tirsdag, november 16, 2010

Et lite oppussingsprosjekt

Før (eller egentlig underveis, siden halvparten av malinga er fjernet) :


Dette gamle nattbordet er ganske sikkert snekret av en av mine forfedre, og senere malt i en gråfarge som ikke hadde særlig flatterende virkning på det. Jeg hadde en følelse av at det kunne være en annen farge under. Det samme med en vegghylle jeg arvet i sommer - den rødbrune fargen var veldig hyttemøbel-aktig, og jeg bestemte meg for å male den i en gammeldags lys blekgrønn som jeg liker så godt, og som mormor hadde på veggene i gangen i huset sitt.

Først fjernet jeg den gamle malingen - og hva dukket opp under? Nettopp enn gammeldags lys blekgrønn - både på hylla og nattbordet! Sannsynligvis hørte de sammen i utgangspunktet, men det hadde jeg ingen anelse om.
Den fargen jeg allerede hadde kjøpt inn, var litt kaldere og ikke i retning gul som originalfargen, men de er nære slektninger.

Etter:
Jeg er glad i gamle møbler, og har i utgangspunktet alltid lyst til å bevare dem som de er (spesielt teak og flammebjørk og sånt) - men i dette tilfellet var jo skaden allerede skjedd. Nå har jeg brakt nattbordet og hylla tilbake til sånn som de opprinnelig var, etter et nitrist og mangeårig mellomstadium de aldri ba om å være i. Og nå pryder de gangen i 2. etasje og rommer småtterier og bøker og hyggelige bilder fra Sagene.



Dessuten ble det igjen nok maling til å male en liten vegg på kontoret mitt. Mer om den senere.


10 kommentarer:

Kjersti L. A. sa...

Så fint det ble! :-)

Anita sa...

Kjempestilig!

Anonym sa...

Hva heter fargen du brukte? Jeg er på utkikk etter en farge å male en liten alkove i. Tror du den du har brukt der er lys nok?

Elisabeth sa...

Nydelig :)

Tonje sa...

Gamle møbler er så fint! Særlig når det er familiearv, da blir de liksom ekstra verdifulle. Jeg har en kommode som oldefar laget til farmor og farfar i gave. Den fikk faren min igjen, som etter det alltid stod på mitt barnerom. Jeg håper på å få ført den videre til neste generasjon :)

Mari sa...

Så fine de ble! Den fargen er så koselig! :)

Jeg må bare spørre, hvem har skrevet den "Audrey" boken som står på hyllen? Nyskjerrigheten ble vekket merket jeg :)

Glamoursjefen sa...

Superfint! Skapet er jo bare såååå sjarmerende. Hyllen likeså. Synes det er kjempekoselig med arvede gjenstander man kan gi et nytt liv på denne måten. Selvfølgelig måtte du jo ha en Audreybok i hyllen..... det passer jo superbra!

Drama Queen sa...

Så koselige møbler, og hyggelig farge. Hyllen er nesten helt lik en jeg fikk/ tok hos mamma og pappa som onkelen min har laget.
Jeg liker også veldig godt at du ikke er for å male alt hvitt, siden jeg føler at en del møbler blir ødelagt i hvit maling. Min hylle ble en eller annen gang tre hvit med masse minner etter utallige andre farger

Glamourbibliotekaren sa...

Hei alle sammen og takk! :) Husker ikke fargekoden, har kanskje gjemt den et sted - skal lete. Forfatteren av boka heter Alexander Walker, og jeg har ikke lest den ennå.

mary sa...

Jeg digger bikkja på hylla der!

Populære innlegg