søndag, juni 08, 2014

Et tips når man er i utlandet

Jeg har så lenge jeg kan huske brukt norgesglass til alt mulig - jeg arvet en hel del av farmor, og jeg kjøpte noen ekstra på den tiden hvor man fikk fem for en tier på loppemarked, med lokk og strikk og det hele. Bildet over er fra leiligheten vår på Sagene, hvor jeg alltid hadde et norgesglass stående med blomster i. Jeg sylter rabarbra i dem, jeg har mel og gryn i dem, badesalt i de små, til og med sminke har jeg hatt i norgesglass - og naturligvis te. 

De siste årene har norgesglassene steget kraftig i pris, jeg mistenker interiørbloggerne som jeg alltid gjør, hehe, når prisene på ting jeg liker og samler på - og som var billige - skyter i været på loppis (gamle fine rammer, messingstaker, Figgjo Grete & Sissel..) og nesten ikke er å finne lenger. Men sånn er markedet, også bruktmarkedet. Jeg venter tålmodig til trendene passerer. 

I allefall: I utlandet digger jeg å gå på dagligvarebutikker og slike som selger ting til hus og hjem - og da mener jeg helt hverdagslige ting; a la Jernia, Mysterud, de som selger sleiver og tørkestativer og vaskebøtter og litermål. Og syltetøyglass! Franskmennene har jo gjerne veldig pene syltetøyglass, og disse to tok jeg med meg i håndbagasjen fra en jernvare i Saint-Germain: 



De er så fine, og passer perfekt til te! 

Bare et tips. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ingrid Bjørnov hadde masse Norgesglass stående utover på scenen i showet sitt som jeg så på i vinter. Utrolig fint.

ps. Interiørbloggerne kan man si mye om og her er mitt bidrag: Har en det, har alle det ;)

God pinsesøndag!

Anonym sa...

hehe , ja, disse er glasskrukker til syltetøy eller "foie gras "(fordi det er litt mer bredde opp) svært godt. Jeg har også nesten tok en gammel glasskrukke som dette en av dine blomstervase med andre gamle inskripsjoner. " le parfait ", er en vakker, skrevet på den. og deretter å si det som jeg ofte ser lyse tremøbler på din side , har jeg ønsket å jobbe stripping en gammel hvit eik bord som jeg satt i hagen (for å erstatte møbler i plast). ( bruno )

Populære innlegg