mandag, juni 09, 2014

Madame Bovary / Gustave Flaubert. - Oslo : Gyldendal, 1994. - 313 s.


En virkelig klassiker, og den har stått i hylla mi i tjue år uten at jeg har lest den! På tide. Madame Bovary refererer man gjerne til når temaet er ønsket om brennende lidenskap i et kjedelig liv, eller når noen lever seg inn i en Hollywood/såpeopera-tilværelse som er ganske langt unna det livet de vanligvis fører. Emma Bovary leser kjærlighetsromaner og gleder seg til å bli gift og elsket, men føler raskt at hun har valgt feil mann. Snill, kjedelig og ikke det minste spennende. Det leder henne ut i et dobbeltliv med hemmelige stevnemøter og utspekulerte elskere, og det går slett ikke bra med henne. Boka kom i 1857 og ble oppfattet som svært usømmelig og umoralsk, Flaubert ble tiltalt - men ikke dømt - og i ettertid regnes den som en av fransk litteraturs mesterverker. En ganske lettlest sådan (på norsk, vel å merke) - det flyter godt, 300 sider går fort unna, og den egner seg ypperlig som sommerlitteratur. Anbefales!

2 kommentarer:

Maja sa...

Å, den har jeg lenge tenkt jeg skal lese - nå fikk jeg et dytt, takk!

Anonym sa...

Kjære Glamourbibliotekar, takket være bloggen din har jeg kommet i gang med lesing igjen etter mange år der jeg følte at jeg ikke kunne prioritere det (pga studier.. da må man jo lese til eksamen). Det har vært et kjempesavn, og det ble nesten en dørstokkmil å skulle begynne igjen. Men etter å ha lest dine bokomtaler, "Kva las du no"-innleggene og sett din glede over å kjøpe bøker på loppis, har jeg sakte men sikkert kommet inn i den deilige leserutinen igjen. Spesielt setter jeg pris på at du skriver om bøker som man ikke ser så ofte lenger, for jeg har ikke alltid så veldig lyst til å lese det som "alle andre" leser. Du gir meg inspirasjon til å finne de gamle klassikerne, låne bøker på biblioteket som ikke ligger på topplistene, gå på oppdagelsesjakt i foreldrene mine sine hyller! Fant Madame Bovary der i går! Tusen takk! :) Hilsen Line M.

Populære innlegg