torsdag, oktober 09, 2008

Glamourbibliotekaren snakker penger og forbruk

Yippeee! I'm RICH!!



Økonomien er ustabil og renta går opp. Island går konk. Børsen stuper. Jeg antar dette vil påvirke flere av oss - så nå gjelder det å tenke litt forbruk. Eller mer spesifikt: Å få forbruket ned. Noen mener kanskje vi bør fortsette å shoppe som galninger for å holde hjula i gang, men det argumentet kjøper jeg ikke.. (hehe)
Istedet for å heve pekefingeren, har jeg i dag tenkt å komme med noen tips. Ikke sånn "bytt mobilabonnement" osv, det får andre ta seg av. Men å la være å bruke masse penger er slett ikke vanskelig. Også blir man så fornøyd og stolt av seg selv. (I tillegg kommer man i bedre form av disse tipsene - slettes ikke dumt det heller)

  • Å møte venner på kafé er veldig koselig, men å invitere hjem er enda koseligere! Særlig om man baker noe i tillegg. Billigere er det også, totalt sett. Morsommere. Og man kan bestemme bakgrunnsmusikken selv, og slipper Katie Melua omatt og omatt.
  • Alternativt: Gå en tur med en god venn. Frisk luft, naturopplevelse, koselig.
  • Å gå til jobb burde alle klare som bor 45 minutters gange (eller mindre) unna jobben. Det er gratis trim, man våkner ordentlig, man kan høre på musikk eller podcaster eller radio, og man slipper å stå trangt på en buss i rushtrafikken. Finn alternative ruter, kanskje er det noen koselige gater på veien som man sjelden går i. Roser på kinn når man kommer fram til jobb istedet for rynkede øyenbryn pga irritasjon over medpassasjerer... Sykle kan man også gjøre, og da kan man til og med bo enda lenger unna.
  • Utnytt floraen av tv-kanaler alle etterhvert har - det går mange bra filmer, og følg med i programoversikten for å programmere opptak av de man ikke får sett der og da. Kanskje behøver man ikke å kjøpe masse dvder som man allikevel bare ser én gang, og som i ettertid bare tar opp plass i hylla og er til irritasjon. De kommer på tv før eller senere. Så kan man arrangere filmkveld for venner, slukke lyset, spise popcorn og ha det moro.
  • Som bibliotekar vil jeg jo naturligvis også minne om bibliotekene... jeg liker helst å eie bøker selv, men man skal ikke glemme at bibliotekene har ALT - eller kan i det minste skaffe det. Noen biblioteker har også godt utvalg av både musikk og filmer. 
  • Eventuelt - gå løs på bokhylla di og les de bøkene du ikke har lest!
  • Utveksling av vennetjenester skal man ikke kimse av. Noen er flinke til å lappe sykkeldekk, andre er flinke til å passe barn.
  • Storhanding har virkelig noe for seg. Handler man sjeldnere, kjøper man ikke alle de smågreiene som virker fristende der og da. Planlegging av måltider kan være moro, gå løs på kokebøkene (jeg vet dere har mange!) og prøv nye retter. Planlegg sånn at grønnsakene man kjøper inn, kan brukes til flere retter samme uke før de blir dårlige. Sørg for å ha basismat i skapet, og bruk alt du kjøper utenom. Så slipper du å kaste ekle og udefinerbare ting i kjøleskapet så ofte..
  • Bak brød! Mye bedre og billigere enn de kjedelige greiene på Ica. Bland mel og korn av hjertets lyst, bruk kokebøker og finn oppskrifter på nettet og lær av deres eldre slektninger.
  • Vel er det morsomt å reise langt når man har ferie, bruke mye penger, og valutaen har jo vært ganske gunstig en periode nå - men en av de koseligste feriene jeg husker er rett og slett telttur i Norge. Berg og dal og fjell og fjord og telt og sykkel på taket og primus i bagasjerommet og Donaldlesing.
  • Har du først kjøpt medlemskap på et treningssenter, bruk det. Kom i form.
  • Utnytt at noen av teatrene har siste-liten-billetter! De selges en-to timer før forestilling, og det er absolutt penger å spare.
  • Innse at du ikke blir lykkeligere av å dra kortet i hver eneste butikk du går forbi, selv om det står SALG på store oransje plakater i vinduet.
  • Gå på loppis. Sesongen er ikke over ennå. Det er ikke grenser for hva man kan finne av møbler, klær, kjøkkenutstyr, BØKER ikke minst. Men ikke kjøp alt mulig skrot som du egentlig ikke vil ha, det er det jo ikke noe poeng i. Isåfall kan du gi det bort til et trengende skolekorps neste sesong.
  • Ta en stor opprydning i hus og hjem og gi bort alt du ikke behøver til Fretex eller loppis. Se på alt du har, alt som tar plass og som du har kjøpt oppgjennom årene og tenk "haha, hvordan kunne jeg tro at det var på tide med en real shoppingtur? Quite the opposite!!" . Husk denne opprydningen neste gang du har lyst til å kjøpe noe du vet du egentlig ikke trenger. Noen av oss må kanskje utsette kjøp av større leiligheter en tid, og da gjelder det jo samtidig å ikke fylle opp den leiligheten man har. Mantra: "TRENGER JEG EGENTLIG DENNE?"
  • Kjøp bare ting/klær du blir helt forelsket i. Og for å være helt sikker - gå hjem, sov på det noen netter, og hvis du fremdeles har varme følelser, gå tilbake og se om tingen var sånn som du husket den. Og gjenta mantraet.
Kommer man forbi shoppingsuget, får man større fred med seg selv. Trust me. Så kan man heller spare til noe man virkelig vil ha. Eller velge kvalitet foran kvantitet - noe som jo stort sett blir litt dyrere. Men hvis man vet med seg selv at man ikke har kjøpt fjorten topper på Gina Tricot den siste måneden, trenger man jo ikke å ha dårlig samvittighet om man bruker litt mer penger på noe man virkelig har lyst på og som kommer til å bli mye brukt.

