tirsdag, februar 23, 2010

Nine




















En stjernespekket filmatisering av Broadway-musikal, som igjen halvveis er basert på / inspirert av Fellinis "8 1/2". God nok grunn til å være skeptisk når man entrer kinosalen. Filmen føyer seg inn i rekken av film-musikaler der vanlige skuespillere også får synge og danse, som Chicago og Moulin Rouge, men mangler nok et og annet for å kunne nå populariteten til disse to. Sangprestasjonene er varierende.


Story: Berømt filmregissør møter store krav og forventninger når hans nyeste film skal lages. Pressen er etter han, produsenten finner han uansett hvor han gjemmer seg, han kan ikke komme seg unna. Sannheten er at han hverken har manus eller idéer - han har en kunstnerisk krise, og mangler inspirasjon. Musikalske innslag og flashbacks fra barndommen viser hans strenge katolske oppvekst, kvinnene som har gjort inntrykk på han i hans liv, og han sliter med å finne sitt voksne jeg - han er en tiåring i en femtiårings kropp, sier han tidlig i filmen. Han savner sin ømme mor, som stadig dukker opp i hans minner.


Daniel Day Lewis er en fryd å se i hvilken som helst film. Penelope Cruz er nominert til Oscar for beste kvinnelige birolle, selv om jeg forsåvidt like gjerne kunne sett både nydelige Marion Cotillard (regissørens kone) eller Judy Dench (regissørens gode venninne) på den lista.

For meg er nok ikke dette den store minneverdige filmen, ei heller min yndlings-filmgenre, men det er morsomt at slike filmer finnes. Det var forøvrig moro å se Sophia Loren igjen, det er ikke så ofte man ser henne på det store lerretet nå.

5 kommentarer:

Kristin H sa...

Daniel Day Lewis er virkelig en av de beste mannlige skuespillerne synes jeg. Gleder meg til å se filmen, du minte meg på den igjen:)

Åpent^hus sa...

Ah. denne skal jeg ta en titt på. har den liggende her. For en fin blogg du har, forresten. morsomt å dumpe innom deg. her var det mange fine tema og gode betraktninger og beskrivelser. Har du forresten sett the Hurt locker? den er vel verdt!! Ha en strålende onsdag! Hilsen Åpent hus

Glamourbibliotekaren sa...

Kristin H: Ja, han er svært dyktig! Og virker seriøs i sitt fag.

Åpent hus: Takk! :) Har ikke sett The Hurt Locker ennå, den er en av dem som gjenstår i vår Oscar-marathon. Skal spore den opp enten på biblioteket eller videobutikken.

HobbyLaila sa...

Har ikke fått sett denne filmen ennå, men tenkte bare jeg måtte dele med meg den gledelige nyheten om at NRK sender Oscar-utdelingen live i år! Jippi :). De skal ha "ekspertpanel", og sender flere små programmer tidligere på kvelden pluss den røde løperen og selve utdelingen!

Glamourbibliotekaren sa...

HobbyLaila: Ja, kult at de endelig gjør det. Det overrasket meg litt faktisk, da jeg hørte om det, pga budsjettsprekk og alt det der - men jeg klager absolutt ikke! :) Dette har jeg jobbet for i mange år. Og nå er nyheten offisiell ser det ut til, så da kan vi bare glede oss!

Populære innlegg