torsdag, juni 16, 2011

Svar, del II


Vi fortsetter:

Silje student: Hei! hvilke blogger følger du?
Ikke så mange fast. Svenske Clara og Elsa holder jeg meg noenlunde oppdatert på. Platecoverbloggen Katastrofala Omslag likeså. Noen amerikanske og et par franske. Og litt sporadisk titter jeg innom mine bloggende lesere når de kommenterer (og dermed legger igjen link til bloggen sin) - for å gjøre et forsøk på å skille dere fra hverandre! Jeg har en profil på Bloglovin' der jeg har lagret noen blogger jeg liker, men det er som regel over tusen nye innlegg der hver gang jeg går inn.. jeg rekker ikke, rett og slett.


Ine: Hva er det beste du vet å spise til frokost? Til lunsj? Til middag? Hjelp, jeg vet ikke! Nå ble jeg svar skyldig. Jeg tror ikke jeg har noe favorittmat for tiden, selv om det høres veldig merkelig ut. Kanskje fordi jeg er stappmett når jeg skriver dette. Og generelt litt matlei. (Trenger inspirasjon!) Jeg er jo f.eks. veldig glad i salat med pærer og pinjekjerner og parmesanskiver.
Har du en favorittparfyme? Ja, den originale Coco fra 70-tallet! Den har fulgt meg siden jeg var 17.
Beste reisemål med tog? Stockholm kanskje? Med fly? Paris. New York.


Yoko: Hvilket Beatles-album liker du aller aller best?
Det er et godt spørsmål. Jeg ender som regel opp med å svare White Album.


Catherine: Den beste Jane Austen-hunken? For meg står det mellom Mark Darcy og Henry Tilney!
Det at jeg ikke husker hva de andre heter, bortsett fra Darcy, er vel et tegn på at jeg burde lese Austen igjen snart. Jeg tror jeg melder pass så lenge. Men jeg husker jeg likte Mr. Knightley den gang jeg leste Emma.


Elise: Hva gjør glamourbibliotekaren riktig opprørt?
Urettferdighet, likegyldighet, egoisme, FrP og dets altfor store tilhengerskare, dyreplageri. Og dumskapen som lyser ut av kommentarfeltene i nettavisene. Best å holde seg unna dem.


Sandra: Gøy - jeg elsker spørsmål!
Hvilken iskremsmak er din favoritt? Lakris-dream og Lakris-isabella.
Hvor mange nøkler har du på nøkkelknippet ditt? Én.
Hvilket krydder/urt er din favoritt? Koriander.
Hvilken farge har du på soverommet? Off-white
Hvilken skostørrelse bruker du? 39-40
Hvilken film har du sett flest ganger? Sannsynligvis "Arthur"
Har du fregner? Ja
Hvor mange språk snakker du? Norsk og engelsk, biiittelitt tysk (fikk femmer på gymnaset men har ikke praktisert siden...)
Hva har du på deg når du sover? En eller annen form for pysj/nattkjole/t-skjorte
Hva er yndlingsfargen din? Grønn


Elisabeth: Scenario: Pc'n din konker og back-upen også. Du har mistet alt du har gjort på bloggen din. Hva gjør du/sier du? PS: Måtte det ALDRI skje! Bank i bordet.
Jeg tror jeg er mer bekymra for bildene mine. De ville jeg garantert gråte og banne over å miste. Hvilket minner meg på at jeg bør sende dem inn et sted og få papirkopier og lime inn i album.


Kristina: Spørsmål igjen.. Forslag til ting å finne på når man er hjemme i ferien? I år har vi to uker ferie hjemme uten noen planer, bortsett fra en liten hyttetur. Resten av sommeren skal vi jobbe, så vi vil få mest mulig ut av disse ukene. Vi bor i Bergen, har ikke hage og ikke bil..
Jeg synes det er deilig å bare være hjemme hos meg selv. Det er sjelden man er hjemme på en hverdag, uten å ha masse greier planlagt, så det er jo absolutt noe å nyte. Bake rundstykker til frokost mens man hører på radio. Ellers kan man jo gå på oppdagelsesferd i egen by, sjekke ut muséer og biblioteker og sånt man kanskje ikke tar seg så god tid til ellers. Eller gå ut og spise lunsj på et nytt sted hver dag. Eller splitte opp, gå på hver sin fotosafari, ta bilder av detaljer i bybildet og sammenligne og gjette hvor den andre har vært når man møtes til lunsj et sted. Eller gå på Kaffemisjonen, be om "a cup of tea" men få servert cappuccino, haha (det har jeg gjort).


Miss Moneypenny: Jeg skal til Amalfikysten om noen uker, hva kan du anbefale på Capri og evt andre steder i nærheten?
Jeg vil anbefale å være noen dager på Capri, ikke bare dagsturist. Det er aller deiligst der om kvelden etter at dagsturistene har reist inn til fastlandet igjen! Og ellers anbefaler jeg i høyeste grad å ta en tur opp til Anacapri og besøke Axel Munthes vakre hjem. Der skulle jeg gjerne ha bodd!