Dessuten er det jo morsommere å ha litt færre ting, men til gjengjeld ting man er glad i og har minner fra. En fin klassisk skinnveske fra en reise til Firenze er for meg hundre ganger bedre enn tjue trendy og mer kortlivede vesker fra Zara... på samme måte som et par øredobber fra et lite marked i Paris er hundre ganger bedre enn tjue par fra H&M. Sånn er det nok ikke for alle, men det skader ikke å tenke litt over det. Man bør på en måte ikke knytte seg for sterkt til ting, men samtidig er det bedre å ha et "forhold" til tingene sine enn å gå bananas i enhver butikk som lokker med salg. Det er ikke mengden som teller.
Dessuten er det et poeng å lære seg å se vakre ting uten å tenke "den må jeg ha!" - noe dere får trening i her i bloggen.. Man kan la seg inspirere i mange retninger av å se en flott kjole.

Jeg har skrevet en del om dette før - se f.eks. her. Eller her, i forbindelse med julegaver osv i fjor. Og her er min guide til rydding av klesskap.

Også er det dette med "Fordi du fortjener det" - et slagord som liksom skal rettferdiggjøre alle innkjøp man gjør, samme hvor mye eller lite man behøver denne tingen. Kanskje man skal heller tenke at man kan belønne seg selv med hyggelige opplevelser, sosialt samvær med venner, en lesestund i ro og fred. Å tenke "jippi, nå har jeg vært flink, jeg fortjener en ny foundation fra Loreal" er uansett litt underlig etter min mening, men reklamebransjen og de store konsernene forsøker så godt de kan å banke det inn i hodene våre. Å ha shopping som hobby er skremmende akseptert i vårt overflodssamfunn.


(Og klarer du ikke å slutte å shoppe, husk at du kan selge ting også. På finn.no eller ebay.com er det helt sikkert en eller annen som vil kjøpe det du selv ikke vil ha lenger. Det er bedre å sende det videre enn å la det ligge inni et mørkt skap i årevis.)

49 kommentarer:

Torill sa...

Dette er en av grunnene til at jeg alltid kommer tilbake til bloggen din. Du har et forbilledlig godt forhold til ting, shopping og velværefølelsen. Det er virkelig ikke alt man trenger!

Og den beste følelsen er når man har i alle fall litt herredømme over tingene, fremfor at tingene er herre over en selv. Det er sjelefred, det. Tusen takk for en påminnelse i disse kredittkrisetider!

Anonym sa...

F A N T A S T I S K innlegg! :)

Anonym sa...

Amen!

