filmen så jeg tre ganger på kino da den kom i 1996 og jeg har nok sett den minst én gang i året siden den gang. Egentlig burde man ha en Clueless-håndbok, for den er så stappa full av popkultur-referanser som kommer på løpende bånd. Det er stadige paralleller til Jane Austens Emma, dog i en *noe* annen setting.

Alicia Silverstone gjør sin beste rolle i denne filmen, og Dan Hedaya er strålende som hennes advokatfar Mel Horowitz som lærer henne å forhandle seg ut av enhver knipe (som f.eks. dårlige karakterer).

Jeg tror jeg må finne fram "All The Young Dudes" allerede nå - her i Mott the Hooples versjon.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vil du være så søt og informere om hvilken kanal den går på? Og når? :)

Glamourbibliotekaren sa...

Det er på Cinemateket i Oslo - altså ikke tv :)

Anonym sa...

den er så bra! jeg så den på flyet til san fransisco første gang, og den fungerte helt fint som inspirasjon til shopping! kanskje skaffe barnevakt og dra på Cinemateket ...

Anonym sa...

Haha, jeg så den nok bare en gang på kino, men ser på den HVER gang jeg oppdager den på tv. Synes den er så bra, så bra. Høydepunktet for meg er kommentaren om Hamlet - "I know my Mel Gibson!".

Glamourbibliotekaren sa...

Heather: It's just like Hamlet said, "To thine own self be true."
Cher: Hamlet didn't say that.
Heather: I think I remember Hamlet accurately.
Cher: Well, I remember Mel Gibson accurately, and he didn't say that. That Polonius guy did."

:-D

Populære innlegg