fredag, juli 15, 2011

Fredagsfrokost

Sånn omtrent klokka halv tolv dro jeg fram en lekker kokebok og fant en grunnoppskrift på scones. Jeg følger sconesoppskrifter helt til det står at jeg skal kjevle (!!) ut deigen, som er klissete som bare det, og skjære dem i trekanter. Jeg klæsjer dem heller i klumper utover bakepapiret. (Det vil si, jeg fulgte ikke oppskriften slavisk, for jeg byttet ut 2/3 av hvetemelet med spelt + erstattet sukkeret med litt stevia)


Klokka halv ett spiste vi frokost. Det er jo ferie!


Og gjett om jeg rørte jordbær! Sommerens første egenrørte. En kurv jordbær, en liten dæsj stevia, en mixmaster. Voilà! Nydelig!


Dere kan jo bare tenke dere.



Frokostens te ble Twinings English Breakfast, sconesene til ære.


Og Linnés døtre prydet bordet.


11 kommentarer:

Kristin H sa...

Herlig uansett!! Og veldig Engelsk:) Hilser fra London!

glamouringeniøren sa...

Høres ut som en herlig dag!

Tror jeg må lage scones til sen frokost jeg også. Har en failproof oppskrift som jeg også klæsjer på bakepapiret ;)

Glamourbibliotekaren sa...

Kristin H: Veldig herlig! Hils London!

Glamouringeniøren: Man MÅ jo klæsje, jeg begriper ikke hvordan man skal klare å kjevle noe så klissete. Men nå er jeg ingen ekspert heller.

Stine Arkeologine sa...

Klæsjing her også, helt klart. Det blir jo betraktelig mer scones av det når ikke halvparten av deigen sitter igjen på kjevlet. :-)

Det så kjempegodt ut! Nydelige farger sammen med koppene og fatene dine.

Juristen sa...

Slik baker jeg også scones! Er det Två systrars søta-kokeboken? *Noen* har en utestående bursdagsgave, og en kokebok (til) hadde vært fint:)

Ine sa...

Jeg baker scones omtrent en gang i uka, synes det er så godt! Pleier å klemme deigen flat å stikke ut runde scones med et glass. Følger aldri oppskrifta til punkt å prikke, tar det litt på feelingen.

Dine ser kjempegode ut! Og med nyrørte bær... mmm.

Glamourbibliotekaren sa...

Stine Arkeologine: Takk! Alt er secondhand/arvet, bortsett fra tekanna som jeg kjøpte for mange år siden.

Juristen: Nei, det er en av Leila Lindholms bøker - "A piece of cake" tror jeg.

Ine: Aha, det høres lurere ut.

Anonym sa...

Hørtes herlig ut!

ANNEPÅLANDET sa...

Ser deilig ut!
For noen år siden forsøkte jeg febrilsk å få tak i stevia, men da var det ikke legalisert her i Norge. Har det skjedd noe som jeg ikke har fått med meg?

Glamourbibliotekaren sa...

Man kan kjøpe det på helsekost, men det er dyrt. Dog er det drøyt; en boks varer leeeenge. Men på iHerb (som jeg skrev om i går) kan man få kjøpt forskjellige typer meget rimeligere.

Juristen sa...

Takk! Iherb anbefales og stevia likeså!

Populære innlegg