Helt enig i det du sier og prøver å etterleve det hver dag. Nå har jeg faktisk hatt en "shoppingfri" måned, bare for å ha forsøkt det en gang. Har ikke handla noe annet enn mat og 2 små norgesglass for 20 kr stk på Fretex (de kunne jeg ikke motstå, samler jo tross alt!)

Anonym sa...

Signerer denne :-)

Anonym sa...

Et godt innlegg! Alltid bra med bevisstgjøring rundt forbruk, selv i oppgangstider. Tipsene kan jo brukes i forhold til hverandre: Hvis du kaster ut og rydder opp, er det greiere å invitere venner hjem, for det er lettere å holde det ryddig. ;)
Kan også oppfordre til kreativ redesign av klær man er litt lei av. Mye moro, unikt resultat og man kommer et stykke uten symaskin. Evt invitere andre venner og venninner til bytteselskap. Da kan man jo lett ende opp med mer enn man hadde før man startet, men man har i hvertfall ikke betalt noe for det. :)

(Og veldig bra kommentar om Katie Melua! Ikke noe egentlig galt med dama, men musikken er enerverende i mine ører.)

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Her var det mange gode tips, og viktige påminnelser... Holder forresten på å rydde klesskap i dag, og jeg er sikkert på at jeg kunne klart meg med halvparten av det jeg har. Enda mindre også sikkert.

Eva sa...

Åh, Glamourbibliotekar! Dette er virkelig essensen av det som er fantastisk med bloggen din! Slike innlegg er så inspirerende at jeg får lyst til å kaste fra meg pensum og rydde hele leiligheten for unødvendige ting, bake et par brød og noen kaker og invitere venner på besøk!

Jeg syns det å kjøpe kvalitet fremfor kvantitet er veldig bra, men jeg får det ikke til. Jeg har en intens mental sperre mot å kjøpe dyre ting - selv om det da vil si at jeg lar være å kjøpe mange billige i dårlig kvalitet over tid(som ender med samme utgifter til slutt).

Et lite tips fra meg - ta vare på klærne dine! Vask sensitve tekstiler for hånd, sorter vasken nøye og vær forsiktig med bruk av tørketrommel. Det er ikke nødvendig å vaske klær på høyere temperatur enn 30C (utenom undertøy, eller hvis det er flekkete.) Vi vasker klær altfor ofte i Norge - ofte fordi de ikke "føles nyvasket", ikke fordi de er skitne. Det kan være lurt å henge ut gensere/kjoler ol. som for eksempel lukter røyk etter en fest.

Anonym sa...

Tre ganger hurra for Glamourbibliotekaren!!! Når man har skapet fullt av klær, men samtidig "ikke har noe" så er det på tide å rydde litt! Jeg ga alle mine gamle klær som ikke passet (fysisk eller sosialt)lengre til Namibiaforeningen i sommer. Nå i høst har jeg bare kjøpt det jeg trenger og som passer meg perfekt! Jeg har fått en liten og praktisk garderobe som jeg er veldig fornøyd med ; )For en lykkefølelse! Julia

Anonym sa...

Et lite apropos til "fordi du fortjener det"-mentaliteten; jeg er helt häpnad over Europris-reklamene. Kjøpte ditt, fikk penger til overs, så jeg kjøpte datt, fikk mer til overs, så jeg kjøpte dritt, og så videre ad nauseam. De prøver seg ikke engang med at det er fordi det er fine, nyttige eller praktiske ting because you're worth it, men at man skal kjøpe bare fordi man kan. *Grøss*

Britt Åse sa...

Enig, flott post! Jeg ser fram til den dagen jeg klarer å rydde SKIKKELIG i klesskapet, og jeg er bare sååå enig i det med Europris-reklamen, katrine! Urk :-(
Shoppingfri måned. God ide :-)

Anonym sa...

Takk for denne posten! Et tips fra meg er å rett og slett ikke gå i butikker! Når man blir eksponert for fine utstillinger og fine ting får man lyst på det. Det skaper et behov som egentlig ikke er der.
Det samme gjelder egentlig motemagasiner. De er fulle av ting som man ikke visste man trengte.
Det man ikke vet finnes får man ikke lyst på ;)

Anonym sa...

Takk for mange gode tips! Jeg er kjempeenig i det med at det er bedre med en ordentlig god og fin veske, en tjue trendy i dårlig kvalitet fra en HM o.l.

Anonym sa...

