tirsdag, juni 17, 2014

Et lite kurs på morgenkvisten




Dette er ikke jasmin. 

Det er skjærsmin, og den er ikke en gang i slekt med jasmin. Den kommer fra hortensiafamilien, den dufter helt himmelsk nydelig, den trives i Norge - og ekstra godt i år ser det ut til, jeg ser de mest vidunderlige enorme busker og lange hekker (!) når jeg spaserer avgårde om morgenen nå. Helt praktfull!! 

Men det er altså ikke en jasmin. 






Dette derimot, er jasmin. Men den ser du ikke i norske hager, kanskje med noen få unntak. Den trives ikke særlig godt her i nord!

Sånn, da har jeg gjort mitt i denne saken!

Hilsen glamourbibliotekar-botaniker-læreren. 

7 kommentarer:

Maja sa...

Oi! Der lærte jeg noe nytt! Har hørt og sett dette rare navnet "skjærsmin", men valgt å ignorere det... for "jasmin" er finere.. men ikke ante jeg at det var to forskjellige ting. Takk! :)

Sulvis sa...

Ja, den trives visst svært godt i år! Naboens skjærsmin tar virkelig av nå, og det er jo fint for meg, som kan se direkte på den. Min egen syns ikke like godt, men det kan jeg egentlig løse ved å skaffe til veie enda en hagebenk eller lignende, og plassere den i skjærsminområdet.

Ingunn sa...

Å, slike hadde mormor i Trøndelag! De lukter så godt! Jeg har aldri visst noe navn på dem i det hele tatt, men nå har jeg lært hva de heter i allefall :)

Stine Arkeologine sa...

De er nydelige, minst like vakre som jasminen! Fint å kjenne de rette navnene.

Eli sa...

Det var en god opplysning. Vi har i alle år elska duften
av skjærsmin ( og trodd det var jasmin!)
Jeg var nesten irritert på gartnerlæreren som jeg følte
tulla med de to navnene.Men nå vet vi at de duftende
hvite blomstene her i landet heter SKJÆRSMIN. Takk!

Bente sa...

Dette visste jeg :-) men fint med folkehageopplysning.

ANNEPÅLANDET sa...

Ja, sånn er det. Jeg har dessverre greid å få tak i en skjærsmin som IKKE dufter. Det fant jeg ikke ut før etter mange år, det tok sikkert ti år før de første blomstene kom. UTEN duft. Men vakre er de, uansett.

Populære innlegg