torsdag, desember 03, 2009

Glamourbibliotekarens adventskalender: Luke 3

I dagens luke: Amaryllis. Det er snart på tide å kjøpe en hvis du vil at den skal blomstre til jul. Amarylliser skal ikke vannes for mye, i allefall ikke i begynnelsen (Damen i blomsterbutikken sa at man nesten ikke skal vanne den i det hele tatt før blomsten begynner å komme ut). Lunkent vann på jorda, ikke rett på løken. De vokser fort og strekker seg etter lyset, så de bør snus i blant. Stilken er skjørere enn man skulle tro, så vær forsiktig så den ikke brekker når blomsten har kommet ut. Men skulle den brekke - putt blomsten i en vase, de funker bra som avskårne også.

7 kommentarer:

Hermia sa...

Så vackra de är amaryllisarna! Undrar om vattningen gäller även hyacinter, jag vattnade mina och de växte lite väl snabbt och blommar redan..

koristen sa...

Amaryllis er vakre, men de blomstrer virkelig med hurtigtogsfart. Jeg må kjøpe en til hvis den skal vare til jul :-)

Hun med hatten sa...

God idé!
Amaryllis er et godt alternativ til de litt kjedelige julestjernene som finnes over alt. Nå blir det en tur innom blomsterbutikk på vei hjem fra lesesalen.

Takk for fin juleinspirasjon. Bloggen din er min hverdagsglamour for tiden, og en kjærkommen pause i eksamenslesingen.

Mammadamen sa...

Amaryllis er nydelig! Vi har faktisk Amaryllis-konkurranse her på jobb. Målene varierer litt ... blomstrer sist, høyest mm ...

God førjulstid:)

Glamourlektoren sa...

Fint med amaryllis-tips! Nå vet jeg hva jeg har gjort galt.. Men jeg skar av stilken og satte i høy vase og nå har de vakre, røde blomstene prydet hallen i over en uke. Jeg vil ha dem et sted der jeg hele tiden går forbi og kan fryde meg over dem!

wine-fueled narcissism sa...

Som jeg skulle ønske at min samboer ikke var dødelig allergisk! :)

Fruen sa...

Et spørsmål om en annen juleløk...eh ja altså: Hvordan skal man best mulig ta vare på en svibel? Jeg har en som jeg har fjernet jorda på (ikke røttene!) og satt i en sånn "løkvase" i glass. Nå hviler løken oppe på glasset, mens røttene har fått masse vann å henge ned i. Men den har jo helt stoppet opp! Den dør ikke, men den fyker ikke avgårde slik svibel ofte gjør heller. Liker den ikke så mye vann?

Populære innlegg