Selv følger jeg i alle fall deler av programmet til www.flylady.net. Så lenge du kommer deg gjennom alt det rosa, så er innholdet veldig og.

Et av hennes mantraer har jeg parafrasert til følgende: use it, love it or lose it. Mao, hvis du har stasj som du verken bruker eller har et sentimentalt forhold til, så bli kvitt det. Ang sentimentalt forhold - her er det utelukkende meningen å beholde ting som får deg til å føle deg bra!

Anonym sa...

Oi, den flylady var veldig... eh... fargerik!

Glamourbibliotekaren sa...

Hei alle sammen, kjempefint med sånn respons! Redesign av egne klær er bra tips til den hendige, og å ta vare på klærne (og andre ting) så de ikke går i stykker er helt klart en bra ting.

Når det gjelder shoppingfri måned kan man jo gjøre det som et eksperiment for å se hvordan man takler det :) Men målet bør jo være å få ned forbruket *hver* måned, så man må jo uansett passe på at man ikke går bananas med kredittkortet av abstinens når denne ene måneden er over. (Sånn som man gjorde da man avsto fra sjokolade i perioder i barndommen, og forspiste seg da man endelig fikk lov..)
Men det er jo en sjanse for at man venner seg litt av med shoppingbehovet i løpet av en sånn måned, så hvorfor ikke. (Nå høres det ut som om vi er en gjeng med shopaholics alle sammen, men det tror jeg nok ikke er tilfelle)

Å unngå butikker og moteblader i en periode kan funke på samme måte - man venner seg kanskje litt av det - men målet må jo være å kunne gå inn i en butikk når som helst *uten* å la seg friste av alt mulig. Eller åpne et blad uten å ville ha alt. Man må jo handle i blant når man trenger noe, og da er det best å ha lært seg å avstå fra det man egentlig ikke trenger. (Igjen - nå høres det ut som jeg taler til avhengige, haha)

Flylady har et poeng. Og de sentimentale tingene kan være vanskelig å kvitte seg med.

Glamourbibliotekaren sa...

.. og angående den reklamen er jeg HELT enig - den er fullstendig disgusting!!

Ragnhild sa...

Eg elskar deg, Glamourbibliotekaren!

Eit lite hjartesukk: pga. at det er så mange som driv hærverk på innleveringsstasjonane til Fretex (det sa dei, i alle fall, då eg spurte), har dei byrja å leggja dei ned! No har dei lagt ned den som låg rett ved der eg bur. Veldig synd mtp å få fleire folk til å bruka tenesta!

Elles har eg oppdaga gleda ved å finna gamle klede inst i skåpet som eg har gått lei, men som kan brukast i nye samansetnader enn då dei eg gjekk med dei sist. I dag har eg på meg ein grå, kort ullgenser som har krympa i vask, og som berre har lege i skåpet til irriasjon i eit par år ... I går fann eg ut at genseren vart som ny med ein tynn, stripete genser under (i økologisk bomull frå H&M), som rekk til over rompa. Då vart eg glad!:-)

Anonym sa...

Hei!

For en fantastisk herlig post! Jeg synes det r herlig at du tar opp samfunnsomveltninger som dette selv om det egentlig ligger utenfor "temaet" for bloggen. Dessuten ble jeg skikkelig glad og inspirert av posten :)

Jeg vet ikke om det er nevnt i kommentarene, men dersom noen vet om gode klesbyttesider, skrik ut! Synes det er en fantastisk idé, men har ingen venner i samme størrelse som meg.

Angående podcasts på vei til jobb, vil jeg anbefale "this american life" som man finner på thisamericanlife.org. Tankevekkende og inspirerende!

Oktoberutgaven av Red magazine har en feature på "the best things in life are free", med gode tips til ting man kan gjøre gratis (og dessuten en brødbakeguide for de som er nybegynnere).

Anonym sa...

Dette var veldig bra og inspirerende, Glamourbibliotekaren :-)

Anonym sa...

strålende. midt i blinken for meg akkurat nå. høy rente, dyrere mat og oppussingsbudsjettet som sprakk.
veldig inspirerende.
nå skal jeg også rydde loftet og selge på finn.

h-svingen

nefertiti sa...

Helt enig!!

:-)

Anonym sa...

