torsdag, januar 29, 2009

Årets gadget i 1989


Mon tro om denne eksisterer fremdeles, et eller annet sted på loftet hjemme. Altså min gamle Sony sportswalkman, gul og vanntett og det hippeste man kunne ha av arten sommeren 1989 - sommeren etter sjuendeklasse. Jeg kjøpte min på postordre via et eller annet firma som annonserte bakpå Dagbladet, og fikk den akkurat i tide til årets ferie (biltur til Sverige). Jeg har fremdeles nesten alle kassettene mine liggende, alle opptakskassettene uten merkelapp (jeg spilte over LPene mine til kassett så jeg kunne høre på musikk ute også), alle jeg har kjøpt på loppis i ettertid og hørt på i bilen der vi fremdeles har kassettspiller. For ikke å snakke om alle mixtapene som søstrene mine laget til meg da jeg var 8-9 år. The Kinks, The Police, Stevie Wonder, Michael Jackson, Jon Eberson Group, Genesis, Al Jarreau og Drama. Jeg tror jeg må gå på skattejakt til sommeren. Det er en viss sjarm over disse greiene - dårlig lyd, stor ulykkesrisiko (båndsalat), men det symboliserer samtidig et eller annet som man går glipp av med iPod. (Som jeg selvfølgelig også elsker, det vet dere vel.)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Så kult - jeg pakket opp/frem min gamle Sony som jeg kjøpte i -87 igår ! med nytt batteri i så spilte den gamle kasetten som lå inni som bare det - opptakskasett fra 10 i skuddet:-) jeg har også en haug av kasetter i esker- nå kan de spilles på walkman! Min er så fancy at øreproppene kan tvinnes inn i en spole bak på spillern - handy! Likevel -veldig mye mer praktisk med iPod...

Anonym sa...

Vet du eller noen av dine lesere om steder man kan få kjøpt kasetter? Det er kanskje ikkje mulig lenger..

Liker å lage mikstaper til å spille av i bilen, men lageret som pappa hadde med ubrukte kasetter er nå tomt..

Anonym sa...

Du får tak i kassetter på de fleste "brukt-musikkbutikker". Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale "Råkk & Rålls" i Akersgt. Ellers kan de ha kassetter på diverse små-butikker ute i distriktene, av den typen som egentlig ikke har noen profil, litt klær, litt musikk, litt bøker osv... Du kan jo også kjøpe tomme kassetter, og lage din egne.
Uansett, lykke til!

Glamourbibliotekaren sa...

kjersti: Ørepropper var alltid out of the question for min del - de passet ikke ørene mine!

Annelin: Jeg antar du mener tomme, ettersom du skal lage egne. Jeg vil tro man fremdeles kan få tak i det enkelte steder, men jeg vet dessverre ikke hvor. Sjekk loppemarkeder forresten - du kan jo komme over en bråte med pent brukte opptakskassetter som kan tas over :-D

Fylke: Men tomme kassetter.. ?

Unknown sa...

Jeg vant min i en konkurranse i Det Nye i '87 og var dermed svært tidlig ute med denne gadget'en. Den og jeg var uadskillelige i mange år.

Nå har jeg ipod...

Anonym sa...

Tomme kassetter fåes kjøpt på el-kjøp/expert o.l.

Glamourbibliotekaren sa...

Anita: Den var nok meget populær lenge før 1989, men der jeg kommer fra var vi litt treige på å catche trender :-D

Fylke: Flott!

Anonym sa...

Jeg har fremdeles en liten boks med 15-20 kasetter. Men ingen kasettspiller! Kanskje det får bli neste loppisjaktobjekt, så jeg kan høre på gamle mixtapes og opptak fra LP'er og radio mens jeg pusler med mitt på hobbyrommet?

Anonym sa...

Takk, Fylke! Skal se om jeg finner noe i morgen. :)

ellastica sa...

i used to blast Color Me Impressed
by the Replacements on mine while vacuuming as a kid. the rents' carpets looked all the more immaculate for it!

http://www.imeem.com/standardlipsum/music/t6ZOKODg/the_replacements_color_me_impressed/

Anonym sa...

Glamourbibliotekar: Du må prøve sånne med gummi som utvider seg i øregangen (eller snarere gir etter når du putter dem INN i øregangen)! Mye bedre basslyd (ergo mer fyldig lydbilde) og de tar mindre plass i veska. Den eneste gangen jeg bruker tradisjonelle hodetelefoner er når det er skikkelig kaldt ute - og da kun som et substitutt for lue!:-D

Ellers: Jeg syns det er er fascinerende at alle slags typer mp3-spillere nå "heter" iPod. Det er det samme som skjer nå som da (Sony) Walkman kom - at en merkevare blir generell varebetegnelse. "Rollerblades" er jo også en merkevare, varebetegnelsen er "inlines". Men hvem sier det?

Glamourbibliotekaren sa...

Fruen: Nei, jeg foretrekker faktisk slike vanlige hodetelefoner uansett, er ikke så glad i å putte ting i ørene :) Forøvrig har jeg ikke vært borti at ikke-iPoder blir kalt iPod, det er vanlig å kalle dem mp3spillere i min krets i allefall. Hvor har du hørt den feilbetegnelsen?

Anonym sa...

Ang. betegnelsen mp3-spiller kontra iPod: Senest for noen uker siden rapporterte Aftenposten fra en elektronikkmesse med "mobiltelefoner, digitalkameraer og iPod'er"...
Jeg har foresten en Zune, som produseres av Microsoft, og som lar meg laste ned alt jeg vil av sanger fra biblioteket deres for den nette sum av 12$ i måneden. De har et ganske stort bibliotek.

Anonym sa...

Jeg har en 88-modell av den der. Det var stor lykke! Den finnes nok godt lagret i en pappeske den dag i dag...

Anonym sa...

Glam.bibl: På "Kveldsmat" på P1. Og i mine egne familiære kretser. Men jeg er jo glad hvis dette er unntaket som bekrefter regelen!

Populære innlegg