søndag, april 13, 2014

The Sound and the Fury / William Faulkner. - London : Vintage 1995. - 272 p.


En amerikansk klassiker, nobelprisvinnende forfatter, en historie som hopper mellom 1928 og 1910, en sørstatsfamilie i fall, en vond klump i magen. Altså min. Historien skifter forteller mellom familiens tre mildt sagt forskjellige brødre. Først den tilbakestående Benjy på hans 33-årsdag. Han har ikke talespråk, og kronologien er fraværende - istedet forteller han sine fragmenterte opplevelser via assosiasjoner. Han savner søsteren sin, den eneste i familien som virkelig forsvarer han og alltid har brydd seg om han og tatt vare på han fra de var små, men som er utstøtt og ikke får komme hjem fordi hun har bragt skam over familien. Jeg blir helt ulykkelig av dette. Det er sterkt å lese. 

Deretter er det hans Harvard-studerende bror som forteller, om sitt livs siste dag før han selv ender det. 

Så er det lillebror Jason, pure evil, som overtar. Han skal redde familien fra undergang og er tversigjennom grusom. 

Dette er nok en bok man bør lese om igjen veldig fort, fordi det vil oppklare mye - men jeg tror ikke jeg orker. 


1 kommentar:

Maja sa...

Denne har jeg vært nysgjerrig på lenge, det er så mange referanser til den i filmer og andre bøker. Tror nok jeg skal lese den!

Populære innlegg