En liten oppdatering angående den shopping-frie måneden min :)

I dag er det ny lønningsdag og jeg har klart målet mitt. Faktisk så føler jeg ikke for å springe ut og kjøpe ALT jeg kommer over. Denne måneden har gitt meg ny innsikt i mine handlevaner og jeg tror faktisk jeg kommer til å redusere forbruket fremover pga. dette.

Det jeg har lagt merke til er at jeg klarer meg helt utmerket med det jeg har! Jeg har fått en liten mental liste i hodet med hva jeg "virkelig" trenger fremover, som en ny hvit skjorte til jobb-bruk, erstatte et par jeans med alt for store hull i rumpa hihi... samt ny hudkrem og mascara (men det er strengt tatt forbruksvarer for min del...).

Så alt i alt gikk denne måneden kjempefint og jeg vil anbefale at man prøver det en gang :)

Glamourbibliotekaren sa...

Ragnhild: Takk for kjærlighetserklæringen! :-D

Jussjente: Jeg har vel aldri definert noe konkret tema for bloggen, så jeg synes igrunnen det sklir rett inn ;) Takk for podcasttips!

Korist: Bra! bli inspirert!

H-svingen: Og du kan alltid komme til meg og drikke te vet du! :)

Nefertiti: Jeg også :-D

Ingeniør: Så bra! Takk for oppdatering! Der har du jo virkelig nådd målet jeg snakker om - veldig bra!

Anonym sa...

Du glömde ett tips: städa badrummet och använd de där krämerna/skrubbarna/inpackningarna/maskerna som bara samlar damm. Släng de som har blivit dåliga. Ordna en bytesafton med väninnorna och byt bort produkter som inte passar din hud/näsa/hår/färgskala (eller byt/sälj på internet).

Anonym sa...

Etter noen år med etterutdanning, både på meg og samboer, har vi funnet ut at vi faktisk klarer oss helt fint på _svært_ lite penger over en periode. Siden jeg alltid har satt kvalitet fremfor kvantitet, og har en svært enkel klessmak, har det vært et lett valg for meg å heller bruke mye penger på enkeltplagg isteden for å løpe ned dørene hos H&M o.l. Jeg kan ikke fordra å kaste klærne mine, og å gi bort crap man kjøper på billigkjedene hjelper jo også lite, siden de ofte er i så dårlig kvalitet at få vil ha dem 'secondhand'. (Litt brutalt kanskje, men min aversjon mot disse kjedene stiger for hvert år :\).

Mitt råd er å kjøpe kvalitetklær, gjerne på salg, men kjøp i hvertfall basistøy som holder i årevis! Det blir billigere i lengden, veldig mye mer miljøvennlig, og som regel mer komfortabelt (pga snitt og stoffkvalitet) :)

Mari sa...

For en herlig post! Jeg fikk også lyst til å bake masse brød igjen:) Lover å invitere Glamourbibliotekaren på te og rundstykker i en hage nær deg en vakker dag.

Glamourbibliotekaren sa...

Sofia E: Mm, takk for påminnelsen, det er et stadig tilbakevendende tema - her! :)

Peanut: Amen amen :)

Mari: GJETT om jeg gleder meg!!! Hvilket tidsperspektiv snakker vi om her - et år? to?

Anonym sa...

Fantastisk. Applaus! Du set dei rette orda på dei rette tinga. Det er så lite ein eigentleg treng for å vere lukkeleg.

Ally M sa...

Amen!

Anonym sa...

Mange flotte argumenter her ja! Ingen tvil om det. Jeg er blogger selv og har mange av de samme tankene om dagen. Jeg har eksempelvis startet min egen "Bloppis" hvor jeg selger brukte klær. Og jeg har blitt mer bevisst etter at jeg begynte som blogger. Man blir faktisk litt "mett" av å kikke på nettet også. Annema

Anonym sa...

Her var det mange gode tips!
Et lite tips fra meg: Jeg har en søt termokopp som jeg fyller med kaffe eller te før jeg går hjemmefra, da har jeg noe varmt å drikke på vei til jobb, samtidig som jeg sparer penger ved å ikke stikke innom nærmeste kaffebar! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Hanne: Ja. Man kan jo bli riktig lykkelig av ting også, men det burde ikke være kvantiteten som avgjør det i allefall :)

Fabolous: :)

Annema: Ja, man behøver liksom ikke å eie alt selv :)

Trine: Mm, termokopp er helt klart en god idé! Hvilket minner meg om dette glamourspørsmålet. Dessuten finner man slike "make your own"-termokopper overalt nå, f.eks. på KaffeGram på Sagene.