Glamsosionomen: Hei kjære bibliotekar! Jeg er stor fan av deg :) Har fulgt deg i snart fem år nå, tror jeg!
Jeg spør.. -når begynte du å blogge? I mai 2005. Se svar i del I om hvorfor.
-hvordan fikk dere råd til hus ved sjøen? Jeg pleier vel egentlig ikke å uttale meg om privatøkonomi her, annet enn at vi lever på bibliotekar- og frilans-jazzmusikerlønn... Ikke akkurat fett. Men det handler jo faktisk om å ikke shoppe noe særlig eller henge ute på byen i helgene. Huslånet tar en temmelig stor jafs av inntektene, så det er en prioritering vi har gjort og må ta konsekvensene av. Vi har ikke hus ved sjøen, men bor ti minutters gange unna. Har man ikke sjøutsikt, sparer man noen millioner.
Hva er din "guilty pleasure" innen.. -musikk -film -ting du liker å gjøre? Det synes jeg er vanskelig å svare på, for jeg står i grunnen for alt jeg liker av musikk eller film (se svar i del I), samme hvor "rart" det eventuelt kan virke for andre. Andre får avgjøre hva som burde være guilty pleasures, haha.
-I hvilken stor grad vil du si at du er egenrådig og selvstendig? Det kommer helt an på situasjonen. Men i ganske stor grad.
-Hvordan ble du så interessert i typ 50-60-tallet og "fordums tider"? Aner ikke. Kanskje da jeg kom over mammas "Teenage"-bok fra 50-tallet da jeg var 12. Det skal dog sies at jeg ikke lengter etter å leve på den tiden! Men jeg synes bøkene er underholdende. Man må lese dem med skråblikk.
-Hvor ville du bodd dersom du kunne velge fritt et sted i verden (ikke New York, hehe ;) Skal gjøre det litt vanskelig for deg..) Jeg tror ikke jeg kunne ha bodd i New York så lenge uansett - det er for lite fri natur der. Jeg elsker å feriere der, bo der noen uker i en leilighet, men å flytte dit (eller til USA generelt) er ganske uaktuelt. Men det hadde vært gøy å starte et pensjonat et eller annet idyllisk sted i verden. Provence kanskje, eller tilsvarende sted med litt doven og god stemning. Ellers trives jeg fint her jeg bor! Og hvis jeg kunne ha tatt med meg jobben hvor som helst, kunne jeg gjerne ha flyttet litt rundt, bodd på landet en stund, med utsikt over åkre så langt øyet rakk. Jeg er jo opprinnelig en landsens pike.
- Kan du vise fram ditt beste bruktkupp, samt hvor du kjøpte det og for hvor mye, i en post? Spesielt en egen post om servise hadde vært gøy. Det kan jeg vel gjøre! Takk for idé.
Takk for inspirasjonen du gir. Liker spesielt når du har gode råd fra fordums tider og annet 50-60-talls snacks :)
Hyggelig å høre!



Elisabeth: Hva er din favorittbarnebok?
Mange. Jeg liker Bakkebygrenda-bøkene godt, og alt av Ole Lund Kirkegaard. "Lek med Mons og Marit fra vår til vinter" elsket jeg (lånte den på biblioteket hele tiden) - den har jeg kjøpt på antikvariat i senere år. Jeg pløyde gjennom hele barneavdelingen på biblioteket gang på gang da jeg var liten, og det var mange mange bøker jeg virkelig var glad i. Bare så synd at jeg har glemt mange av dem nå. Men jeg får alltid en rar kribling i magen når jeg er i barneavdelingen i bruktbokhandler og ser igjen kjente bokrygger.


Anonym:
Er du tilstede i andre sosiale medier? OG hva tenker du om sosiale medier sånn generelt?
Jeg har en Facebook-konto som jeg stort sett bruker til å pushe musikk jeg liker. Ellers er jeg ikke så aktiv på den fronten. Sosiale medier er sikkert fint til mye, jeg har ikke så mye formening om det. Blogg er kanskje et sosialt medium forresten.. jeg liker jo bloggen min!



Ilje:
Kva er dine favorittbrettspel? Scrabble, Trivial Pursuit, Pop&Rock-geni fra 1988!
Kva synest du om lesebrett, og kjem du til å kjøpe eit? Sikkert fint til sitt bruk. Jeg foretrekker dog papirbøker. Har ikke noe umiddelbart ønske om å kjøpe meg et lesebrett, men jeg ser jo at lesebrett og bøker kan utfylle hverandre på flere måter.
Og for å halde fram med bretting, rullar du eller brettar du kleda dine? :) Bretter!


