søndag, juni 03, 2012

Te: Sitronmelisse

Den enkleste sak i verden. Kjøp en sitronmelisseplante i butikken eller på et hagesenter (sistnevnte sine planter er ikke drevet så hardt som de i matbutikken og lever nok lenger). Kok opp vann. Putt noen blader i en kopp og hell vannet over. Ferdig. 


Koppen er bryllupsgave fra min forlover - tekoppene i penserviset til Jasper Conran. Og regnværssøndagen ble til en solfylt ettermiddag, så nå skal jeg ut i skogen og lete etter gjenlevende liljekonvall.

6 kommentarer:

Regnboge sa...

Eg gler meg til sitronmelissen i urtebedet er stor nok til å haustast av.

Marianne sa...

Takk for tipset! Sitronmelisse dufter jo så helt fantastisk nydelig :-)

koristen sa...

Takk for tips, sitronmelisse passer jo utmerket på balkongen også :)

Glamoursjefen sa...

Sitronmelisse stortrives i hagen. et annet tips når den har vokst seg for stor om høsten, er å plukke inn store grener og trekke dem i badevannet. Det blir et oppfriskende bad av!

Jeg pleier å klippe ned min krydderhage når høsten kommer og fryse inn krydderurtene i poser posjonsvis. De grene som er fine, klipper jeg opp til krydder og tørker eller fryser ned. De som er typisk litt overvokste og ikke lenger gode på smak, fryser jeg ned til bl.a. å lage gode urtebad av gjennom vinteren.

Anbefales!

Anonym sa...

Har uante mengder sitronmelisse i hagen etter at jeg plantet ut restene av en potte krøpt på Rema1000! Synes desverre teen kun smaker gress (... eller ingenting). Godt som pynt på jordbær, i salat og på is, men bruken begrenser seg jo ;)

Anonym sa...

Har uante mengder sitronmelisse i hagen etter at jeg plantet ut restene av en potte krøpt på Rema1000! Synes desverre teen kun smaker gress (... eller ingenting). Godt som pynt på jordbær, i salat og på is, men bruken begrenser seg jo ;)

Populære innlegg