Anonym sa...

kjempe bra innlegg:D!flere skulle tenke som deg!!

Siena sa...

Fint innlegg, en påminnelse som hele Norge burde ha lest. Jeg er godt i gang med et kjøpefritt år (kjøper ikke klær, sko, accessoirer etc til meg selv), og det går veldig bra så langt - er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt ennå, bare avslappende. Når jeg ser salgsplakater i en butikk går jeg forbi istedet for å bruke masse tid på å bla meg manisk gjennom alt som henger der. Det frigjør tid til hyggeligere ting som kafebesøk med venner, avislesing i parken, o.l.
Jeg blir mye flinkere til å utnytte og bli bevisst på hva jeg har fra før, og når noen spør hva jeg ønsker meg til bursdag/jul, så har jeg for en gangs skyld helt konkrete ønsker å komme med.
Og blir det for ille, så lager jeg noe nytt selv, f.eks. smykker eller klær. Holder på å lære meg å sy, så da blir det redesign for alle penga.
Anbefaler alle å ta et stort eller lite avbrekk fra kjøpepresset, det er veldig befriende!

Og apropos termokopp: Gjør det samme med vann - finn en flaske fra skapet, fyll den med vann og ha med deg i veska, så slipper du å bidra til det meningsløst høye salget av flaskevann (og forbruk av plast).

Siena sa...

PS: Å arrangere byttekveld med gode venninner er også en fin måte å bli kvitt klær man ikke bruker og skaffe seg noen nye. Det har vært gjort med stor suksess her jeg bor, klærne/skoene/smykkene var i bruk fra dag èn!

Holdbart sa...

Väldigt bra innlägg! :)
Är helt enig i alla punkterna...

Anonym sa...

Kjære glamourbibliotekaren!
Du er meg litt av en inspirasjonskilde for oss alle. Som den hardbarka Audrey Hepburn fanen jeg selv er, er det nesten så dette blir litt over overveldende. Tusen hjertelig takk for alt du skriver, og alt du gjør for oss blogglesere. For eksempel dette innlegget leser jeg hver gang jeg føler jeg har brukt litt for mye penger, og vips så er spare-inspirasjonen på topp igjen. Keep up the good work, dette er noe du virkelig kan.

Mange klemmer fra Andrea :)

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det! :)

Line sa...

Hei Glamourbibliotekar. Jeg har lest denne før og kom nå tilbake til den for å sjekke det jeg syntes jeg hadde lest om sistee liten billetter på teater.Mitt spørsmål er : hvilke teatre er det, hvor kan man henvende seg. Jeg og en venn skal til Oslo, og vi planlegger en helg uten for mye forhåndaplanlagt, men det hadde vært greit å kunne sjekke sånne siste liten billetter hvis vi fant ut at vi ville gå på teater. Kan du være så snill å svare på det så blir jeg glad. Hilsen Line

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! Prøv på Nationaltheatret. De hadde det før i allefall!

Line sa...

Tusen takk for tipset:-)

Siven sa...

Hei hei!

Tenkte bare jeg skulle legge igjen noen ord og si Takk for tipsene og inspirerende blogginnlegg.

Jeg må si jeg er ny her hos deg og i bloggverden for den del, men jøsses så mye fint det er å ta tak i og å lese ikke minst.

Fortsett som før. ;)

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det, og velkommen hit! :)

Anonym sa...

Så flott blogg du har! Denne likte jeg virkelig, jeg håper du skriver fortsatt. Om ikke vil jeg lese det du allerede har skrevet, og la meg inspirere!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det! Velkommen hit! :)

Unknown sa...

Dette innlegget er helt fantastisk. Jeg har lest det mangen ganger før, men nå måtte jeg inn å lese det igjen før julegaveshoppingen begynner.
:-)

Glamourbibliotekaren sa...

Så moro! Tror jeg må kjøre en reprise i år også; leste akkurat i dn.no at hver av oss i snitt skal bruke ti tusen på julehandel. Hjelp!

Unknown sa...

Oh lord!
er det ok om jeg legger en link til dette innlegget på bloggen til Huldra?

Glamourbibliotekaren sa...

Det må du gjerne gjøre! :)

Populære innlegg