"Bettan": Hva er det med Bettan og Celine Dions osv musikk som er så galt? Jeg ser du har en svært sterk aversjon mot sånn musikk, kan du forklare hva det er som gjør at dette er "dårlig"?
Jeg vet ikke helt hva du sikter til med "sånn musikk" - for meg er det ikke noe likhetstegn mellom de to du lister opp, og jeg har vel bare nevnt disse to i forbindelse med julemusikk som spilles inne på kjøpesentre i november. "Deilig er jorden" på et kjøpesenter i november er ikke noe jeg liker å høre, uansett artist. Den hører hjemme på julaften. Når det er sagt, synes jeg Celine Dion har en helt grusom, hard og kald stemme og jeg blir mer og mer sikker på at hun egentlig er en robot. (Husk at musikksmak er subjektivt da. Vi får lov til å like det vi vil, både du og jeg.)


Sol: Hårfjerningsprodukter for ømfintlig hud. Har du eller andre noen tips?

Barberhøvel. Hårfjerningskrem skremmer meg, voks gjør vondt.


Tonemor: Hva med religion. Tror du noe?
Vanskelig å si. Jeg tror på mennesket og dets godhet. Og rett som det er får den troen seg en kraftig støkk. Men vi må ikke gi opp!


Siste runde med svar kommer i morgen!

9 kommentarer:

Stine Arkeologine sa...

Artig med spørretime! Må si du er modig, men som en annen sa her inne behersker du balansegangen mellom det personlige og private veldig bra og jeg tror det er derfor det alltid er så hyggelig å stikke innom bloggen din. (...som ja, i høyeste grad, må sies å være et sosialt medium!) :-)

Hyggelig å lese om dine barndomsminner fra biblioteket, jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Jeg var like kjent i hyllene på det lokale folkebiblioteket som på rommet mitt hjemme, og hadde et eierforhold til mange av bøkene der. Drømmen var å en gang få overta jobben til vår kjære bibliotekar og være omgitt av bøker hver dag. Koselig å komme på besøk der som voksen og oppdage at hun ennå husket mitt gamle lånenummer: 276 (lite sted...).

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, kommer det inn spørsmål jeg ikke vil svare på, svarer jeg jo ikke :) Lykken er å vokse opp ved et koselig lite bibliotek i gangavstand fra heimen! Politikere som samlokaliserer småbibliotekene til ett stort - så man må ta tog og buss eller bli kjørt for å komme dit - har åpenbart ikke opplevd denne gleden som barn.

Stine Arkeologine sa...

Enig. Det er ikke antallet bøker det kommer an på, men nærheten til dem! De små, lokale bibliotekene kan ha en helt avgjørende rolle i å skape lese- og kunnskapsglede, og er ikke det viktig så vet ikke jeg.

glamsosionomen sa...

Takk for svar! Liker at du er så lojal mot leserne dine og virkelig tenker det igjennom før du svarer på hva vi spør om :)
I kveld er en deilig kveld i Oslo, og du inspirerer meg stadig til å nyte Oslosaker og -ting, så jeg håper du har det så bra som overhodet mulig ikveld.

Leila sa...

Å nå ble jeg litt glad og salig av å lese disse svarene her, du virker som en veldig klok og harmonisk person som evner å sette pris på det vakre i livet - takk for at du smitter oss andre også med dette hele tiden gjennom bloggen!:-)

Kirsti sa...

Læne med spørretime!

Ser ut til at du er svak for lakris-is. Vil tipse om Lakris-Lars:
http://www.ysteri.no/?Mode=Meny&HovedMenyId=4&UnderMenyId1=23&ThisMenyId=23

Kan hende du må vente til det byr seg en geografisk anledning men den som venter på noe godt...

De e knailljgoe isa, aljtså! <000 (is m tre kuler)

Katarina Storalm sa...

Til deg som slaø til Amalfikysten - der var jeg for en måned siden, og hadde det fantastisk! På Capri anbefaler jeg, foruten Villa San Michele(Axel Munthes hjem) å ta stolheisen opp fra Anacapri til Monte Solaris! Den var nesten verd hele turen. Ellers vil jeg anbefaloe en båttyr langs amalfikysten, what wonders of nature! Og papirmuseet i Amalfi. I Amalfi har de produsert papir siden middelalderen, noe som gjorde byen svært mektig! Veldig interessant historie, og vidunderlig vakker by! Barokk kirke er der og, innvendig er den voldsomt marengs, men det er jo veldig kjekt! Ah, jeg misunner deg! Og prøv de lokale vinene. Og den lokale isen!

Glamourbibliotekaren sa...

Leila: Så hyggelig sagt! :) Takk for det.

Kirsti: Vik fra meg! Som om jeg trenger flere fristelser?!

Katarina Storalm: Takk for tips!

Glamourbibliotekaren sa...

Glamsosionomen: Jeg hadde en absolutt hyggelig kveld! Pink Floyd snurret på den nye platespilleren mens jeg og min elskede spilte kort.

Populære innlegg